Annons

ZINZINO AB (PUBL): DELÅRSRAPPORT TREDJE KVARTALET 2021

HÖJER VINSTPROGNOSEN YTTERLIGARE EFTER ÄNNU ETT STARKT KVARTAL

Tredje kvartalet 2021 var ytterligare ett kvartal där god försäljningstillväxt kombinerades med hög lönsamhet. Totala intäkter i koncernen ökade med 11% och uppgick till 313,6 (281,8) mSEK. EBITDA-resultatet steg till 40,4 (28,8) mSEK för kvartalet och EBITDA-marginalen ökade till 12,9% (10,2%). Under kvartalet uppnådde Taiwan fullvärdig marknadsstatus. Dessutom lanserades det efter kvartalets utgång ett nytt testkoncept för D-vitamin genom introduktionen av de nya produkterna Vitamin D Test och ZinoShine+.

Den goda lönsamheten hittills i år gör att styrelsen skriver upp den förväntade EBITDA-marginalen för helåret med ytterligare en procentenhet till att uppgå till mellan 9%-12%. Samtidigt justeras de förväntade intäkterna för helåret 2021 marginellt ner till att överstiga minst 1 300 (1 139) mSEK. Detta efter en något svagare tillväxttrend under andra halvåret 2021, jämfört med ett starkt andra halvår 2020.

JULI–SEPTEMBER

• De totala intäkterna ökade med 11% till 313,6 (281,8) mSEK

• Bruttovinsten uppgick till 107,5 (81,2) mSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 34,3% (28,8%)

• EBITDA uppgick till 40,4 (28,8) mSEK och EBITDA-marginalen till 12,9% (10,2%)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 23,5 (12,0) mSEK

JANUARI–SEPTEMBER

• De totala intäkterna ökade med 21% till 969,4 (798,2) mSEK

• Bruttovinsten uppgick till 313,8 (238,3*) mSEK och bruttovinstmarginalen uppgick till 32,4% (29,9%*)

• Justerad bruttovinst uppgick 313,8 (216,1*) mSEK och den justerade bruttovinstmarginalen till 32,4% (27,1%*)

• EBITDA uppgick till 111,1 (71,1*) mSEK och EBITDA-marginalen till 11,5% (8,9%*)

• Justerad EBITDA uppgick till 111,1 (48,9*) mSEK och den justerade EBITDA-marginalen till 11,5% (6,1%*)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 94,0 (64,5) mSEK

• Likvida medel uppgick på balansdagen till 182,9 (113,1) mSEK

* För jämförelsesiffror för första halvåret 2020 påverkas bruttovinst och EBITDA med 22,2 mSEK genom ändrad redovisning till följd av förändrade villkor för distributörsersättningar.

För mer information vänligen kontakta:

Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com

Bilder för fri publicering:

Marcus Tollbom +46 (0) 70 190 03 12, marcus.tollbom@zinzino.com

Certified Adviser: Erik Penser Bank Aktiebolag, +46 (0) 8 463 83 00,

email: certifiedadviser@penser.se

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 08.00 den 19:e november 2021.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Delårsrapport Q3 2021
Pressmeddelande Zinzino Delårsrapport Q3 2021


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera