Annons

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Om analysen

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Tel: 076- 149 50 05

Följande bilagor finns för nedladdning:
PRM_Hållbara Pensionsbolag_2021.11.24

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera