Annons

Rockers nya cartech-tjänst för begagnade bilar marknadsledare på tre månader

Fintechbolaget Rocker har sedan flera år drivit Rocker Pay, en checkout-tjänst för privatpersoner. I maj i år lanserade bolaget tjänsten Rocker Buddy. Med Rocker Buddy kan privatpersoner köpa och sälja begagnade bilar mellan varandra digitalt, med samma trygghet och säkerhet som bara den traditionella bilhandeln hittills kunnat erbjuda. Efter bara några månader har tjänsten blivit marknadsledare.

Att fortsätta stimulera och underlätta andrahandsmarknaden genom att denna gång utmana bilbranschen, låg bakom idéen till Rocker Buddy.

– Rocker Buddy är en naturlig utveckling av vår checkout Rocker Pay som vi driver sedan flera år, säger Hanna Neidenmark, VD Rocker.

Tjänsten, som erbjuder trygga betalningar, billån, begagnat-garanti och försäkring, har just nu över 400 kunder som marknadsför sina bilar via Rocker Buddy, vilket är dubbelt så många mycket som närmaste konkurrent.

– En stark drivkraft när vi utvecklade Rocker Buddy var att ta hela andrahandsmarknaden till nästa nivå och hittills har vi bevisat att det går. Potentialen är jättestor; marknaden växte med åtta procent 2020, varje år byter 1,3 miljoner bilar ägare i Sverige och fler väljer begagnat framför nytt för miljöns skull. Men den traditionella bilbranschen med höga mellanarvoden står ändå för 60 procent av transaktionerna och det vill vi förändra nu, säger Hanna Neidenmark, VD Rocker.

Rocker Buddy digitaliserar hela köpprocessen genom att båda parter identifierar sig med BankID och genomför betalning och ägarbyte online. Transaktionen går inte igenom innan köparen har godkänt bilen. Rocker Buddy erbjuder också försäkring, billån och transport, vilket gör att hela försäljningen går att genomföra digitalt och på distans.
 

– Vi har jobbat mycket med att utveckla det smidiga flödet i transaktionen med kundupplevelsen i fokus, vilket vi fått väldigt fin kundrespons på, säger Tom Lindström, manager på Rocker Buddy. 

– Vi är glada för att ännu en etablerad, kunnig bransch har banat väg för Rockers tjänster, som låter kunden bli vinnare, säger Dennis Ahlsén, grundare av Rocker. 


Fler secondhand-tjänster  
Rocker erbjuder sedan tidigare betaltjänsten Rocker Pay - en checkouttjänst som gör det möjligt för privatpersoner att handla begagnade varor av varandra lika enkelt och tryggt som man handlar nya varor på nätet. Tjänsten erbjuds idag bland annat på Blocket som “Blocketbetalning” och “Blocketpaketet”.  

Detta erbjuder Rocker Buddy:

  • Säker betalning 
  • Helt digital alternativt fysisk affär 
  • Begagnat-garanti
  • 14 dagars gratis prova på-försäkring
  • Billån till konkurrenskraftig ränta 
  • Annonsering vid försäljning – fotografering eller redigering av säljarens bilder
  • Oberoende rådgivning för köpare och säljare på begagnatmarknaden

För mer information och pressfoton, kontakta Dora Streiffert Tolstoy, på 0739 24 23 30 eller dora.streiffert.tolstoy@schibsted.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera