1515

Tillväxtresan fortsätter för Atea Sverige

Atea Sverige ökar sin omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år. Totalt landar omsättningen på 4,8 miljarder kronor, en tillväxt på 306 miljoner. Resultatet (EBIT före optionskostnader) blev 131 miljoner kronor att jämföra med 116 miljoner 2020.

Atea Sverige gör ett starkt andra kvartal 2021 och stänger ett första halvår som präglats av kraftig tillväxt i moln och mjukvaruaffären, utmaningar i hårdvaruleveransen och en ökad efterfrågan på drifttjänster. Försäljningen av mjukvara ökar i andra kvartalet med 16 procent jämfört med föregående år. Utvecklingen drivs av stor efterfrågan på marknaden, både inom privat och offentlig sektor.  En tydlig trend är också att det blir allt viktigare för kunder att upphandla på värde istället för pris samt att se och förstå kopplingen mellan sin it-investering och sista raden. Här säkerställer Ateas Customer Success Team användandegraden och visar vilka effekter en investering genererat utefter de mätetal som efterfrågas.  

- Svenska verksamheter fokuserar för fullt på utveckling. I det blir värdeskapandet per automatik den viktigaste måttstocken för huruvida en it-investering varit lyckad. I kommunikation med kund har vi stor nytta av vår helhetsaffär som gör att vi kan följa upp olika delar av en it-investering parallellt och påvisa såväl nytta som besparingar och inverkan på miljö, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.

Den globala efterfrågan i kombination med komponentbrist har medfört att långsiktig planering varit en nyckel i det andra kvartalet. Atea har jobbat intensivt tillsammans med sina samarbetspartners för att säkra leveranser i tid. En kombination av proaktivitet i kunddialogerna och Ateas inköpsvolymer skapar goda förutsättningar inför resten av året.

Fortsatt fokus på klimatet 
I andra kvartalet jobbar Atea vidare för att minska en negativ inverkan på miljön och klimatet. Tillsammans med ledande svenska it-köpare accelererar bolaget takten på diskussioner som ska driva förändring, i form av initiativet Leadership for Change. Samtidigt visar kunderna stort intresse för klimatsmarta it-lösningar. Ett exempel på detta är cloudtransformationer som medför stora el-besparingar. Ett annat exempel ser vi när Helsingborg stad testar hur blockchain-teknologi kan användas för att säkerställa klimatsmarta livsmedelskedjor.

Externt utser tidningen Financial Times Atea till en Climate Leader, som ett av de 300 bolag i Europa som lyckats bäst med att minska sina koldioxidutsläpp. Utmärkelsen innebär att Atea verkar som en förebild med sina interna insatser för minskad koldioxidpåverkan. Atea mottar också den högsta rankingen i EcoVadis mätning av socialt och miljömässigt hållbara bolag. Det placerar Atea bland den främsta procenten av 75 000 utvärderade bolag världen över.

Hållbarhet är ett av flera spår som kommer att lyftas på Ateas stora mötesplatser i höst.

- Viktiga samtal väntar nu när samhället börjar öppna upp. Givet den positiva utvecklingen ser vi fram emot att kunna facilitera många av de samtalen på Ateas mötesplatser. I höst laddar vi för fysiska möten och ser fram emot att dela best practice, nya insikter och modiga idéer mellan våra kunder och partners, säger Linus Wallin.

Först ut bland eventen är Atea Bootcamp som äger rum på Tylösand den 20e till 21a september. Därefter väntar Ateas kringresande event IT-arenan som i år besöker 17 städer under hösten, från Kiruna i norr till Malmö i söder.

Läs mer om Atea Bootcamp
Läs mer om Atea IT-arena

Resultatet för hela Ateakoncernen
Ateakoncernen ökade omsättningen med 3,1 procent (7,8 procent utan valutaförändringar) till 10,9 miljarder norska kronor under det andra kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT före optionskostnader) blev 243 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 4,6 procent jämfört med andra kvartalet 2020.

För mer information kontakta:
Linus Wallin, vd Atea Sverige AB, +46 70 916 22 52 linus.wallin@atea.se 
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, +47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?