Annons

Ökad försäljning och kraftigt förbättrat resultat för Lindex

Lindex presenterar idag sitt resultat och sin försäljning för andra kvartalet 2021 och redovisar en fortsatt fin utveckling med kraftigt förbättrat resultat samt ökad försäljning.

Lindex rörelseresultat* för andra kvartalet 2021 ökade med 141 MSEK och uppgick till 308 MSEK, vilket är en ökning med 84 procent jämfört med samma period föregående år och 56 procent jämfört med 2019 (167 MSEK 2020, 197 MSEK 2019).

Lindex rörelseresultat för första halvåret uppgick till 162 MSEK (-12 MSEK 2020, 65 MSEK 2019). Det justerade rörelseresultat för första halvåret uppgick till 217 MSEK, vilket är mer än en tredubbling jämfört med motsvarande period både föregående år och 2019. Det som har bidragit till den starka resultatutvecklingen är modeföretagets fina försäljningstillväxt, stärkt marginal samt god kostnadskontroll.

Det är mycket glädjande att vi under andra kvartalet lyckats öka vår försäljning starkt jämfört med både föregående år och 2019, trots de utmaningar som varit med fortsatt periodvis stängda butiker på flertalet av våra försäljningsmarknader. Vi levererar ett kraftigt förbättrat resultat för både andra kvartalet och första halvåret vilket speglar Lindex framgångsrika utveckling och tillväxt, där vårt fantastiska sortiment och alla engagerade medarbetares stora kundfokus och insatser varit centrala”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Lindex totala försäljning för andra kvartalet ökade med 25,6 procent i lokala valutor och med 26,2 procent i SEK. Jämfört med motsvarande period 2019 ökade försäljningen med 4,1 procent i lokala valutor och med 0,9 procent i SEK. Modeföretaget visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden under andra kvartalet för alla nordiska försäljningsländer.

Lindex fortsatte sin starka tillväxt online med en försäljningsökning på 51,4 procent under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 19,5 procent av Lindex försäljning under andra kvartalet, jämfört med 16,2 procent samma period föregående år.

”I takt med att vi kunnat öppna upp våra butiker igen har vår digitala försäljning fortsatt sin starka tillväxt, vilket visar att våra kunder uppskattar vårt erbjudande och valmöjligheten att kunna handla där de önskar. Förändrade köpmönster och kundbeteenden sker i allt snabbare takt och vi arbetar kontinuerligt för att ge en ännu mer inspirerande shoppingupplevelse och möta vår kund där den vill bli mött. Under våren har vi lanserat vår uppskattade Lindex-app på flera marknader och där vi ser stor potential framåt i takt med att den introduceras på allt fler marknader”, säger Susanne Ehnbåge.

Lindex växer starkt digitalt både genom egen e-handel och tillsammans med globala modeplattformar. Modeföretaget fortsätter att utveckla sitt starka erbjudande utifrån kundens behov samtidigt som de strategiska satsningarna inom den digitala utvecklingen, integrering av försäljningskanaler, optimering av butiksportföljen samt innovation och hållbarhet fortlöper.

Vi har tagit viktiga kliv inom vårt hållbarhetslöfte och vår cirkulära transformation där vår pilot med Lindex second hand och en ny cirkulär affärsmodell är ett exempel i vårt arbete att förlänga kläders livslängd och spara på naturresurser. Vi är stolta över att ha blivit rankade som en av de globala ledarna inom övergång till mer hållbara material och cirkularitet av Textile Exchange. I dagsläget är mer än 70 procent av våra plagg tillverkade av material som är återvunna eller från mer hållbara källor och vi arbetar vidare för att nå vårt mål om 100 procent till 2025. Vi har under det gånga året stärkt vårt varumärke och vi som bolag står starkare än tidigare. Det är hur vi skapar värde och överträffar kundens förväntningar som bygger vår framgång”, säger Susanne Ehnbåge.

* Lindex rörelseresultat och justerade rörelseresultat redovisas exklusive IFRS16 leasingavtal.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com


Följande bilagor finns för nedladdning:
Lindex Q2 2021 pressrelease

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera