Annons

Konsultkollen 2021 – Konsultbolagen höjde sina vinster under pandemin

Covid-19 slog till med full kraft i konsultbranschen under förra året. Hälften av konsultföretagen hade negativ tillväxt. Men resultatmässigt lyckades bolagen dock ställa om snabbt och lägre kostnader i kombination med statligt stöd ledde till en vinstökning på 10 procent i branschen.

I Konsultkollen jämför Cinode boksluten för över 200 svenska konsultbolag med minst 15 medarbetare.

Hälften av konsultföretagen hade, trots en del förvärv, negativ tillväxt under förra året. Pandemin påverkade hela branschen men framför allt i Göteborg där Volvo-bolagen snabbt drog ner merparten av antalet konsulter. 

– Konsultbranschen visade sig samtidigt vara en riktig tillväxtmotor när bolagen snabbt lyckades anpassa sig och hitta nya kunder samtidigt som efterfrågan stärktes under hösten. Under 2021 har vi sett en fantastisk tillväxt och en efterfrågan som är större än utbudet av konsulter, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode och Konsultpodden samt driver Sveriges största blogg och nyhetsbrev om konsultbranschen.

Solita Sverige, Processus, Annevo samt Asurgent är bolag som har vuxit betydligt, både gällande omsättning och antalet medarbetare. 

– Små och yngre bolag har fortsatt växa under pandemin medan de större och börsnoterade bolagen snabbare drog i handbromsen och varslade medarbetare. Mindre konsultföretag, i synnerhet specialistbolagen, har kunnat dra nytta av sin snabbhet och snabbare ställa om till nya branscher, säger Mattias.

Rörelsemarginalerna ökade till 7,1 (6,3) procent under pandemin. Bäst marginal hade Lynxeye, Transformant, Agilitec samt McKinsey. 

Marginalmässigt klarade sig konsultbranschen riktigt bra tack vare att de snabbt har lyckats sänka sina kostnader genom minskat antal medarbetare, färre resor, inställda utbildningar samt konferenser. Dessutom har de mottagit bidrag i form av statligt stöd. Även här ser vi att de yngre och mindre konsultbolagen har betydligt högre marginal, säger Mattias.

Hos Cinode, den ledande Saas-plattformen inom Skills Management, återfinns hela listan med alla bolagens omsättning, medarbetare, vinst samt rörelsemarginal. https://cinode.com/konsultkollen/

Mattias Loxi

Följande bilagor finns för nedladdning:
Cinode_konsultkollen-2021



Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera