1515

Sciety investerar i Synartro som utvecklar ny artrosbehandling

Det svenska bioteknikföretaget Synartro som utvecklar en ny, förbättrad behandling mot knäartros har framgångsrikt rest 34 miljoner kronor med Sciety och dess investerarnätverk. Det nya kapitalet kommer att användas till bolagets första kliniska studie som förväntas starta under 2022.

”Vi är glada över det fortsatt starka stödet för vår vision att hjälpa människor med artros att leva ett aktivt och smärtfritt liv. Med Sciety och investmentbolaget Linc som största ägare har vi säkerställt att vi kan påbörja den första kliniska studien i människa med vår kandidat SYN321 som planerat”, säger Mia Brundin, vd för Synartro.

Runt 24 miljoner människor behandlas i dag med läkemedel mot knäartros, den vanligaste formen av artros, men endast hälften av dessa får tillräcklig smärtlindring. Vanliga behandlingar som antiinflammatorisk medicin, opioider och kortisoninjektioner är förenade med biverkningar på mag-tarmkanalen och hjärt-kärlsystemet, missbruk eller ledskada på sikt.

Synartro utvecklar en ny behandling för knäartros – en kraftfull kombination av antiinflammatoriskt preparat och hyaluronsyra, ett kroppseget smörjmedel för leden. Behandlingen ges som ledinjektion och förväntas ge flera kliniska fördelar som snabb effekt, längre smärtlindring och färre biverkningar.
 
”Artros är ett ökande folkhälsoproblem och en ledande orsak till kronisk smärta och funktionsnedsättning. Behovet av effektiva läkemedel med färre biverkningar är stort. Bolaget är verksamt på en globalt växande marknad som domineras av injektioner, där knäartros står för den största marknadsandelen”, kommenterar Andreas Lindblom, vd för Sciety. 

Om Synartro

Synartro är ett bioteknikbolag med en patenterad teknologi för att länka samman substanser för att ge läkemedel bättre effekt och produktegenskaper. Bolagets första substans, SYN321, utvecklas för behandling av knäartros. Grundare är Bengt Lindqvist, som var en av forskarna bakom hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Bland huvudägarna återfinns Linc AB och grundarna. Läs mer på www.synartro.com

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Lindblom, vd Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tfn. 070-375 73 73.
Mia Brundin, vd Synartro: mia.brundin@synartro.com, tfn. 073-433 60 25.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?