1515
Annons

Försämrade 3:12 regler hotar jobben - Förbättra i stället, och hjälp till att skapa jobb

Med jämna mellanrum har företrädare för regeringen förespråkat att de vill och avser att höja skatten på kapital. En skattereform var överenskommen i januariavtalet mellan S, MP, C och L men när väl förslaget lades på bordet var det en vänsterreform som syftade till att höja skatter, inte minst de på kapital, och då fanns ingen majoritet i riksdagen och skattehöjningarna stoppades. Men önskan om att höja skatter finns kvar i regeringen.

Magdalena Andersson sa för ett år sedan att hon inte ville röra fastighetsskatten eller förmögenhetsskatten men däremot att 3:12 reglerna kunde vara föremål för översyn. Tidigare har Magdalena Andersson under sin tid som finansminister uttalat sig om att 3:12 reglerna ger möjlighet att omvandla löneinkomst till kapitalinkomst och pekat ut enskilda yrkesgrupper anekdotiskt. Det visar sig vid en närmare granskning att dessa grupper endast utgör någon enstaka procent av småföretagen.

Retoriken har övertagits av vår nye finansminister Mikael Damberg som sagt sig vilja höja kapitalskatterna. Han har talat om miljonärsskatt, att de rika skall betala, nu senast om en beredskapsskatt där svenskarna skall ”bidra efter förmåga”. Dolt i dessa uttalande finns risk för att även Damberg i sin iver jagar in skatteintäkter obetänksamt som kan komma att försöka försämra 3:12 reglerna.

Stryp inte förmågan att skapa nya jobb

Men vad både förre och nuvarande finansministrar låter bli att säga i sammanhanget är att 3:12 reglerna är med och bidrar till utvecklandet av fåmansbolagen. Dessa bolag, de små och medelstora företagen har under de senaste 25 åren enligt SCB skapat 4 av 5 nya jobb i Sverige. Detta jobbskapande behövs nu efter pandemin och med en annalkande flyktingvåg från Ukraina mer än någonsin. Sverige har över 435 000 arbetslösa och för att skapa jobb till dessa är fåmansbolagen livsnödvändiga. Det är inte läge att försämra 3:12 regler och beskatta företagen hårdare, det är mycket dyrare att strypa förmågan och möjligheten att skapa jobb.

Hjälp till och skapa jobb!

Förenkla i stället 3:12 reglerna och stimulera de allra minsta företagen, drygt 70 procent av fåmansföretagarna som tar utdelning använder sig av förenklingsregeln. För att stimulera dessa till att våga ta sitt första steg mot att anställa, bör gränsbeloppet i regeln höjas från till 5 basbelopp under förutsättning att du har anställda på företaget. 3:12 reglerna är incitamentet för företagare att ta risker och ha möjlighet att belönas för det om det lyckas. Det risktagandet behövs nu för att företagen skall skapa jobb.

Mathias Rebane

Följande bilagor finns för nedladdning:
Debatt Jobb efter krisen v2

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se




Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?