Annons

Halvårsrapport januari - juni 2021

APRIL – JUNI 2021

  • Försäljningen ökade med 58 procent och uppgick till 4 002 MSEK (2 526).
  • Rörelseresultatet ökade med 298 procent till 728 MSEK (183).
  • Rörelsemarginalen ökade till 18,2 procent (7,2).
  • Justerat rörelseresultat (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 248 procent till 728 MSEK (209).
  • Justerad rörelsemarginal (exkl. jämförelsestörande poster) ökade till 18,2 procent (8,3).
  • Resultat efter skatt ökade till 537 MSEK (122).
  • Resultat per aktie ökade med 346 procent till 1,56 SEK (0,35). Justerat resultat per aktie (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 280 procent till 1,56 SEK (0,41).
  • Det operativa kassaflödet ökade till 590 MSEK (225).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick till 0 MSEK (26).

JANUARI – JUNI 2021

  • Försäljningen ökade med 17 procent och uppgick till 7 812 MSEK (6 694).
  • Rörelseresultatet ökade med 99 procent till 1 432 MSEK (720).
  • Rörelsemarginalen ökade till 18,3 procent (10,8).
  • Justerat rörelseresultat (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 80 procent till 1 432 MSEK (796).
  • Justerad rörelsemarginal (exkl. jämförelsestörande poster) ökade till 18,3 procent (11,9).
  • Resultat efter skatt ökade till 1 071 MSEK (527).
  • Resultat per aktie ökade med 103 procent till 3,11 SEK (1,53). Justerat resultat per aktie (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 83 procent till 3,11 SEK (1,70).
  • Det operativa kassaflödet ökade till 1 023 MSEK (752).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick netto till 0 MSEK (76). 

"Vi hade en mycket hög organisk försäljningstillväxt om 70 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, drivet av bra försäljning på alla marknader och produktområden. En stor del av ökningen påverkas av föregående års stora nedstängningar relaterat till Covid-19. Den organiska försäljningen är även stark jämfört med första kvartalet i år. Återigen gav kombinationen av stark försäljning och volymer samt en lägre kostnadsbas vårt bästa kvartalsresultat någonsin. Resultatet för kvartalet ökade med 248 procent från föregående års justerade EBIT om 209 MSEK till 728 MSEK, vilket motsvarar en marginal om 18,2 procent (8,3). 

Vi upplever återigen att vårt starka kundfokus kombinerat med vår möjlighet att erbjuda snabb och säker leverans till kunderna uppskattas när osäkerheten är så stor i omvärlden. Vår stora geografiska täckning med tillverkning nära våra kunder är en tydlig konkurrensfördel. 

Helt i linje med förvärvsstrategin som nyligen presenterades på vår kapitalmarknadsdag har vi genomfört två förvärv. VICOM med fokus på det växande segmentet ”wire and cable” drivet av elektrifieringen samt Unica som stärker vår position i södra Europa. Vi är mycket glada för att välkomna dessa motiverade, kompetenta och erfarna medarbetare till HEXPOL. 

Den starka affärsmodellen i kombination med en tydlig M&A agenda och stark finansiell ställning ger oss bra utsikter till fortsatt tillväxt och förvärv."

Georg Brunstam, VD och Koncernchef

För ytterligare information kontakta:

Georg Brunstam, VD & Koncernchef
Tel: +46 (0)40 25 46 61

Peter Rosén, Vice VD & CFO
Tel: +46 (0)40 25 46 60

Följande bilagor finns för nedladdning:
HEXPOL Halvårsrapport 2021

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från Prospect MappingAnnons

Prospect Mapping hjälper kunder att fatta smarta beslut

Stefan Nordin är vd och Håkan Hünning styrelseordförande och medgrundare av Prospect Mapping. Företagets molnbaserade applikationer lägger grunden för snabba och väl underbyggda beslut inom detaljhandeln.
Stefan Nordin är vd och Håkan Hünning styrelseordförande och medgrundare av Prospect Mapping. Företagets molnbaserade applikationer lägger grunden för snabba och väl underbyggda beslut inom detaljhandeln.

All relevant data i ett och samma verktyg. För City Gross innebär Prospect Mappings unika applikationer helt nya möjligheter att fatta snabba och väl underbyggda beslut om etableringar, marknadsföring och sortiment.

Prospect Mapping har i tio års tid kombinerat datakällor med interaktiva kartor i flera framgångsrika applikationer. Ett företag som sett fördelarna med att jobba smartare med etablering, analys och benchmark av affärslägen är City Gross:

– Att få tillgång till all den data vi behöver genom en och samma partner är otroligt värdefullt. Det betyder att vi kan jobba i ett och samma verktyg när vi ska fatta beslut om nya etableringar och hur vi ska jobba kundfokuserat med marknadsföring och sortiment, både gällande nya och befintliga butiker, säger Per Edstam, Expansion Manager på City Gross.

Möjliggör stora besparingar

Prospect Mappings applikationer lägger grunden till smarta, snabba och precisa beslut. Med Site Location Map kan affärsetableringar på en specifik adress simuleras med omsättning, trafik i affärsläge och potential att ta marknadsandelar från närliggande konkurrenter. Sales Action Map effektiviserar säljkårens jobb med information om var företagets målgrupp finns. I kombination med en avancerad ruttmotor möjliggör det besparingar på upp till 25 procent.

– Våra kunder kan jobba smartare och mer effektivt med hjälp av våra verktyg. Med det rådande konjunkturläget är de besparingar man kan göra tack vare Sales Action Map oerhört värdefulla. Och det är inte bara en ekonomisk fråga, utan handlar även om hållbarhet och de minskade utsläpp som färre körda mil innebär, säger Stefan Nordin, vd Prospect Mapping.

Om Prospect Mapping:

Prospect Mapping hjälper kunder inom Retail, FMCG, HoReCa och konsumenttjänstesektorn att fatta smarta beslut på strategisk, taktisk och operativ nivå. I Prospect Mapping Master Data Bas finns 80 000 validerade intressepunkter och företaget är pionjärer inom GIS med kommersiellt fokus.

Läs mer på www.prospectmapping.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prospect Mapping och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera