1515

Prostatype Genomics AB avser att genomföra en riktad Nyemission om cirka 24 MSEK

- Prostatype Genomics AB (“Prostatype” eller “Bolaget”) meddelar härmed att Bolaget avser att genomföra en riktad nyemission om cirka 24 MSEK till svenska och internationella investerare. Bolaget har utsett Sedermera Fondkommission till bookrunner i samband med den riktade nyemissionen. Kapitalet är avsett att finansera aktiviteter som genomförs inom ramen för det nyligen kommunicerade samarbetet med Proteomedix AG (“Proteomedix”).

Samarbete med Proteomedix

Proteomedix utvecklar ett nästa generations blodprov för prostatacancer. Produkten kompletterar Prostatype® och har intressanta synergistiska funktioner som ger mervärde till Prostatype®. Båda bolagen kommer att utforska affärsstrategier för ett snabbare inträde på EMEA, USA och Kina.

Samarbetet gör det möjligt för Prostatype och Proteomedix att snabbt spåra inträdet i det snabbt växande området multiomics. Genom att kombinera de två biomarkörerna är det möjligt att analysera komplexa biologiska Big Data för att identifiera nya samband mellan biologiska enheter och bygga utarbetade markörer för sjukdom och fysiologi. Multiomiska insatser har blivit populärt i biomedicinsk forskning som har lett till utvecklingen av nya insikter om biologiska händelser och processer, varför detta är ett mycket relevant område att träda in på.

Det icke-exklusiva avtalet mellan Prostatype och Proteomedix gör att varje part kan dra sig ur samarbetet om synergierna inte visar sig vara tillräckliga.

Avsedd riktad nyemission

Teckningskursen och det totala antalet nya aktier i den riktade nyemissionen kommer att bestämmas av ett book building-förfarande. Genom att fastställa teckningskursen i den riktade nyemissionen genom ett book building-förfarande är det styrelsens bedömning att teckningskursen återspeglar nuvarande marknadsförhållanden och efterfrågan. Genom den avsedda riktade nyemissionen kan Bolaget anskaffa kapital på ett tids- och kostnadseffektivt sätt samt diversifiera aktieägarbasen.

Intäkterna från den riktade nyemissionen är avsedda att finansiera ytterligare distributionsavtal i EMEA, valideringsstudier och marknadsinträden tillsammans med Proteomedix. Prostatype siktar på att nå flera ytterligare mål inom ramen för samarbetet, till exempel ytterligare pilot- och valideringsstudier som ska inledas och ingås, samt flera distributionsavtal som träffats inom EMEA redan under 2021 och de kommande två åren.

Book building-förfarandet startar omedelbart efter detta tillkännagivande. Tilldelning av de nya aktierna i den riktade nyemissionen förväntas ske innan handeln börjar på Nasdaq First North kl. 9.00 den 27 augusti 2021. Bolaget meddelar resultatet av den riktade nyemissionen omedelbart efter stängningen av book building i ett efterföljande pressmeddelande.

Den riktade nyemissionen är bland annat föremål för ett beslut från styrelsen för Prostatype att emittera nya aktier, i enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 16 juni 2021, efter att book building stängts.


Denna information är sådan som Prostatype Genomics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-26 21:33 CET.

Fredrik Persson

Presskontakt
fredrik.persson@prostatypegenomics.com

Certified Advisor

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB, 011-32 30 732, ca@skmg.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?