1515
Annons

PulPac, Nordic Barrier Coating och OrganoClick har beviljats medel från BioInnovation för att utveckla PFAS- och plastfria barriärer för livsmedelsförpackningar

PulPac, Nordic Barrier Coating (NBC) och OrganoClick har beviljats ​​ekonomiskt stöd för fortsatt utveckling av 100 % biobaserade, plast- och PFAS-fria barriärer och material för krävande livsmedelsförpackningar. Utvecklingsprojektet finansieras av det svenska strategiska innovationsprogrammet BioInnovation som är finansierat av den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

Efter det tekniska genombrott som uppnåddes i en förstudie 2021, kommer konsortiet att fortsätta projektet som fokuserar på att ta fram miljövänliga vatten- och/eller fettbeständiga barriärer specialiserade på DMF (torrformerad fiber) som är kommersiellt redo.

Viktor Börjesson, Chief Partnership Officer på PulPac kommenterar, "Vi är mycket stolta över de genombrott som uppnåtts inom BioInnovation med våra partners. Den kombinerade prestandan och skalbarheten i OrganoClicks kemi i kombination med NBC:s dynamiska förmåga att tillverka specialiserade material gör detta till ett mycket viktigt projekt. DMF avser att förändra fibergjutning, och göra det möjligt att tillverka pappersförpackningar utan att slösa med värdefulla resurser såsom vatten eller energi samt minska koldioxidutsläppen avsevärt, till en konkurrenskraftig produktionskostnad. Dessa produkter blir plastfria, biologiskt nedbrytbara och återvinningsbara – mycket viktiga egenskaper för våra kunder.”

Dan Blomstrand, VP Biocomposites på OrganoClick AB, kommenterar "Vi är mycket angelägna om att fortsätta bygga vidare på det tekniska genombrott som nåddes i steg 1 av detta BioInnovation-program. De potentiella marknaderna som möjliggörs inom förpackning och engångsprodukter för torrformad fiber från PulPac med våra 100 % biobaserade och hemkomposterbara barriär- och bindemedelsprodukter är enorma."

Urban Winberg, VD på Nordic Barrier Coating AB, kommenterar "Den ömtåliga konsten att designa material och kombinera funktioner från OrganoClicks kemi anpassad för torrformerad fiber har gett mycket spännande möjligheter som visades i förra årets tekniska genombrott. Vi kan nu investera i infrastruktur och industriell kapacitet för att kommersiellt skala upp de upptäckta lösningarna och för att tillgodose DMF:s globala spridning."

Mediakontakter:

Mårten Hellberg, VD OrganoClick, marten.hellberg@organoclick.com

Viktor Börjesson Chief Partnership Officer; viktor.borjesson@pulpac.com

Ann Dynehäll, Kommunikation; ann.dynehall@pulpac.com

Urban Winberg, VD NBC, urban.winberg@nbcab.se

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. www.organoclick.com

Om PulPac

PulPac tillhandahåller förpackningsindustrin med en banbrytande tillverkningsteknik för billiga, högpresterande fiberbaserade förpackningar och engångsprodukter. Genom att den banbrytande tekniken för torrformering av cellulosa möjliggör PulPac sina kunder att ersätta engångsplast med ett hållbart och kostnadseffektivt konkurrenskraftigt alternativ globalt. www.pulpac.com 

Om torrformerad fiber

Torrformaerad fiber, uppfunnet och patenterat av PulPac, är en tillverkningsteknik som är utformad för cirkulär ekonomi - med förnybar massa och cellulosa produceras ekonomiska, högpresterande, fiberbaserade förpackningar och engångsprodukter. Torrformerad fiber ger upp till 80-90% lägre koldioxidavtryck till samma kostnad som plast. Det är upp till tio gånger så effektivt som konventionell fibergjutning som uppfanns för över 100 år sedan. Den torra processen sparar också enorma mängder värdefulla vattenresurser. Dessutom är energibesparingen betydande eftersom de gjutna produkterna inte behöver torkas.

Om Nordic Barrier Coating

Nordic Barrier Coating AB tillverkar och erbjuder innovativa barriär- och förpackningslösningar för maximal funktionalitet och med specialisering på extrudering på papper, plast och fiberduk. Nordic Barrier Coatings har mångårig erfarenhet från pappers-, extruderings- och konverteringsindustrin och med spetskompetens inom förpackningområdet. www.nbcab.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?