1515
Annons

Hynion blir Sveriges största leverantör av vätgas till fordon

Hynion har ingått avtal om att förse bussar i Sandviken med vätgas och tar samtidigt över Lindes vätgastankstation i Sandviken för att leverera vätgas till både bussar och bilar.

I och med förvärvet av vätgasstationen i Sandviken blir Hynion Sveriges största leverantör av nollutsläppsbränslet vätgas. Med tre stationer har företaget nu ett bra utgångsläge för att utveckla vätgasmarknaden inom transportsektorn.

Transdev Nord AB har nyligen investerat i två vätgasbussar och skall inom kort sätta dessa bussar i reguljär trafik på uppdrag av X-trafik, som är kollektivtrafikföretaget i Sandviken. I samarbete mellan X-trafik, Linde och Hynion tankades bussarna i december för att slutföra den inledande utprovningen. Hynion kommer även framöver att ansvara för tankningen av bussarna när de går i reguljär trafik.

”Vi är mycket glada över detta samarbete. Att ha kompetenta och pålitliga aktörer i hela kedjan är avgörande för att de två vätgasbussar vi har investerat i skall kunna sättas in i reguljär trafik 2022,” säger Fredrik Beckius i Transdev Nord.

För att förse bussar och bilar i Sandviken med vätgas kommer Hynion även att ta över vätgastankstationen i Sandviken från Linde. Dialogen med Linde har pågått sedan Hynion tog över stationen på Arlanda i somras och Hynion tar nu över driften och ägandet av stationen i Sandviken från 1:a februari 2022.

Hynion håller redan på att planera för en permanent lösning för tankning av bussarna, så att dessa, och senare fler bussar, kan tankas på vanligt sätt vid vätgastankstationen i Sandviken. Samtidigt är stationen öppen för alla, både för de som redan har vätgasbilar och för de som planerar att köpa.

Sandviken har legat långt framme när det gäller vätgasbilar och företag i staden har under flera år kört vätgasbilar som tankat på den lokala stationen.

” Vi är mycket nöjda med vätgasbilarnas funktionalitet. Nyligen har vi som första företag i Sverige i ett pilotprojekt öppnat upp för anställda att ha vätgasbilar som tjänstebilar och vi ser fram emot ett bra samarbete med en engagerad stationsoperatör som Hynion,” säger Johan Mildner, Country HR Coordinator Sweden på Sandvik Group.

”Vi konstaterar att det finns ett stort intresse för att använda vätgas i Sandviken, och att ett antal aktörer redan kommit i gång med vätgasbilar. När de första bussarna kommer i drift ser vi att Sandviken är en plats där vi kan bygga upp volym på stationen i ett tidigt skede. Vi kommer att arbeta aktivt med de lokala aktörerna för att säkerställa en positiv utveckling för vätgas som bränsle i regionen,” säger Slavica Djuric, VD i Hynion Sverige.

Kontaktinfo:

Slavica Djuric, VD Hynion Sverige AB: +46730726076, sd@hynion.com

Ulf Hafseld, CEO Hynion AS: +47 908 94 153, uh@hynion.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EnfuceAnnons

Egna betallösningar bäddar för bra business och lojala kunder

Betalningar är det nya sättet att bygga varumärke. Enfuce gör det möjligt även för icke-finansiella aktörer att lansera egna betalningslösningar. Med en snabb och skalbar lösning tar de affärer och kundlojalitet till nästa nivå.

Att praktiskt taget alla enheter som är anslutna till internet – mobiltelefoner, smarta klockor och till och med bilar – kan bli en betalningsmetod har gjort att fler företag fått upp ögonen för affärsmöjligheterna med inbyggda betalningar och egna kort.

– Att integrera betalningslösningar i ett företags infrastruktur är ett sätt att ta sitt erbjudande till nästa nivå: det gör det möjligt att bygga partnerskap och skapa bättre kundupplevelser. Inbyggda betalningar gör det dagliga livet enklare för kunderna, de betalar för det som ger dem mervärde, just när de behöver det, säger Monika Liikamaa, Co-CEO och Co-Founder
av Enfuce.

Enfuce var först i världen med att möjliggöra kortutgivning från ett publikt moln. Med ambitionen att bygga världens bästa betalningsprocess har man skapat en snabb, säker och skalbar lösning för globala betalningar i realtid. Idag gör 16 miljoner kortanvändare sina dagliga betalningar i Enfuce plattform.

– Vår kärnverksamhet är att säkerställa så effektiva och säkra betalningar som möjligt. Då krävs en hög ambitionsnivå – och det har vi. Som gammal bankmänniska får jag höra alldeles för många ursäkter om varför det ena eller det andra inte skulle fungera. Det är fel, har kunden ett tydligt business case och ett lösningsfokuserat mindset så är IT och compliance aldrig ett hinder för en betalningslösning, säger Monika Liikamaa.

Många möjligheter med egna kort

Även för icke finansiella aktörer finns det många fördelar med att bygga in betalningslösningar i verksamheten. Att man hos exempelvis Uber beställer och betalar sin resa redan innan den är genomförd säkerställer enkelhet och lojalitet. Men business caset skulle inte behöva stanna där:

– Om Uber dessutom hade ett eget kort skulle de kunna se var och hur människor använder det kortet, bygga samarbeten och anpassa erbjudanden efter det, säger Monika Liikamaa.

Ett högaktuellt område som Enfuce nu arbetar med är att möjliggöra för myndigheter och organisationer att ge betalkort i stället för kontanter till den våg av flyktingar som kommer från krigets Ukraina.

– De behöver pengar för att leva och vi möjliggör ett säkert sätt att ge ut betalkort som vi också kan monitorera mot felanvändning. För traditionella banker tar det kanske ett år att skapa ett sådant program, de som tycker det är snabba gör det på ett halvår. Enfuce kan göra det på två dagar, säger Monika Liikamaa.

Om Enfuce:

Enfuce erbjuder betalnings-, open banking- och hållbarhetslösningar åt banker, fintechföretag, finansiella operatörer och handlare. Genom att kombinera branschexpertis, innovativ teknik och compliance levererar företaget långsiktiga och skalbara lösningar snabbt och säkert. Företaget har 16 miljoner kortanvändare på sin plattform och årligen nära 1 miljard euro i transaktioner.

Läs mer på enfuce.com 

 

 

Mer från Enfuce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enfuce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?