1515
Annons

Bokslutskommuniké 2021

OKTOBER – DECEMBER 2021

  • Försäljningen ökade med 20 procent och uppgick till 4 085 MSEK (3 402).
  • EBIT uppgick till 537 MSEK (622).
  • EBIT-marginalen uppgick till 13,1 procent (18,3).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 1 procent till 628 MSEK (622).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) uppgick till 15,4 procent (18,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 446 MSEK (456).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,29 SEK (1,32).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 1 296 MSEK (1 023).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick till -91 MSEK (0), främst relaterat till försäkringsuppgörelsen efter branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men inkluderar
    även en planerad omstrukturering av vår produktion i England.

JANUARI – DECEMBER 2021

  • Försäljningen ökade med 19 procent och uppgick till 16 005 MSEK (13 424).
  • EBIT ökade med 59 procent till 3 074 MSEK (1 935).
  • EBIT-marginalen ökade till 19,2 procent (14,4).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 36 procent till 2 737 MSEK (2 011).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) ökade till 17,1 procent (15,0).
  • Resultat efter skatt ökade till 2 358 MSEK (1 409).
  • Resultat per aktie ökade med 67 procent till 6,85 SEK (4,09).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 2 731 MSEK (2 548).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick till 337 MSEK (-76), främst relaterat till försäkringsuppgörelsen efter branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men inkluderar
    även en planerad omstrukturering av vår produktion i England.
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning för 2021 om 3,0 SEK per aktie (2,30), en ökning om 30 procent jämfört med året innan samt en extra utdelning om ytterligare 3,0 SEK per aktie, vilket ger en total föreslagen utdelning om 6,0 SEK per aktie

Stark försäljningstillväxt i en fortsatt utmanande omvärld
Vi hade en stark försäljningstillväxt om 20 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, drivet av bra försäljning på alla marknader och produktområden. Detta trots många störningar under kvartalet i form av produktionsstopp hos fordonskunder, globala transportproblem och råvarubrist. Justerat EBIT uppgick till 628 MSEK (622) vilket motsvarar en marginal om 15,4 procent (18,3). Resultatet för kvartalet uppgick till 537 MSEK (622) vilket inkluderar jämförelsestörande poster om 91 MSEK, främst relaterat till branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men även planerad omstrukturering i England.

Trots utmaningarna upplever vi återigen att vårt starka kundfokus kombinerat med vår möjlighet att erbjuda snabb och säker leverans till kunderna uppskattas när osäkerheten är så stor i omvärlden. Vår stora geografiska täckning med tillverkning nära våra kunder är en tydlig konkurrensfördel. 2021 som helhet var ett mycket bra år för HEXPOL koncernen med rekordförsäljning och rekordresultat, vårt bästa år hittills.

 

För ytterligare information kontakta:

Georg Brunstam, VD & Koncernchef
Tel: +46 (0)40 25 46 61

Peter Rosén, Vice VD & CFO
Tel: +46 (0)40 25 46 60

Följande bilagor finns för nedladdning:
HEXPOL Bokslutkommuniké 2021

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från StaplesAnnons

Staples: Det är smart att betala frakt

Vem betalar för transporten när frakten ingår i priset? Förmodligen både du och miljön. Men genom att visa och debitera transportkostnaden separat istället för att baka in den i produkternas pris vill Staples ge sina kunder större möjlighet att göra både ekonomiska och klimatsmarta val.

– Fraktfritt är sällan fraktfritt på riktigt. Vi tycker det är mycket bättre att redovisa transportkostnaderna tydligt och transparent, samtidigt som vi berättar för kunderna hur de kan minska dem. Med smartare beställningsrutiner kan antalet leveranser och därmed också både kostnader och klimatutsläpp kapas rejält, säger Fredrik Marcus, som är Sales Director för Staples i Sverige.  

Vad kan man då själv påverka som avtalskund? 

– Att samla ihop sina beställningar till större men färre order är en väldigt effektiv åtgärd. Och om en produkt skulle saknas hos oss och behovet inte är akut, så kanske man kan vänta någon extra dag så att allt kan levereras vid ett och samma tillfälle. En så enkel sak som att vara noga med att ange korrekt leveransinformation är också viktigt för att minska antalet transporter, säger Fredrik Marcus. 

Som ett led i Staples totala klimatarbete fokuserar man nu på att optimera alla delar av transportkedjan, från leverantörer via lager och hela vägen till kund. 

– Ja, även om transporterna bara står för cirka tre procent av vår totala klimatpåverkan, så är det en av de delar som faktiskt är enklast att påverka. Genom att öppet redovisa fraktens pris ger vi våra kunder ett starkt incitament att bidra till förändringen, säger Fredrik Marcus. 

Kort om Staples
Som ledande leverantör av kontorsmaterial och integrerade lösningar för små, medelstora och stora företag har Staples gedigen kunskap om arbetsplatser. Med ett brett utbud av produkter och lösningar som kan skräddarsys samarbetar våra experter med dig för att säkerställa att din arbetsplats har allt som behövs för att användas optimalt – when your space works, everything works.

www.staples.se

Mer från Staples

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Staples och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?