1515

Raksystems Group växer och förstärker sitt konsultteam inom fuktsäkert byggande genom uppköp av svenska Monomeet AB

Raksystems Group, som erbjuder experttjänster för välmående fastigheter och miljö, utökar och förstärker sitt konsultteam inom fuktsäkerhetstjänster genom att köpa Monomeet AB:s hela aktiestock. Företagsköpet verkställdes i juli 2021.

Monomeet grundades år 2000 och är specialiserat på fuktsakkunnigtjänster inom ny- och ombyggnad, lufttäthetsprovningar samt mätning av relativ fuktighet i betong. Företagets kundmedarbetande specialister hjälper såväl byggföretag som fastighetsägare genom att årligen delta i ca 350–400 projekt. Monomeet verkar på västkusten i Göteborgstrakten samt i södra Sverige, Malmö med omnejd.

”Monomeets experttjänster passar in i Raksystems Dry IT:s tjänsteportfölj perfekt genom att förstärka båda företagens tjänsteerbjudande och kompetens. Vi vill stärka vår position ännu mer som serviceleverantör för svenska byggföretag och fastighetsägare samt fortsätta utvidga vår geografiska närvaro i Sverige. Nu får vi en fin tillökning till våra Green Building Services”, säger Raksystems Dry-IT:s VD Jan Havik.

”Sammangåendet med ett annat känt specialistföretag inom fuktsäkerhetsarbete i nyproduktion och fastighetsprojekt gör oss tillsammans ännu starkare. Framöver kommer våra kunder få ett bredare tjänsteutbud att tillgå och det kommer erbjudas över större geografiska områden", berättar Peter H Stars, VD på Monomeet.

Nordens ledande specialist inom välmående fastigheter, Raksystems Group, erbjuder tjänster till sina svenska och finländska kunder inom hållbart byggande, utredningar, inspektioner och miljöcertifiering av fastigheter samt byggherretjänster, besiktningar och projektledning.

Raksystems Groups omsättning pro forma uppgår efter företagsköpet till cirka 65 miljoner euro och antalet anställda till 560 specialister.

Mer information:
Jan Havik, VD, Raksystems Dry-IT AB, +46 70 869 7023, jan.havik@raksystems.se
Peter Stars, VD, Monomeet AB, +46 766 450 890, peter.stars@monomeet.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?