Annons

Heartpace förvärvar PeopleAnalytics

- HR-techföretagen går samman för att växla upp tempot med att utveckla morgondagens HR-system

Heartpace, ett bolag inom Söderberg & Partners, har förvärvat EC PeopleAnalytics AB. Genom förvärvet blir PeopleAnalytics en del av Heartpace, och tillsammans ska de fortsätta utveckla sina marknadsledande systemstöd för HR och hjälpa företag att få mer välmående och effektiva medarbetare.

PeopleAnalytics erbjuder ett systemstöd för datadrivna HR-analyser och beslutsunderlag. Kunderna får värdeskapande insikter som hjälper dem att fatta bättre, faktabaserade beslut kring deras personal.

- PeopleAnalytics prediktiva analysmodeller är ett välkommet tillskott till den HR plattform Heartpace har utvecklat. Tillsammans får vi ett mycket attraktivt helhetserbjudande som kommer att gynna våra kunder. Vi kan nu erbjuda HRM och ett kraftfullt beslutsstöd parallellt med vår performance managment-modell, säger Henrik Dannert, VD för Heartpace.

PeopleAnalytics var i diskussion med flera olika potentiella köpare av bolaget. Att valet föll på Heartpace berodde bland annat på faktumet att Heartpace har en stark utvecklingsorganisation och ett starkt internationellt nätverk genom Söderberg & Partners.    

- PeopleAnalytics föddes ur vår vilja att hjälpa organisationer fatta datadrivna, faktabaserade beslut kring sin personal i stället för att gå på ”magkänsla”. Genom att bli en del av Heartpace får vi helt nya möjligheter att skapa ett ”cutting edge” fullskaligt HR-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken, säger Elin Malmström, medgrundare av PeopleAnalytics.

Trots att HR generellt är en kvinnodominerad profession är den stora merparten av alla startups inom HR-tech grundade av män. PeopleAnalytics är grundat av Elin Malmström och Catrine Augustsson som båda har ett förflutet inom HR, vilket ger dem en god förståelse för sin målgrupps behov och utmaningar.

- Vi kommer från HR och bygger för HR, det är en stor fördel att på djupet förstå sin ”user/buyer persona”. Med våra lösningar blir det enkelt för HR att skapa värde i sin organisation, säger Catrine Augustsson, medgrundare av PeopleAnalytics.

För mer information, kontakta:

Henrik Dannert, VD, Heartpace

henrik.dannert@heartpace.com

Tel: 070-660 38 20

Elin Malmström, medgrundare, PeopleAnalytics

elin@peopleanalytics.se

Tel: 072-252 26 68

Catrine Augustsson, medgrundare, PepopleAnalytics

catrine@peopleanalytics.se

Tel: 070-513 65 13

Följande bilagor finns för nedladdning:
PRM_Heartpace förvärvar PeopleAnalytics_FINAL_

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera