1515

Randviken Fastigheter AB (publ) ingår avsiktsförklaringar avseende förvärv av fastigheter för cirka 2 750 mkr

Randviken Fastigheter AB (publ) (”Randviken”) har denna dag ingått avsiktsförklaringar med två parter avseende förvärv av fastigheter med ett totalt överenskommet fastighetsvärde om cirka 2 750 mkr.

Avsiktsförklaringarna ger Randviken en exklusiv rätt att under en period om en månad slutförhandla villkoren avseende förvärv av fastighetsägande bolag för en köpeskilling som ska baseras på ett underliggande fastighetsvärde om sammanlagt cirka 2 750 miljoner kronor.

Fastigheterna är, baserat på det överenskomna fastighetsvärdet, huvudsakligen belägna i Stockholm, Västerås och Malmö och den primära användningen är lager/lätt industri, vård och skola samt kontor. På en av fastigheterna pågår ett nybyggnadsprojekt med en återstående investering om cirka 250 mkr under de kommande 18 månaderna (”Projektet”).

Efter färdigställande av Projektet kommer fastigheterna ha en uthyrbar area om cirka 217 000 kvadratmeter och en årlig hyresintäkt om cirka 185 mkr. Fastigheternas driftnetto bedöms till cirka 153 mkr och den genomsnittliga viktade längden på tecknade hyresavtal uppgår till cirka 8,6 år.

Enligt gällande tidsplan är avsikten att ingå bindande avtal om förvärv samt tillträda fastigheterna under 2021. Randviken avser att finansiera förvärven genom upptagande av bankfinansiering samt genom nyemissioner riktade till ett antal parter. Randviken avser återkomma med ytterligare information om de tilltänkta affärerna inklusive, i den mån bindande avtal tecknas med respektive säljare, slutliga villkor för förvärven och dess finansiering senast när relevanta avtal tecknats. Styrelsen för Randviken avser inom kort besluta om att kalla till extra bolagsstämma samt föreslå att den extra bolagsstämman beslutar om att bemyndiga styrelsen att emittera aktier med anledning av såväl nämnda planerade förvärv, som kommande förvärv i linje med Randvikens kommunicerade tillväxtstrategi.

”Dessa affärer ligger helt i linje med vår strategi att växa med kassaflödesgenererande fastigheter med en välavvägd riskprofil och tar oss, vid fullföljande, ett stort steg närmare vårt mål om 10 miljarder kronor i fastighetsvärde senast vid utgången av 2023” säger Randvikens VD Gustaf Segerborg.

Stockholm den 25 oktober 2021

Randviken Fastigheter AB (publ)

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som Randviken Fastigheter AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom verkställande direktören Gustaf Segerborgs försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2021, kl. 17:05 CET.

För ytterligare information kontakta:

Gustaf Segerborg, VD
Telefon: +46 702 76 88 89
gustaf.segerborg@randviken.se

Om Randviken Fastigheter

Randviken är ett fastighetsbolag med affärsidé att förvärva, förvalta och förädla fastigheter inom olika segment och geografiska lägen.

Utöver Randvikens primära fokus på stabila och långsiktiga kassaflöden från uthyrning av bostäder och lokaler är Bolagets ambition att arbeta aktivt med intelligent teknik för att uppnå mer hållbara och energieffektiva fastigheter.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande 25 oktober 2021 - Randviken ingår avsiktsförklaringar
Pressmeddelande 25 oktober 2021 - Randviken ingår avsiktsförklaringar


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Hogia Terminal SystemsAnnons

Södertälje Hamn hanterar över en miljon ton gods med en app

Hamnverksamheter har stor potential att med smarta digitala hjälpmedel effektivisera verksamheten. Med hjälp av Hogia Terminal Systems har Södertälje Hamn genomgått en digital transformation som gjort hamnen till ett framgångsexempel. 

– Vi är inte Sveriges största hamn sett till omsättning, men vi är stora på så sätt att vi hanterar en stor mängd högvärdigt gods. För oss var det avgörande med en leverantör av effektiva system som över tid kan utvecklas med adderade moduler och även att leverantören kan förstå utmaningarna och behoven i vår digitalisering. Sedan har vi tillsammans med Hogia arbetat fram Workit, ett mobilt verktyg som gjort stor skillnad för oss, säger Tomas Zackrisson, IT-chef på Södertälje Hamn. 

Mobil applikation för ökad konkurrens och kundnöjdhet

Under 2020 släppte Hogia tillsammans med Södertälje Hamn en mobil applikation, Workit, för att hantera och bekräfta arbetsorder för den stora mängd personbilsimporter som Södertälje Hamn hanterar. I appen bekräftas att arbetsmoment blir utförda, till exempel hanteringen av en personbil, trailer eller container, lastning och lossning, reparationer, inventeringar eller temperaturavläsningar. När genomfört arbete bekräftas i appen kan kunden debiteras med tryggt bevis på att arbetsordern är färdigställd.

– Mobiliteten är avgörande för att säkerställa att alla moment som utförs också registreras och därefter faktureras. Med hjälp av den digitala hanteringen i Workit automatiseras även kundkommunikationen, godsets positionering samt orderns status. Vi får en helt ny spårbarhet och mobilitetsfaktorn är nyckeln. Workit har ökat vår konkurrenskraft och kundnöjdhet då vi transparent kan dela, processa och återkoppla på data, säger Tomas Zackrisson.

En lönsam digitaliseringsresa för hamnar och tågterminaler

Hamnbranschen digitaliseras alltmer vilket leder till ökad lönsamhet, tidseffektivisering, mindre slitage på maskiner och minskad miljöpåverkan. 

Södertälje Hamn startade sin digitaliseringsresa med att söka en leverantör av standardsystem eftersom det är kostnadseffektivt att först täcka ett grundbehov och sedan addera funktioner till standardsystemet allteftersom. 

– Som leverantör av mjukvara för hamnar och tågterminaler jobbar vi med verksamhetsutveckling tillsammans med våra kunder. Vi vet att hamnars flöden skiljer sig åt och har under åren byggt upp ett skalbart och modulbaserat standardsystem. Det gör att man kan välja vilken funktionalitet som man behöver just nu och sedan skala upp i takt med att verksamheten utvecklas, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Läs mer om Hogias smarta lösningar för hamnar och terminaler här. 

Om Hogia-gruppen
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien. Det branschspecifika Hogia Terminal Systems AB levererar standardprogramvara till hamnar och terminaler i Sverige, Storbritannien och Kanada. Vi erbjuder en skalbar helhetslösning som knyter ihop verksamhet för Container, RoRo, General Cargo, Bulk och Lagerhantering på ett effektivt sätt.

Vill du veta mer om hur Hogia hjälper hamnar och terminaler att digitaliseras? Klicka här. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia Terminal Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?