1515

Nordstjernans dotterbolag Etac investerar i Ki Mobility, ett amerikanskt företag inom avancerad manuell rehabilitering

Nordstjernans helägda dotterbolag Etac har investerat i 100 procent av aktierna i det amerikanska företaget Ki Mobility. Investeringen stärker Etacs globala position inom avancerad manuell rehabilitering och bygger en stark plattform för vidare tillväxt i Europa, USA och på exportmarknader.

 

Etac är ett globalt hjälpmedelsföretag som erbjuder produkter för personer med nedsatt rörelseförmåga samt för förflyttning av patienter inom vård i hemmet, sjukhem och akutvård. Etac omsatte under 2020 cirka 2 800 MSEK och har drygt 900 anställda. Företagets varumärken och produkter inkluderar Etac (manuella rullstolar samt dusch- och toaletthjälpmedel), HoverTech, Molift och Immedia (förflyttningshjälpmedel) samt R82 och Convaid (specialiserade förflyttningshjälpmedel för barn och ungdomar). Huvudkontoret ligger i Sverige med tillverkning och utvecklingsenheter i Europa och Nordamerika.

 

Ki Mobility är en nordamerikansk ledare inom avancerade manuella rullstolar för rehabilitering. Bolaget ägs av Doug Munsey, Murray Slagerman samt minoritetsinvesterare, och är baserat i Stevens Point, Wisconsin. Parterna har överenskommit att inte offentliggöra villkoren för affären.

 

”Investeringen i Ki Mobility är ett viktigt steg i Etacs fortsatta satsning på att bygga en globalt ledande position inom valda segment och är i linje med Nordstjernans ambition att bygga och vidareutveckla ledande bolag inom hälso- och sjukvård samt medicinteknik”, säger Nordstjernans verkställande direktör Peter Hofvenstam.

 

”Investeringen i Ki Mobility är en game-changer för Etac. Kombinationen av Ki Mobility och Etacs varumärken Convaid och R82 för barn och ungdomar skapar en stark plattform för att växa inom avancerade förflyttningshjälpmedel för rehabilitering i såväl Nordamerika som globalt”, säger Etacs ordförande Nora Larssen.

 

”Vi är mycket glada över att få Etac och därmed Nordstjernan som ny ägare och hem för Ki Mobility. Nordstjernan och Etac har starka värderingar och ett långsiktigt tillväxtorienterat fokus helt i linje med Ki Mobility. Vi ser fram emot att tillsammans med Etac fortsätta vår inhemska och internationella tillväxtresa och ta Ki Mobility till nästa nivå”, säger Doug Munsey, medgrundare och verkställande direktör i Ki Mobility.

 

Nordstjernan har en lång tradition som aktiv ägare i såväl börsnoterade som privatägda företag. Nordstjernan grundades år 1890 och bolagets största aktieägare är Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser.

 

Nordstjernan har de senaste åren investerat aktivt i vård-, omsorgs- och medicintekniksektorn och idag svarar innehav inom denna sektor för närmare 25 procent av Nordstjernans substansvärde.

 

 

Peter Hofvenstam

Verkställande direktör

Nordstjernan AB

 

 

Frågor besvaras av:

 

Peter Hofvenstam, verkställande direktör, Nordstjernan

E-post: peter.hofvenstam@nordstjernan.se

 

Stefan Stern, kommunikationsansvarig, Nordstjernan

Mobil: +46 70 636 74 17

E-post: stefan.stern@nordstjernan.se

 

 

 

Nordstjernan är ett familjekontrollerat investeringsföretag, som genom aktivt ägande skall skapa värdetillväxt. Mer information om Nordstjernan finns på www.nordstjernan.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?