1515
Annons

"61% av alla obligationer som noterats av fastighetsbolag i Sverige under 2021 har varit gröna, sociala eller hållbara" Invest Talks med Ann-Charlotte Eliasson Nasdaq i Di 17.e december.

Nasdaq är fast beslutna om att tillsammans med andra aktörer på marknaden skapa en mer hållbar kapitalmarknad. Flera behöver bidra med insatser för att driva kapitalmarknader och teknologiska lösningar i en riktning som skapar långsiktig förändring. Medvetenheten om ESG-frågor ökar ständigt och det blir allt tydligare att hållbarhet redan har kommit att bli en central del av bolagens strategi.

Som en del av våra insatser att bidra till en snabbare omställning och transparens lanserade Nasdaq 2019 Nasdaq Sustainable Network, en global plattform som tillgängliggör hållbara obligationer. Tack vare portalen kan investerare samla och standardisera data på en och samma plats, vilket höjer kunskapsnivån och kvalitén på investeringarna. Plattformen gör det även möjligt för investerare att analysera vilka typer av projekt deras hållbara obligationsportföljer finansierar, vilka av FNs hållbarhetsmål som addresseras och vilken miljömässig eller social effekt de finansierade projekten genererar. Många branscher är viktiga för en stark utveckling av obligationsmarknaden. Ann-Charlotte Eliasson, ansvarig för Nasdaqs hållbara obligationsmarknad, berättar om hur fastighetsbranschen bidrar till omställningen.  

Hur viktig är fastighetsbranschen för den svenska hållbara finansmarknaden? 

Svenska fastighetsbolag har varit och är fortfarande drivande för att leda en utveckling mot mer hållbara finansmarknader. Dels på grund av hållbarhetsfrågans ökade prioritet inom nordiska finansmarknader men också på grund av branchens kapitalinsivitet. Exempelvis var Vasakronan det första företaget att emittera gröna obligationer i världen. Sedan dess har fastighetssektorn fortsatt innovera genom att sätta upp mål om att nå 100% grön finansiering (Fabege) eller genom att att tidigt försöka anpassa sina ramverk till den kommande EU-standarden för gröna obligationer (Diös Fastigheter).  

Hur stor marknadsandel av gröna obligationer utgörs av fastighetsbolag idag? 

Ungefär 30% av alla hållbara obligationer noterade på Nasdaqs nordiska marknader kommer från fastighetsbolag. Vad som är än mer imponerande är att hela 61% av alla obligationer som noterats av fastighetsbolag i Sverige under 2021 har varit gröna, sociala eller hållbara – det visar tydligt branschens mål om att nå 100% grön finansiering. 

Vilken typ av projekt finansieras med de gröna obligationer som noteras på Nasdaqs marknader? 

Genom Nasdaq Sustainable Bond Network kan vi se att de vanligaste kategorierna är Certifierade Gröna Byggnader, Hållbara Transporter och Förnyelsebar Energi. 

Hur ser kopplingen ut mellan nordiska hållbara obligationer och de hållbarhetsmål som definierats av FN?

Nordiska emittenter fokuserar framförallt på hållbarhetsmålen ”Hållbar Energi för Alla” och ”Hållbar Industri, Innovationer och Infrastruktur”.

Vad är nästa steg för den nordiska fastighetsbranschen när det gäller hållbar finansiering?

Dels kvarstår ett arbete att gemensamt harmonisera återrapportering av hållbara obligationer. Där tror vi att plattformsstöd kommer vi bli viktigt för att kunna starta en dialog. Sedan kommer det troligtvis bli en stor omställning efter att EU-standarden träder i kraft. Sist men inte minst ser vi att allt fler emittenter utvidgar sina gröna finansieringsramverk till att även inbegripa  lån och företagscertifikat. 

Invest Talks "Sektor: Fastigheter" publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se - Nordens största affärstidning 290 000 läsare.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm




Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.



Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?