1515

Atrium Ljungberg tecknar avtal om stort förvärv i Slakthusområdet

Atrium Ljungberg har tecknat avtal om att förvärva tomträtten Palmfelt Center, Kylhuset 28, i Slakthusområdet i Stockholm. Tomträtten om drygt 30 500 kvadratmeter uthyrbar yta kommer att förvärvas till ett underliggande fastighetsvärde baserat på en uppdaterad marknadsvärdering per årsskiftet som preliminärt fastställts till 1 560 miljoner kronor.

Palmfelt Center uppfördes i slutet av 1980-talet för Bankgirot. Byggnaden rymmer cirka 26 000 kvadratmeter för kontor och 5 000 kvadratmeter för datahallar och lager. Bland nuvarande hyresgäster finns bland andra Försäkringskassan, Bostadsförmedlingen och Stockholms Stads Parkering. Tomträtten har en uthyrningsgrad om 87 procent och ett hyresvärde om cirka 100 miljoner kronor. Palmfelt Center är belägen i den norra delen av Slakthusområdet, i direkt anslutning till den nya uppgången för tunnelbanan som för närvarande byggs genom området.

2018 tecknade Atrium Ljungberg en avsiktsförklaring med Stockholms stad om att både förvärva befintliga fastigheter samt teckna avtal om markanvisningar i Slakthusområdet. Förvärvet av Palmfelt Center är en del av överenskommelsen som tecknades 2018.

Förvärvet sker genom en bolagsaffär och baseras på ett underliggande fastighetsvärde som ska fastställas genom en uppdaterad marknadsvärdering vid årsskiftet, som preliminärt fastställts till 1 560 miljoner kronor. Förvärvet är villkorat av laga kraft vunnet beslut i kommunfullmäktige som bedöms fattas i januari 2022. Säljare är St Eriks Markutveckling och tillträde beräknas ske under kvartal 2 2022.

–  Palmfelt Center har ett starkt driftnetto och ett attraktivt läge i anslutning till våra befintliga fastigheter och projekt i Slakthusområdet och utgör ett utmärkt komplement till vår satsning i ett av Stockholms bästa kontorslägen, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg.

Slakthusområdet är ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i Stockholm. Området, med sin industrihistoriska karaktär och identitet, ska fram till 2030 genomgå en omfattande stadsutveckling. Atrium Ljungbergs vision, som vi delar med Stockholms stad, är att området ska bli en attraktiv plats med kontor och bostäder kompletterat ett brett matutbud, kultur och upplevelser - en helt ny mötesplats och en motor för hela Söderort. Den historiska arkitekturen och industriella miljön med årtionden av livsmedelsproduktion ska leva vidare och samexistera med en ny bebyggelse som kommer att utgöra ett av Stockholms största utvecklingsprojekt i modern tid.

 
Nacka, 2021-11-04

Atrium Ljungberg AB (publ)


Denna information är sådan information som Atrium Ljungberg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2021 kl. 08.00 CET.
 

För mer information kontakta:
Johanna Jonsson, transaktionschef, Atrium Ljungberg, tel 070-812 42 13, johanna.jonsson@al.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?