Annons

Vattenfall – delårsrapport, januari-juni 2021

Finansiell utveckling, januari-juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 1% (5% exklusive valutaeffekter) till 80 465 MSEK (79 440).
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till  17 308 MSEK (12 982).
  • Rörelseresultatet uppgick till 29 595 MSEK (5 287).
  • Periodens resultat uppgick till 23 635 MSEK (-1 594).

Finansiell utveckling, april-juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 10% (14% exklusive valutaeffekter) till 34 554 MSEK (31 280).
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 5 256 MSEK (2 792).
  • Rörelseresultatet uppgick till 16 210 MSEK (-7 027).
  • Periodens resultat uppgick till 13 212 MSEK (-8 495).

Viktiga händelser, april-juni 2021

  • Avtal om försäljning av 49,5% av havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid.
  • Godkännande i Förbundsdagen gällande kompensation för nedläggning av kärnkraft i Tyskland. Detta påverkade kvartalets resultat med 11,1 miljarder SEK.
  • Riksdagsbeslut om särskilt investeringsutrymme för elnätsinvesteringar.

Viktiga händelser efter balansdagen

  • Försäljningen av elnätsverksamheten Stromnetz Berlin slutfördes 1 juli. Försäljningspriset uppgick till 2,1 miljarder EUR och transaktionen kommer att påverka resultatet i det tredje kvartalet.

Delårsrapporten i sin helhet samt presentationsbilder finns tillgängliga på group.vattenfall.com/se.

I samband med en direktsänd audiocast klockan 09.30 idag, tisdag, presenterar Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg och finansdirektör Kerstin Ahlfont, tillsammans med strategichef Andreas Regnell resultatet för perioden januari-juni 2021 för analytiker och media.

Audiocasten går att följa via Audiocast - Vattenfalls delårsrapport januari-juni 2021 samt på telefonnummer 08-505 100 31.

Denna information är av sådan art som Vattenfall AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juli 2021 klockan 08.00 CEST.

För mer information, kontakta:

Johan Sahlqvist, Head of Group Control & Investor Relations,  08-739 72 51, 072-226 40 51
Henrik Svensson, pressekreterare, 070-271 11 32

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, press@vattenfall.com   

Följande bilagor finns för nedladdning:
Q2_report_SE
Vattenfall Q2 H1 2021


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från EKNAnnons

Knepet som hjälper tyska exportföretag i tuffa tider – som svenska bolag också kan använda

I länder som Tyskland är kreditförsäkringar en standardlösning för exporterande företag. I Sverige är det inte alls lika vanligt.

Vad beror det på?

Thorsten Metzner från Exportkreditnämnden, EKN, förklarar varför och vad svenska exportörer kan tjäna på att använda verktyget mer – inte minst i tuffa tider.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt 

Du har 25 års erfarenhet från bank- och kreditförsäkringsbranschen i Tyskland och Sverige. Hur ser du på skillnaderna mellan länderna?

– Bank- och kreditförsäkringsbranschen ser på många sätt helt annorlunda ut i Sverige och när jag flyttade hit blev jag överraskad av hur ovanligt det var att använda kreditförsäkringar här. I Tyskland är det en standardlösning för exporterande företag.

Varför är kreditförsäkringar så populära i Tyskland?

– De minskar risken att inte få betalt av slutkunden, säkerställer kassaflödet – vilket skapar trygghet i likviditetsplaneringen – och är i stort sett en förutsättning för att använda fakturafinansieringslösningar i Tyskland. Kreditförsäkringar höjer även kvaliteten på företagens kundfordringar, vilket optimerar företagens rating och ger dem bättre lånevillkor.

Sedan ska man inte glömma att själva godkännandeprocessen för kreditförsäkringen är en kvalitetskontroll. Om en slutkund nekas kreditförsäkring är det en värdefull varningsklocka för företaget.

Varför tror du att kreditförsäkringar är ett mindre vanligt verktyg i Sverige?

– Kreditförsäkringar är i grund och botten ett sätt att begränsa risker och jag tror att den svenska inställningen till risk skiljer sig från den tyska. Sverige drabbades inte lika hårt av finanskrisen som Tyskland och många av dagens svenska företagsledare har bara sett goda tider på marknaden.

Det finns en koppling mellan tyskarnas användning av fakturafinansiering och kreditförsäkringarnas popularitet i Tyskland. Kan du berätta om den?

– I Tyskland är fakturafinansiering, framför allt att sälja sina fakturor utan regress vilket innebär att risken för utebliven betalning överförs till det företag som köper fakturorna, en mycket väletablerad finansieringsform för alla sorters företag. Privata företag som vill erbjuda fakturafinansieringstjänster behöver samarbeta med kreditförsäkringsföretag med hänsyn till lagkrav. I Sverige är fakturafinansiering inte alls lika populärt. Jag skulle säga att Sverige ligger några steg efter många europeiska länder här.

Skulle du vilja se att fler svenska företag upptäckte kreditförsäkringar?

– Ja, inte minst nu. Vi står inför den mest utmanande och osäkra marknadssituationen sedan kanske andra världskriget. Nu är det extra viktigt att säkerställa sina tillgångar – och kundfordringar är en av de mest värdefulla tillgångar som företag har.

Vilka typer av affärer kan EKN försäkra och när bör man vända sig till en privat aktör?

EKN:s garanti för kundfordringar kan användas för att försäkra korta som långa och stora som små affärer. Den kan dock inte användas för affärer till höginkomstländer där kredittiden är under 24 månader. Vill du försäkra den sortens affärer finns flera privata bolag att vända dig till.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera