1515

Adapteo expanderar till Litauen

Det flexibla fastighetsbolaget Adapteo har under sommaren utökat sin verksamhet till Litauen. Företaget positionerar sig som en premiumleverantör av anpassningsbara byggnader inom social och generell infrastruktur på den litauiska marknaden, och har redan inlett flertalet dialoger om nya, långsiktiga kontrakt inom skola, förskola och projektkontor. Expansionen är en del av en större tillväxtstrategi, med mål att etablera sig på flera marknader i Baltikum.

Så sent som i april i år kunde Adapteo berätta att de mottagit sin första order i Belgien. Nu etablerar sig det flexibla fastighetsbolaget i ytterligare ett land, och det första i Baltikum – Litauen. Jurij Vasiljev är utsedd till VD för Adapteo Litauen, och kommer att bygga upp ett team av säljare och projektledare på plats. Han har de senaste 17 åren ansvarat för uthyrningen av Cramos anpassningsbara byggnader i Litauen, Baltikum och Kaliningrad, och känner Adapteo väl.

– Jag är väldigt stolt över att få bli en del av Adapteo. Det är ett ambitiöst, starkt och flexibelt företag när det kommer till att anta utmaningar. Varenda person är engagerad i att göra Adapteo till den ledande leverantören av hållbara och högkvalitativa anpassningsbara byggnader på de marknader vi verkar på, säger Jurij Vasiljev, VD Adapteo Litauen.

Adapteo Litauen positionerar sig som en premiumleverantör av anpassningsbara byggnader inom social och generell infrastruktur på den litauiska marknaden. Fokus är också att driva företagets tillväxt med lösningar till infrastrukturprojekt som kommer att löpa under många år framöver. Flera dialoger har redan inletts om nya kontrakt inom såväl förskola och skola som projektkontor.

– Vi är övertygade om att vi kan bidra till ett mer flexibelt användande av byggnader inom infrastrukturprojekt i Litauen. Jämfört med de existerande aktörerna har vi ett tydligare kvalitetsfokus och en större bredd i vårt erbjudande, säger Philip Isell Lind af Hageby, VD och koncernchef för Adapteo. 

Planer på fortsatt expansion

Adapteo finns nu i totalt åtta europeiska länder. Långsiktigt är målet att etablera sig i fler länder i Baltikum.

– Etableringen i Litauen är nästa steg i vår ambitiösa tillväxtplan. Att vi går in i Litauen som första land i Baltikum beror till stor del på efterfrågan på marknaden samt hur väl våra anpassningsbara byggnader kan lösa problem inom såväl offentlig som privat sektor, säger Philip Isell Lind af Hageby, VD och koncernchef för Adapteo. 

För mer information, kontakta

Erika Regnér, presskontakt, media.relations@adapteo.com 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PrologisAnnons

Markbrist utmanar framtidens e-handel

E-handeln fortsätter att sätta omsättningsrekord och paketleveranserna väntas öka med 80 procent under de kommande tio åren. Samtidigt råder stor brist på logistikytor för e-handeln – som kräver tre gånger så stora ytor som traditionell detaljhandel. Om e-handeln i Sverige ska kunna fortsätta växa på ett hållbart och långsiktigt sätt krävs att mer markyta i citynära lägen avsätts till logistikfastigheter. Det menar det globala logistikfastighetsbolaget Prologis.

Detaljhandeln på nätet har ökat kraftigt det senaste decenniet. Inte minst under pandemiåret 2020, då e-handelns andel av den totala globala försäljningen inom detaljhandel uppgick till nära 20 procent – jämfört med 4 procent 2011. 

Resultaten i en rapport från Prologis Research 2021 visar också att förändrade beteendemönster till följd av pandemin gav e-handeln en rejäl skjuts – vilket i sin tur initierade långsiktiga logistikinvesteringar med en förväntad fortsatt tillväxt som följd. 

Under 2021 års första kvartal var omsättningsökningen i Sverige 53 procent – och framtidsprognoserna visar inga tecken på stagnerande tillväxt.

Ökande efterfrågan på logistikfastigheter i Sverige

Gunnar Gillholm är nordenchef för Prologis, det globala logistikfastighetsbolaget med 92 miljoner kvadratmeter logistikyta i 19 länder. Han menar att den fortsatta ökningen av e-handel skapar allt större behov av effektiva, citynära och hållbara logistikfastigheter – något det idag råder brist på i Sverige. 

– Vi ser en rad globala utmaningar i att möta den ökande efterfrågan på attraktiva logistikfastigheter. Samma trender syns även i Sverige – framför allt i Stockholmsregionen där den starka efterfrågan på välplacerad logistikyta resulterat i historiskt låga vakansgrader. Samtidigt är bristen på utvecklingsbar markyta i citynära lägen stor, med en ökande priskonkurrens kring etableringarna som följd, säger Gunnar Gillholm. 

Att utveckla bättre logistiklösningar för framtidens e-handel gynnar inte enbart konsumenten – det har även påtagliga miljömässiga fördelar. I en ny studie från MIT Real Estate Innovation Lab framkommer att e-handelns genomsnittliga koldioxidutsläpp är 36 procent lägre än motsvarande nivåer för handel i fysiska butiker. 

Studien visar även att e-handelns transportrelaterade utsläpp kan minska med 50 procent med hjälp av utbyggda logistikanläggningar i citynära lägen. Ett sådant exempel, där en befintlig logistikfastighet byggts om och moderniserats, är Prologis anläggning i Amsterdams hamn. Strategiskt belägen endast 4,5 kilometer från Amsterdams citykärna och med en välutvecklad infrastruktur för elfordon är anläggningen nu en av marknadens mest miljöanpassade – och sätter ny standard för hållbar, citynära last mile-logistik. 

Viktig faktor för attraktionskraft

I Sverige äger ofta kommunerna marken som är bäst lämpad för ny logistik. Trots att attraktiva logistiklösningar är en viktig investering för framtidens städer ur såväl hållbarhets- som tillväxtsynpunkt, är bristen på utvecklingsbar markyta tydlig, särskilt för storstadsregionerna.

– Idag skulle bristen på tillgänglig mark i exempelvis Stockholmsregionen sannolikt innebära svårigheter med att ta emot större internationella logistikintensiva aktörer. För att bibehålla regionens attraktionskraft och inte riskera en miljöpåverkan orsakad av längre transporter som hade kunnat undvikas, bör regioner som Stockholm med kranskommuner se över möjligheterna att frigöra mer markyta för logistik, avslutar Gunnar Gillholm. 

www.prologis.se

Krafterna som styr tillgången på nya logistikfastigheter

MIT-rapporten: Logistiklägen och e-handel kan sänka handelns klimatpåverkan

 

Mer från Prologis

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prologis och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?