1515

Brighter tecknar återförsäljaravtal för Actiste® Mini med Medico i Indonesien

Brighter AB (Publ) meddelade idag att de har tecknat ett återförsäljaravtal gällande Actiste® Mini med Medico, den ledande leverantören av molnbaserade sjukvårdssystem i Indonesien. Medico erbjuder också en telemedicinsk app för patienter.

Avtalet markerar ännu ett steg i Brighters strategiska inträde på den Indonesiska marknaden. Medico kommer att integrera Actiste® Mini lösningen i sin e-hälsoportfölj för vård av diabetes och fungera som återförsäljare av tjänsten. Båda företagen tror att detta kommer att skilja Medicos erbjudande från de telemedicinska tjänster som för närvarande finns i Indonesien och ge Brighter möjlighet att  nå den växande gruppen av diabetiker på denna marknad. Avtalet omfattar båda Actiste® -produkterna, men på grund av tillgängligheten av kompatibelt insulin på den indonesiska marknaden ser företaget för närvarande bara efterfrågan på Actiste® Mini.

"Många av Medicos patienter har diabetes och vi tror att de kan dra nytta av funktioner och tjänster från Actiste® Mini", säger Erik Lissner, tillförordnad VD för Brighter AB. "Vi är mycket glada över att Medico kommer att integrera vårt erbjudande i sin portfölj och förse indonesier med ett extra verktyg som syftar till att stödja datadriven diabetesvård."

Enligt villkoren i avtalet kommer Medico att marknadsföra Actiste® Mini till läkare, apotek och konsumenter. Tjänsten kommer att säljas till patienter som ett 24-månaders kontrakt med möjlighet till förnyelse i slutet av perioden. Medico kommer att förbetala varje prenumeration som de säljer samt erbjuda finansieringsalternativ för sina patienter.

”Medico har åtagit sig att öka tillgången till vård i Indonesien och vi tror att arbetet med Brighter kommer att hjälpa fler indoneser att bli medvetna om diabetesvård, att förebygga sjukdomen samt de risker som finns med den. Diabetes är en av de sjukdomar som ökar i Indonesien och den förekommer även i den yngre generationen och vi hoppas därför att tillsammans kunna ta tag i problemet i tid”, säger Grace Tahir, VD för Medico.

Återförsäljaravtalet är icke-exklusivt och gäller i 12 månader. 

Nästa steg:

  • Innan försäljning kan påbörjas på den indonesiska marknaden är det nödvändigt för Brighter att ingå ett avtal med en auktoriserad representant som kommer att hantera godkännandeprocessen för medicintekniska produkter. Företaget är i avancerade förhandlingar med ett lämpligt företag.
  • Brighter kommer att genomföra registreringsprocessen för både medicinsk utrustning och telekommunikationsgodkännande. Parallellt med slutförandet av registreringsprocessen, som kan ta minst tre månader (hälsoministeriet ger inga garantier för den slutliga processlängden), kommer Brighter att påbörja arbetet med aktiviteter inför lansering tillsammans med Medico.
     

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Investor Relations
IR@brighter.se

Certified Adviser
Brighter’s Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB,
+46 (0)8 – 684 211 10, adviser@eminova.sewww.eminova.se

Om Brighter AB (publ)
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning. Brighters kvalitetsledningssystem är certifierat under ISO 13485. 2019 utnämndes bolaget till vinnare i Swecare Rising Stars Award. Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market/BRIG.


 

Följande bilagor finns för nedladdning:
SWE_ PR_Brighter_ Medico 20211019

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Från kris till succé – det blev vändningen för Icebug i USA

Icebugs CFO James Varkey.
Icebugs CFO James Varkey.

Svenska Icebug är en internationell succé. Men 2016 höll en offensiv USA-satsning på att få bolaget på fall. Så här tog grundarna hjälp av banken och EKN för att komma på fötter igen.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa företag med exportfinansiering

Icebug grundades kring millennieskiftet av Eliza Törnqvist och hennes son David Ekelund. De hade läst i en Runner’s World-tidning om en ny dubbteknik som en kanadensisk uppfinnare hade tagit fram. De såg så mycket potential i idén att de jagade rätt på uppfinnaren och lyckades få tillstånd att använda tekniken till att göra en egen sko.

– Det är en så kallad dynamisk dubb. Dubben sitter inte helt fast utan förflyttar sig in och ut ur sulan beroende på underlaget. Man får därför inte en så stum känsla som andra dubbar kan ge, samtidigt som greppet är väldigt starkt, förklarar Icebugs CFO James Varkey.

Bolaget började exportera från dag ett – initialt till vintermarknader som Norden, Kanada och Schweiz. Men siktet var tidigt inställt på USA.

”Banken var inte så sugen på att ge oss kredit”

– Det är en ekonomiskt stark marknad och att de som lyckas där får ett fint proof of concept – det öppnar dörrar till andra marknader. Vi produktanpassade till och med vår storsäljare Metro just för att marknadsföra den i USA, och adderade funktionalitet som vi visste var viktig på den amerikanska marknaden.

Men den hårda satsningen på USA höll på att gå fel 2016, och som så ofta för satsande exportföretag var det kassaflödet som var problemet.

– Vår strategi att försöka springa på alla bollar blev ödesdiger – vi var alldeles för ofokuserade. Det slutade med att vi satt med mycket i lager och fick kassaflödesbekymmer. Och eftersom vi hade så mycket bundet kapital i USA var vår bank inte sugen på att ge oss krediten vi behövde för att hålla verksamheten rullande.

Lösningen blev ett samarbete mellan banken, EKN och Almi.

Fick rörelsekredit på 20 miljoner

– Banken tog kontakt med EKN och Almi, och tillsammans kunde de erbjuda oss en extra rörelsekredit på 20 miljoner kronor. Den krediten var nödvändig för att vi skulle kunna fortsätta producera våra skor och övriga produkter.

Efter det vände vinden för Icebug. I dag, fem år senare, finns bolaget på 20 marknader och USA är en riktig framgångssaga.

– Vi lade om vår strategi rejält och valde att kliva av affärer som innebar för höga kostnader. Dessutom riktade vi in oss på vissa delmarknader och har en bra process för hur vi investerar. Vi fördubblar faktiskt vår omsättning i USA i år. EKN var en väldigt trygg partner för oss genom allt detta och deras stöd var avgörande för oss.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa företag med exportfinansiering

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?