1515
Annons

Arbetsrättsexperten hjälpar diskriminerad kvinna

Arbetsrättsexperten hjälper en kvinne som diskriminerats av en kommun. Kommunen valde att ge en tjänst till en outbildad man istället för en välmeriterad kvinna- och gav dessutom mannen 3000 kr mer i månadslön. Nu har kvinnan stämt arbetsgivaren för diskriminering. Arbetsrättsexperten företräder kvinnan vid Blekinge tingsrätt, och bedömer chanserna som mycket goda. – Detta är ett glasklart fall av diskriminering och naturligtvis helt grundlöst, jag tror att vi vinner det här, säger Arbetsrättsexpertens chefsjurist Bo Villner.

Diskriminerad av kommunen

Kvinnan var anställd i kommunen och hade både utbildning och gedigen erfarenhet. Trots detta valde arbetsgivaren att ge tjänsten till en man som var betydligt lägre kvalificerad. Chefsjurist Bo Villner har nästan 50 års erfarenhet inom arbetsrätt och har drivit arbetstvister i domstol under i stort sett hela sin yrkeskarriär. Han anser att arbetsgivaren har agerat felaktigt och att fallet är särskilt anmärkningsvärt.

  • Jag har inte varit med om tidigare att en kommun, som är en offentlig arbetsgivare, diskriminerar en kvinna på det här sättet. Det är mycket anmärkningsvärt, säger chefsjurist Bo Villner.

Jämförbart med uppsägning

Karlshamns kommun avfärdar kvinnans argument och påstår att det rör sig om ”individuell lönesättning”. Arbetsrättsexperten menar dock att det rör sig om ett tydligt fall av diskriminering ,och att diskrimineringen av kvinnan, som efter arbetsgivarens agerande inte känt sig önskvärd på arbetsplatsen, är så allvarlig att agerandet är att jämställa med en uppsägning från arbetsgivarens sida.

  • Det är mycket snack om jämställdhet i samhället, ändå kan kvinnor förbigås av män i arbetslivet. I det här fallet är kvinnan betydligt mer meriterad och skulle ha fått tjänsten, säger chefsjurist Bo Villner. 

Lagstadgat förbud

Diskriminering är förbjuden enligt lag och innebär enligt diskrimineringslagen att någon missgynnas på så sätt att personen behandlas sämre i en jämförbar situation än någon annan har eller skulle ha behandlats på grund av någon av de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Det kan till exempel var fråga om att någon inte har fått en tjänst eller som har fått sämre lön än någon annan på grund av att personen har ett visst kön.  

Starkt skydd

Trots att diskriminering förekommer i arbetslivet och att diskrimineringslagstiftningen är effektiv så kommer arbetsgivare ändå ofta undan med att diskriminera arbetstagare. Många arbetstagare känner inte till sina rättigheter, och många känner inte till hur lagstiftningen kan nyttjas. Men den som upplever sig diskriminerad på arbetsplatsen har ett starkt skydd i lagen, och bevisbördan är lättare för den som upplever sig diskriminerad. Om en arbetstagare visar anledning att anta att den blivit diskriminerad så ska är arbetsgivaren styrka att någon diskriminering inte har skett.

  • Diskrimineringslagstiftningen är effektiv, men det gäller att använda lagstiftningen också. Det drivs för alldeles för få ärenden i domstol på området, säger chefsjurist Bo Villner.

Arbetsrättsexperten

Johannes Merbom
VD

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SileonAnnons

Svenska BNPL-bolaget i samarbete med betaljätten Visa – förutspår enorm marknad för sin SaaS-lösning

David Larsson, vd på Sileon.
David Larsson, vd på Sileon.

Digitala lösningar för BNPL, alltså Buy Now Pay Later, förutspås bli en enorm marknad, och här ligger det svenska techbolaget Sileon långt fram med sin SaaS-baserade lösning.

– Vi kan erbjuda teknisk funktionalitet för BNPL i eget varumärke. Det betyder att man äger kunddata och sin kundrelation och driver detta helt i egen hand. Det skiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger David Larsson, vd på Sileon.

Betalningsjätten Visa tecknade nyligen ett avtal med Sileon för att kunna tillgängliggöra lösningen för sina kunder.  

Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med BNPL – att smidigt och enkelt kunna dela upp sina betalningar när man handlar online. Det uppsving som e-handeln fått under den pågående pandemin har också drivit på utvecklingen av BNPL. 

Ett skäl för handlare att erbjuda BNPL-lösningar är att konverteringsgraden, alltså försäljningen, ökar dramatiskt.

– Marknaden är enorm. BNPL fortsätter att växa och antas vara 10-15 gånger större inom tio år mätt i omsättningsvolym. Tillväxten sker globalt och Norden ligger i framkant, säger David Larsson.

Med sin molnbaserade BNPL-lösning vänder sig Sileon i första hand till banker, fintech-bolag och större handlare.

– Vår lösning integreras genom API:er, oavsett om man är en bank eller en handlare. Eftersom den är molnbaserad är den väldigt skalbar, driftsäker och enkel att implementera hos nya kunder, säger David Larsson.

BNPL från Sileon har många fördelar

För banker finns fördelar att välja en färdig lösning snarare än att utveckla den själv.

– Banker har ofta en komplex och historiskt tung IT-infrastruktur. Att bygga detta själv tar lång tid, kostar mycket pengar och medför stora risker, dels att man inte når i mål, dels att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger han.

För handlare gäller det att välja rätt BNPL-partner för att bevaka sina intressen kring kunderelationen och tillgången till kunddata.

– Sileon är unika i att erbjuda BNPL-funktionalitet där vår kund äger data, kundrelation, varumärke och själv kan orkestrera sin konsuments digitala upplevelse och krediterbjudande, säger David Larsson.

Fast kostnad för Sileons lösning 

Betalningsmodellen för Sileons BNPL-lösning bygger på en fast hyra, snarare än en andel på vinst eller omsättning.

– Det skiljer oss från de flesta andra aktörer på marknaden. Våra kunder vet på förhand vad kostnaden är och att den är linjär. När våra kunder växer med vår BNPL-lösning så är uppsidan deras, inte vår. Vi erbjuder bara teknologin, förklarar David Larsson.

Betalningsjätten Visa har gått in med drygt motsvarande 16 miljoner kronor i Sileon för att snabba på utvecklingen av lösningen.

– Efterfrågan och behoven för funktionalitet kring BNPL växer betydligt hela tiden just nu. Därför har Visa allierat sig med oss. De är en återförsäljare av vår plattform till sina kunder, säger David Larsson.

Sileon hette tidigare Paynova, och har sysslat med betallösningar i över 20 år. Namnbytet sker samtidigt som företaget transformerats till ett renodlat techbolag. 

Om Sileon

Sileon är ett globalt techbolag med skandinaviska rötter som levererar BNPL (Buy Now Pay Later) SaaS. Redan år 2000 lanserade vi digitala betalningslösningar, i dag erbjuder vi funktionalitet för andra att driva BNPL i egen regi och varumärke. Vi möjliggör för våra kunder att skapa positiva effekter på kundnöjdhet och lönsamhet.

Läs mer på sileon.com 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?