1515
Annons

IPO-aktuella Paydrive utmanar den traditionella försäkringsbranschen med användningsbaserade försäkringar

Det innovativa insuretchbolaget Paydrive, som var först ut i Sverige med att erbjuda användningsbaserade bilförsäkringar, utmanar marknaden med försäkringar som baseras på data kring körstil och antal körda mil.  Paydrive har expanderat kraftigt det senaste året och i mitten av december noteras bolaget på NGM. Noteringen stöttar Paydrive in i nästa tillväxtfas med fokus på europeisk lansering och ett breddat produktutbud. Det berättar bolagets vd Carl-JohanThorsell.

Berätta om Paydrive och er affärsidé 

− Paydrive grundades 2013 för att med så kallad användningsbaserad försäkring kunna erbjuda billigare bilförsäkring till konsumenter. Vi är ett insurtechbolag som använder tillämpad teknik för att kunna erbjuda mer individbaserade och prisvärda försäkringar. I slutet av 2016 lanserade vi vårt första försäkringserbjudande, en användningsbaserad fordonsförsäkring.  2020 lanserade vi QOTA, algoritmen som samlar in data från våra försäkringstagare och utifrån den avgör prissättningen på deras försäkring.  

Ni var först i Sverige med att erbjuda användningsbaserade fordonsförsäkringar. Vad särskiljer ert försäkringserbjudande från andra aktörer i branschen?

−För att individualisera försäkringspremieprissättningen använder vi oss av vår egenutvecklade premieprissättande algoritm QOTA (Quaterly Optimised Telematics Alogrithm), som samlar in realtidsdata från antal körda mil såväl som hur dessa mil körs för att avgöra lämplig försäkringspremie.  Grundtanken med vår teknologi är att prissätta kundens premie på ett mer rättvist och helt individuellt sätt.

Ni befinner er nu på tröskeln till en ny tillväxtfas. Hur har bolaget utvecklats under 2021?

−När vi lanserade vår algoritm 2020 bevisade vi relativt snabbt dess riskreducerande effekt, vilket innebar att intresset från bilägarnas sida har ökat markant sedan dess, då vi fick bekräftat att vår algoritm ger kundfördelar och samtidigt möjliggör en god lönsamhet i vår affär. Vi har haft en mycket bra tillväxt i vår kundbas det senaste året och står nu redo att växla upp vår tillväxttakt i såväl Sverige som i andra europeiska länder. Våren 2021 förvärvade vi plattformen Telia Sense och samtidigt gick Telia in som delägare i bolaget.  Under 2021 har vi satsat fullt ut på att öka tillväxttakten på den svenska marknaden.

Hur ser era expansionsplaner ut under 2022?

−Vi planerar att bredda vårt försäkringsutbud till att även omfatta andra typer av försäkringar och är nu redo att lansera vårt bilförsäkringskoncept på andra marknader i Europa. Den globala lanseringen kan antingen ske utifrån samma affärsmodell som vi använt oss av i Sverige eller genom att vi licensierar ut vår algoritm och vår data till etablerade försäkringsbolag på olika europeiska marknader. Vi ska dessutom fortsätta kapitalisera på Telia Sense, plattformen som vi förvärvade från Telia våren 2021

Hur har efterfrågan på användningsbaserade försäkringar utvecklats på senare år och hur ser du på era långsiktiga tillväxtmöjligheter?

−Eftersom vi var först ut i Sverige med att erbjuda den här typen av försäkringar så arbetar vi för att dels öka kännedomen om användningsbaserade försäkringar, dels utbilda vår målgrupp i hur de fungerar. Vår bedömning är att intresset för användningsbaserade försäkringar generellt sett är mycket stort, både i Sverige och i övriga Europa. Med tanke på att enbart fordonsförsäkringsmarknaden i Sverige omsätter 30 miljarder kronor årligen och att marknaden till domineras av bolag i oligopolställning där behovet av ökad konkurrens är stort betraktar jag vår tillväxtpotential som mycket god.

Paydrive noteras inom kort på NGM, med första handelsdag 15 december. Vad är bakgrunden till noteringen?

−Vi väljer att notera bolaget för att öka tillgången på kapital och ge aktieägare en möjlighet att vara delaktiga i vår tillväxtresa när vi nu står i begrepp att skala upp vår verksamhet med lansering i fler länder och ett breddat produktutbud.

Vilka faktorer gör Paydrive till en intressant investeringsmöjlighet för potentiella aktieägare?

−Vi är en innovativ aktör som befinner sig i skärningspunkten mellan två industrier som befinner sig mitt i en intensiv transformationsfas: fordonsindustrin och försäkringsindustrin. Den algoritm som våra försäkringsprodukter baseras på är beprövad och genererar såväl kundfördelar som goda tillväxtmöjligheter för oss. Vår ledning och styrelse har en gedigen bakgrund och erfarenhet från försäkringsbranschen och vi har en tydlig tillväxtagenda med fokus på organisk tillväxt under de kommande åren. Vi har sedan start varit en utmanare i försäkringsbranschen, jag är övertygad om att marknaden för användningsbaserade försäkringar kommer att växa i snabb takt under de kommande åren.

Fakta: Paydrive grundades 2013 för att med så kallad användningsbaserad försäkring kunna erbjuda billigare bilförsäkring till konsumenter. Paydrive är ett insurtechbolag som använder tillämpad teknik för att kunna erbjuda mer individbaserade och prisvärda försäkringar. Den 15 december noteras Paydrive på NGM, kortnamn PYDR.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm




Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.



Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?