1515

Footway rapporterar Q2 2021

Stabil lönsamhet med hög kundnöjdhet
 

  • Försäljningen för Q2 uppgick till 387,7 msek, motsvarande tillväxt om 31,7%
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 3,1 (1,9) msek
  • Antalet besökare uppgick till 23,0 (18,7) miljoner, en ökning med 23,0% 
  • Antal aktiva kunder (R12) ökade med 35,4% och uppgick till 1,7 miljoner
  • Kundbetyget (Google Kundrecensioner) uppgick till 4,9, ett snitt av 122 946 kundrecensioner.

”Vi är nu igenom en hel cykel med nya säsongsinköp för vår multistore-plattform. Det innebär att vi kommit igång ordentligt operativt och samlat på oss många nya insikter inför den fortsatta utvecklingen, där vi ser stor potential framåt”, säger Daniel Mühlbach, VD. ”Det andra kvartalet har varit utmanande i form av fortsatta pandemieffekter på både marknaden och till viss del vårt eget optimeringsarbete, men vi har samtidigt lagt grunden för vår datadrivna approach och prioriterar på lång sikt, vilket reflekteras i våra nya finansiella mål.

Footway Groups multistore-plattform hade vid andra kvartalets utgång 8 nischade butiker på 24 marknader i Europa. Den senast lanserade butiken är Belapadel.com som erbjuder ett nischat utbud av produkter framtagna av padellegendaren Fernando ”Bela” Belasteguín i samarbete med Wilson. Under kvartalet har också ett unikt skyltfönster med varumärkesbyggande innehåll lanserats för Caliroots i linje med Footway Groups plattformsstrategi. I kvartalet har nya fraktalternativ lanserats på plattformen vilket bidrar till kundnöjdhet. Kundbetyget (Google Kundrecensioner) har ökat till 4,9 baserat på 122 946 recensioner. I syfte att ta tillvara framtida tillväxt fortsätter lagerutbyggnaden i Eskilstuna enligt plan.

Nettoomsättningen för andra kvartalet (Q2) uppgick till 387,7 (294,4) msek,  en tillväxt på 31,7%. Tillväxten drivs främst av produktkategorier från de nya butikerna som lanserades på Footway Groups plattform i november 2020 samt fortsatt expansion på marknader utanför Norden. Skor har generellt uppvisat låg tillväxt på grund av svag efterfrågan i marknaden kopplat till Covid-19.

I kvartalet antog styrelsen nya mål avseende tillväxt, lönsamhet och hållbarhet. Målen har antagits på medellång sikt och ska ses i relation till att nuvarande marknad fortsatt är utmanande med mycket låg efterfrågan inom vissa produktkategorier, men där upp till hälften av marknaden inom sällanköpsvaror förväntas ske via e-handel år 2030. Footway Group är genom sin multistore-plattform med många nischade onlinebutiker, inklusive Sportamore, Solestory och Caliroots, väl positionerade att kapitalisera på trenden med den ökade e-handeln.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors


För ytterligare information:

Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström, IR
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98



Följande bilagor finns för nedladdning:
Delårsrapport Q2 2021 Footway Group AB
Footway Group rapporterar Q2 2021


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?