Annons

ALM Equity och Corem har tecknat avsiktsförklaring om bildandet av gemensamt förvaltningsbolag

ALM Equity AB utvärderar tillsammans med Corem Property Group möjligheten att skapa ett gemensamt förvaltningsbolag med 24 000 framtida hyresbostäder. 

ALM Equitys affärsområde Projektutveckling har under hösten utvärderat vilka byggrätter som lämpar sig för att utveckla ett bestånd av hyresbostäder. Utöver de byggrätter som är bäst lämpade till privatmarknaden eller redan är sålda till Svenska Nyttobostäder så har affärsområdet ca 11 000 byggrätter för förvaltningsmarknaden.

ALM Equity och Corem har tecknat en avsiktsförklaring med syfte att skapa ett gemensamt bolag ägt till lika delar som har en initial byggrättsportfölj om totalt cirka 24 000 bostäder i Stockholmsområdet och Mälardalen. Syftet med bolaget är att utveckla yteffektiva och klimatsmarta hyresbostäder för egen förvaltning. Den initiala portföljen beräknas färdigutvecklad ha ett driftnetto på över 2 Mdkr räknat på dagens hyresnivåer.

Strukturen för det gemensamma bolaget kommer definieras under den kommande månaden och förväntas kunna presenteras innan årsskiftet 2021. Avsikten är att notera det gemensamma bolaget på Stockholmsbörsen 2022 med syfte att skapa en kapitalstruktur som möjliggör att bolaget kan expandera.

”Vi har arbetat intensivt med att bygga upp en ny förvaltningsaffär runt våra byggrätter. Vi är glada att tillsammans med Corem kunna skapa ett gemensamt bolag som kan bli en av Sveriges största bostadsförvaltare på sikt.”, säger Joakim Alm, VD ALM Equity.

ALM Equitys affärsområde Projektutveckling kommer efter affären genomförts ha en kvarvarande portfölj om knappt 8 000 bostadsbyggrätter med ett beräknat slutvärde på 24 Mdkr varav ca 4 500 är sålda till Svenska Nyttobostäder och resterande kommer säljas till privatmarknaden.

För mer information kontakta:
Joakim Alm, VD, tel 073-396 97 27 
 

Offentliggörande:
Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ALM Equity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-11-23 kl.08:00.  

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera