1515

Nexam Chemical Holding AB (publ) Interim Report 1 January – 30 June 2021

Best quarter so far with strong and profitable growth

Second quarter at a glance

Significant events:

  • Continued high growth, +64% compared to the corresponding quarter in 2020.
  • Both Performance Chemical, + 114%, and Performance Masterbatch, + 27%, are growing compared to the corresponding quarter in 2020.
  • Important customer orders in the fiber and recycling area. 
  • Continued strong order intake during the quarter, indicates a strong continuation of 2021.
  • During the quarter, due diligence was carried out by a potential acquisition candidate. The acquisition was never completed, but the legal costs of SEK 1,308 are charged to the result but are excluded from the adjusted EBITDA.

Financials:

  • Net sales during quarter amounted to SEK 59,664,000 (36,379,000).
  • Adjusted profit before depreciation (Adj EBITDA) for the quarter was SEK 3,265,000 (178,000).
  • The operating profit before depreciation (EBITDA) for the quarter was SEK 1,957,000 (178,000).
  • In comparison to the beginning of the year, cash and cash equivalents amounted to SEK 49,767,000 (29,791,000) excluding an unused credit facility of SEK 10,000,000.
  • Cash flow from the operating activities during the quarter amounted to SEK - 7,471,000 (- 1,434,000).
  • Earnings per share before and after dilution amounted to SEK -0.02 (- 0.05) for the quarter.

Lomma 14 July 2021

The Board of Directors

These financial statements haven´t been reviewed by the Company´s auditor.

Conference call:

Nexam Chemical presents second quarter for 2021 on July the 14th at 11:00 CET

The presentation will be held in Swedish via a conference call or audio webcast at https://financialhearings.com/event/13215.

Phone number for the conference:

Sweden: +46 8 5055 8373

UK: +44 33 3300 9269

US: +18 332 498 404

Note: This press release has been translated from Swedish. The Swedish text shall govern for all purposes and prevail in case of any discrepancy with the English version.

For further information please contact:

Johan Arvidsson, CEO, +46-708 97 44 39, johan.arvidsson@nexamchemical.com

Certified Adviser:

FNCA Sweden AB, +46-(0)8 528 00 399, info@fnca.se

This information is information that Nexam Chemical Holding AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at 08:00 CET on July 14, 2021.

Följande bilagor finns för nedladdning:
EN_Nexam-Kvartalsrapport Q2 2021 A

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?