Annons

Vicores C21 minskar långsiktiga lungskador efter COVID-19 i ATTRACT fas 2 uppföljningsstudien

  • Resultaten visade närmare 50% minskning av uppkomna lungskador efter behandling med C21  jämfört med placebo
  • Dessa positiva fynd tillsammans med tidigare kliniska resultat1 talar för att C21 kan påskynda återhämtningen  
  • C21 utvärderas för närvarande vid en fas 3-studie i COVID-19 patienter

Göteborg,  2 november, 2021 - Vicore Pharma Holding AB (publ) (“Vicore”), ett särläkemedelsföretag som utvecklar innovativa behandlingar mot svåra lungsjukdomar, meddelar idag resultat att behandling med bolagets AT2R agonist, C21, minskar långsiktiga lungskador hos sjukhusinlagda COVID-19 patienter.

De nya resultaten är baserade på undersökningar med högupplöst datortomografi (HRCT) i  en uppföljningsstudie 3-6 månader efter avslutad behandling, ATTRACT-22. Studien inkluderade en undergrupp om totalt 33 patienter med COVID-19, som deltog i Vicores fas 2-studie ATTRACT3. De patienter som behandlades med C21 (n=17) uppvisade en minskning av patologiska lungförändringar jämfört med placebo (n=16); i C21-gruppen var i genomsnitt 10,3% av lungan påverkad jämfört med 19,2% i placebogruppen. Den dominerande radiologiska förändringen var s.k. ”ground glass opacity” en karaktäristisk lungförändring efter virala luftvägsinfektioner. Även om inga funktionella tester genomfördes i den här studien, är det välkänt att försämrat gasutbyte är en vanlig komplikation hos COVID-19 patienter med en onormal HRCT efter tre månader.

De här lovande resultaten är uppmuntrande nyheter för patienter och läkare som deltar i Vicores pågående fas 3-studie i COVID-19, ATTRACT-34 och tyder på att C21 har potential att påskynda återhämtningen efter COVID-19. De indikerar också att de långsiktiga skadorna som vissa patienter upplever efter svår COVID-19 kan komma att förbättras efter behandling med C21.” säger Elin Rosendahl, VP clinical development vid Vicore Pharma.

Lungskadorna utvärderades av en oberoende blindad radiolog med erfarenhet från utläsning av HRCT-undersökningar vid en nationell lungklinik i Storbritannien (UK). Graderingen av lungförändringarna utgjordes av den ackumulerade totalen av vedertagna lungskadetyper som vanligtvis bedöms av radiologer. HRCT-undersökningarna genomfördes vid uppföljningsbesök på de lokala sjukhusen 90-170 dagar efter 7-dagarsbehandlingen under ATTRACT-studien i vilken patienterna fick C21 eller placebo i tillägg till standardbehandling, inklusive steroider och det antivirala läkemedlet remdesivir. Så vitt vi vet är det här första gången långsiktiga effekter av läkemedel på lungskador efter COVID-19 har undersökts.

Resultaten från ATTRACT-studien publicerades nyligen i EClinicalMedicine, en expertgranskad vetenskaplig tidskrift publiserad av Lancet och tillgänglig via denna länk. Den randomiserade, dubbelblindade, placebokontrollerade studien visade att C21 i tillägg till standardbehandling väsentligt minskade antalet COVID-19 patienter som behövde syrgasbehandling, vilket indikerar snabbare återhämtning jämfört med placebo.

ATTRACT-3, pågående fas 3-studie i COVID-19 
Den pivotala fas 3-studien ATTRACT-3 blev godkänd av FDA i juni 2021 och genomförs i USA, Tjeckien, Ukraina, Indien, Sydafrika och Filippinerna. ATTRACT-3 är en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad, multinationell, fas 3-studie på 600 sjukhusinlagda vuxna patienter med COVID-19 som är i behov av syrgas men ej respirator. Det här är en annan patientkategori än de som som erhåller antivirala läkemedel. Studiens huvudsyfte är att utvärdera effekten av C21 avseende återhämtning från COVID-19. ATTRACT-3 rekryterar nu patienter och s.k. top-line-resultat förväntas under det första halvåret 2022.

C21 - första substansen i sin klass AT2R-agonister           
C21, den första substansen i sin klass av typen orala småmolekylära angiotensin II typ 2 receptor (AT2R) agonister, aktiverar den skyddande delen av renin-angiotensinsystemet (RAS) vilket leder till läkning av skadade vävnader. C21 utvärderas för närvarande i en fas 2-konceptstudie i idiopatisk lungfibros (IPF)5 samt i en pivotal fas 3-studie i COVID-19.

Finansiering från LifeArc                                       
ATTRACT-studien erhöll 1,5 miljoner GBP i finansiering från välgörenhetsorganisationen LifeArc - Coronavirus (COVID-19) Therapeutics fond om totalt 10 miljoner GBP som lanserades i mars 2020 för att stödja forskning och tester av läkemedel som snabbt kunde utvecklas för att adressera COVID-19.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Dalsgaard, VD
Telefon: 070 975 98 63
E-mail: carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com  


Denna information är sådan som Vicore Pharma Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 november 2021 kl. 07:40 CET.

1. Resultat från fas 2-studie i COViD-19 (ATTRACT)
2. NCT04878913
3. NCT04452435
4. NCT04880642
5. NCT04533022

Följande bilagor finns för nedladdning:
Vicores C21 minskar långsiktiga lungskador efter COVID-19 i ATTRACT fas 2 uppföljningsstudien

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera