1515

Beactica Therapeutics tillsätter kemichef samt två nya styrelseledamöter för att stärka sitt strategiska fokus på cancer

Beactica Therapeutics AB, det Uppsala-baserade läkemedelsutvecklingsföretaget, meddelade i dag att de tillsatt en ny kemichef samt utnämnt två nya styrelseledamöter. Rekryteringarna är gjorda för att stärka organisationen och bolagets strategiska fokus på utveckling av nya läkemedel mot cancer.

Peter Brandt PhD anställs som kemichef. Han tillför mer än 20 års erfarenhet av industriell läkemedelsutveckling från ledande positioner från AstraZeneca, institutionen för läkemedelskemi vid Uppsala University, KDev Exploratory (Karolinska Development), Beactica, Biovitrum och Karo Bio. Peter är uppfinnare på tjugo publicerade patentansökningar för nya läkemedel och författare till mer än femtio vetenskapliga artiklar i referentgranskade tidskrifter. Peter gjorde sin postdoc vid den Kungliga Danska Farmaciskolan i Köpenhamn och har en doktorsexamen i organisk kemi från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm

Nytillskotten i Beacticas styrelse är Christina Herder och Ted Fjällman. Christina Herder PhD har mer än 25 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och affärsutveckling inom läkemedelsindustrin. Hennes erfarenhet omfattar exekutiva roller på bland annat Medivir, Modus Therapeutics, Swedish Orphan Biovitrum AB (Sobi) och Biovitrum. Christina är också styrelseledamot för PCI Biotech Holding, Idogen and Elicera Therapeutics. Christina Herder har doktorsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och en Executive MBA från Stockholms universitet.

Ted Fjällman PhD är Partner på Flerie Invest. Han var VD på Prokarium mellan 2014–2021 och är också styrelseledamot på Amarna Therapeutics samt exekutiv direktör på Tekiu Ltd. Teds tidigare uppdrag spänner från klinisk forskare på Sahlgrenska universitetssjukhuset till strategisk konsult på Kungliga Ingenjörsvetenskaps-akademien. Ted har en doktorsexamien i bioteknik och immunologi från universitetet i Guelph i Canada.

“Det är med stor glädje som vi välkomnar Peter Brandt som kemichef samt Christina Herder och Ted Fjällman till styrelsen.” säger Dr Per Källblad, VD för Beactica Therapeutics. “Deras ansenliga erfarenheter kommer att vara mycket värdefulla när vi nu växlar upp mot nya mål i vår kamp mot cancer.”

Beactica Therapeutics Kontakt
Per Källblad MSc. PhD.
VD
per.kallblad@beactica.com
Tel: +46 18 56 08 80 



Följande bilagor finns för nedladdning:
210914_Beactica_HoC_Board_Swe

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?