1515

Ny distributör i USA för LightAir

LightAir har tecknat distributionsavtal med den ledande aktören Almo Corporation gällande den amerikanska marknaden. Samarbetet inleds omedelbart genom en första order av svenskutvecklade luftrenare, till ett värde av cirka 2 miljoner kronor.

Under det senaste halvåret har LightAir etablerat nya samarbeten med en handfull nya distributörer i olika regioner. Det senaste tillskottet är Almo Corporation, som är den största oberoende distributören av konsumentprodukter samt möbler och husgeråd i USA. Genom åtta regionala distributions-anläggningar arbetar man bland annat med över 2 000 oberoende återförsäljare gällande marknadsledande konsumentelektronik inom en mängd olika kategorier.

I samband med avtalet har LightAir mottagit en första beställning från Almo till ett värde av cirka 2 miljoner kronor och för omgående leverans. Samarbetet anses vara en vitalisering av LightAirs erbjudande på den nordamerikanska marknaden, vilket på sikt även planeras att innefatta det växande kommersiella segmentet med ett skräddarsytt erbjudande kring ren luft riktat till främst kontor och skolor.

”LightAirs erbjudande passar oss som hand i handske,” säger Eric Anderson, Director of Sales hos Almo. ”Vi har en lång tradition av samarbete med premiumleverantörer som fokuserar på teknik och produktutveckling; de som utvecklar produkter som utöver stil och status levererar exceptionell kvalitet och värde. Luftrening är ett växande segment inom såväl konsument- som företagsmarknaden och vi är mycket glada att nu även kunna erbjuda LightAirs produkter på den amerikanska marknaden.”

Almo har cirka 600 anställda, grundades 1946 och är ett familjeägt företag i tredje generationen. Bolaget har sitt huvudkontor i Philadelphia och representerar en mängd välkända varumärken såsom Bosch, Electrolux och Samsung. Verksamheten har sin ursprungliga bas inom konsumentmarknaden, samtidigt som man har spirande aktiviteter inom det kommersiella segmentet.

”Det handlar om en framtida stor och viktig region för oss, där den amerikanska marknaden är den näst största i världen gällande luftrening,” säger Roger Sogge, COO på LightAir. ”Almo har en utmärkt position och vårt partnerskap är av långsiktig och strategisk vikt, på samma gång som det redan från dag ett innebär verklig försäljning. Konsumentmarknaden är och kommer vara fortsatt viktig för oss, samtidigt som vi har påbörjat en långsiktig strategisk omställning till att inrikta oss än mer på försäljning till företag och organisationer. Givetvis arbetar vi därför parallellt med Almo och andra aktörer med hur vi på ett effektivt vis ska etablera vårt erbjudande gentemot amerikanska kontor och skolor, där vi vet med oss ha mycket stora konkurrensfördelar.”

För ytterligare information kontakta:

Lars Liljeholm
VD
LightAir AB (publ)
070-828 61 96
lars.liljeholm@lightair.com



Roger Sogge
COO
LightAir AB (publ)
070-961 51 15
roger.sogge@lightair.com



 

Följande bilagor finns för nedladdning:
LightAir Pressmeddelande 2021-10-22 Ny distributör i USA för LightAir

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?