1515

Alfa Laval tecknar avtal med Fabege om flytt till Flemingsberg

Alfa Laval blir Fabeges första stora nya kontorshyresgäst i Stockholm South Business District i Flemingsberg. De kommer att hyra drygt 17 000 kvm med option på ytterligare kontorsytor mitt i den stadskärna vars detaljplan påbörjas inom kort. Avtalet är på 22 år och tillträde beräknas ske under det andra kvartalet 2025.

Både Alfa Lavals nya kontor och det högteknologiska innovationscentret kommer att utformas i nära samarbete med Fabege och med stort fokus på människan, platsen och teknologi för att stimulera nya sätt att arbeta. Identitet, tekniska innovationer och hållbara lösningar har varit ledord i Alfa Lavals jakt på rätt plats för sina 700 medarbetare.

Uthyrningen med en årlig hyra på cirka 45 Mkr ger en flygande start på visionen för framtiden där 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökare förutspås samlas i ett pulserande Flemingsberg.

"Vi är oerhört glada över det förtroende Alfa Laval visar genom att de väljer Flemingsberg för sin framtida utveckling och verksamhet. Huddinge kommuns och vår gemensamma vision har nu fått ytterligare en pusselbit på plats," kommenterar Stefan Dahlbo, VD och koncernchef för Fabege.

I arbetet med utformningen av Flemingsbergsdalen är målet att skapa ett attraktivt nav för näringslivet söder om innerstan och utveckla boendemiljöer med grönska och ett rikt gatuliv i anslutning till kollektiv- och regionaltrafikens södra hubb och ett av Stockholms största naturreservat.

"Jag är glad men inte förvånad över att Alfa Laval väljer Flemingsberg som är ett av Sveriges starkaste utvecklingsområden. Alfa Lavals kontor och innovationscenter markerar en spännande start för det nya centrumet för kontorsarbetsplatser i regionen och kommer bli ett perfekt komplement till de aktörer inom bland annat forskning, medicin och akademi som redan finns i området," säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

Fabeges investeringskostnad är cirka 670 Mkr exklusive markförvärv. Under byggprocessen kommer Fabege att arbeta aktivt med att minska klimatpåverkan samt säkerställa att husets klimatavtryck under dess livslängd blir så låg som möjligt, bland annat genom att nyttja förnybara energislag så som till exempel solel samt installera energieffektiv teknik och säkerställa en hög grad av energiåtervinning. Byggnaden kommer att certifieras med målet att nå BREEAM-SE nivå excellent.

Tidigare kommunicerades även att detaljplanen för bygget av den Kungliga Dramatiska Teaterns och Kungliga Operans nya ateljéer, verkstäder och repetitionssalar i Flemingsberg vann laga kraft i somras och att projekteringen har inletts. Inflyttning beräknas ske 2024.

Fabege AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan Dahlbo, VD och Koncernchef, tel 070-353 18 88, stefan.dahlbo@fabege.se
 Johan Zachrisson, Chef Affärsutveckling, tel 076-720 34 19, johan.zachrisson@fabege.se
Daniel Dronjak, kommunstyrelsens ordförande, tel 070-879 03 00, daniel.dronjak@huddinge.se


                                                                           

Följande bilagor finns för nedladdning:
Alfa Laval tecknar avtal med Fabege om flytt till Flemingsberg

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?