1515
Annons

Värderingsdrivna bolag vill utveckla och forma framtiden

Tromb och Substorm gillar att utmana och bryta ny mark, inte bara när det gäller modiga teknikval. Båda bolagen är värderingsdrivna, med stort fokus på sociala och mjuka värden. Jämställdhet och hållbarhet är tydligt utpekade som nyckelfrågor för att kunna möta framtidens utmaningar. Sofi Elfving, vd på Substorm och Karin Sjöö-Åkeblom, vd på Tromb är båda aktuella som talare på Gender Contact Point-dagen 2021, LTUs digitala jämställdhetskonferens den 2 december. 

Karin  Sofi
Jämställt från dag ett

–Min vision var tydlig: att starta ett bolag där jag själv skulle vilja jobba, starkt värderingsdrivet och med jämställdhet som en röd tråd från dag ett. Det går inte att sticka under stolen med att det är utmanande, inte minst när det gäller att rekrytera jämställt. Men det är enormt belönande och värdefullt. För mig finns ingen annan väg, säger Sofi Elfving, vd och grundare av Substorm.

I samband med LTUs digitala jämställdhetskonferens den 2 december 2021 berättade Sofi Elfving om bolagets strategiska utgångspunkt och delade med sig av sina erfarenheter.

Substorm grundades 2019. Vi har redan 20 anställda och har som mål att nå 20 miljoner i omsättning. Vi får jobba hårt för att rekrytera och växa jämställt, med hjärtat. Än så länge lyckas vi med 50/50 när det gäller könsfördelningen i bolaget. Det har fattats många utmanande beslut på vägen och jag är helt säkert på att det blir så framåt också. Vi alla måste våga bryta strukturer om vi ska kunna förändra världen på riktigt, säger Sofi Elfving.

Värdegrunden som den röda tråden

Tromb startades 2013 och har idag drygt 80 anställda. Innevarande räkenskapsår räknar bolaget med att omsätta 100 miljoner kronor. Trombs grundare var redan från start överens om att skapa ett bolag med en starkt värderingsdriven kultur. Med rötterna inom tech och merparten anställda inom systemutveckling, är jämställdhetsaspekten i bolaget en stor utmaning.

–Tack vare LTU-projektet Gender Smart Arena, som vi aktivt medverkat i under många år, har Tromb byggt upp den egna kompetensen inom jämställdhet. Detta är stora strukturella frågor som tar tid att förändra. Med ny kunskap bygger vi insikter och får verktyg som hjälper oss att arbeta otraditionellt, hitta nya vägar och kravställa både internt och i dialog med våra kunder, säger Karin Sjöö-Åkeblom, vd på Tromb.

Hon fortsätter:

Framåt måste bli ännu bättre på att rekrytera jämställt och att bygga jämställda team. Vi ska också bli bättre på att rekrytera redan på universiteten, och få med oss ungas infallsvinklar och expertis. Det handlar mycket om att hitta rätt medarbetare som vill göra framtidsresan tillsammans med oss. Det är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla lösningar som är relevanta för alla individer. Jag ser fram emot att fortsätta vässa Tromb på ett hållbart sätt och bryta ny mark med övriga bolag i koncernen, avslutar Karin Sjöö-Åkeblom, vd på Tromb.

Kontakt:

Karin Sjöö-Åkeblom
CEO
karin.sjoo-akeblom@tromb.com
Ph +46 (0)70-361 76 16 

Sofi Elfving
CEO
sofi.elfving@substorm.ai
Ph +46 (0)70-359 40 68


 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?