1515
Annons

En extraordinär prestation - Tada Medical vinner SME Grand Slam.

Tada Medical brinner för innovation och än en gång har deras passion gett utdelning - de kan nu titulera sig vinnare av en SME Grand Slam!

Tada Medical har som vision att förbättra liv genom att utveckla innovativa produkter för olösta vårdbehov. Att uppnå en Grand Slam var inte något de siktade på från början men allt eftersom produkt- och marknadsutvecklingen fortskred så föll pusselbitarna på plats. Den verkliga styrkan i bolaget kommer från de kvinnliga grundarna som är organisationens stöttepelare och livlina. De har en förmåga att transformera allt de rör vid till en framgång med sin Midas-touch.

Innovationen bolaget fått finansiering för att utveckla och ta till marknad är ReLink, en säkerhetslösning för droppslangar som har potential att förändra landskapet för infusionsterapi. De olika tillämpningsområdena för ReLink har lämpat sig för olika finansieringsprogram som bolaget noga valt ut. SME Grand Slam innebär att säkra finansiering från de tre stora europeiska programmen - EIC Accelerator, EIC Fast Track to Innovation och Eurostars. Detta klaras bara av 0,0053% av sökande bolag och Tada Medical gjorde det inom loppet av endast ett år.Varje beviljad finansiering har öppnat upp för ett nytt tillämpningsområde och möjliggjort för att nya projekt kan genomföras på ett kostnads- och tidseffektivt sätt. Dessutom har finansieringen hjälpt bolaget att skapa samarbeten med flera europeiska sjukhus, vilket annars skulle varit omöjligt mitt i en pandemi. ReLink är en plattformsteknik som ligger till bas för en produktfamilj där varje medlem är inriktad på ett specifikt vårdbehov och marknadsnisch. Tillsammans skapar de en bred portfölj som täcker en global marknad för vård av människor och djur, i sjukhus- och hemsjukvårdsmiljöer.

Tada Medical prioriterar nu ett flertal aktiviteter så som kommersialisering av den första produkten i familjen, ReLink Care, utveckling av produkter för marknaderna onkologi och hemsjukvård, etablering av produktion och initiering av en ny plattformsteknik för hantering av toxiska läkemedel. De kommer att öppna upp för en serie A-finansieringsrunda till hösten och ser fram emot att samarbeta med investerare som är intresserade av behovsdriven innovation inom medicinteknik.

    
Tada Medical AB är ett svenskt företag specialiserat på behovsdriven innovation inom hälso- och sjukvård. Vår vision är att förbättra liv genom att utveckla innovativa produkter för olösta vårdbehov.

Infusionsterapi ges till 80% av inneliggande patienter och är den vanligaste invasiva behandlingen inom modern sjukvård. Dessvärre avbryts i genomsnitt 10% av behandlingarna utav ett oavsiktligt ryck i droppslangen som leder till att katetern slits loss från patientens ven. Detta leder till patientskada, spilld medicin, luftemboli och ökad arbetsbelastning för vårdpersonal. Det ökar också vårdpersonalens risk för att exponeras för eventuell blodsmitta och toxiska läkemedel.

När problemet är att något rycks loss är standardlösningen att förstärka det. Vi gjorde tvärtom, vi försvagade det. Vår lösning på detta globala sjukvårdsproblem är den svaga länken ReLink. ReLinks två delar är konstruerade för att skydda patienter och vårdpersonal genom att införa en kontrollerad brytpunkt med automatiska ventiler som förhindrar spill i samband med att delarna separerar. Vår produkt har potential att minska behandlingstiden och ökar säkerheten för patienter och sjuksköterskor över hela världen.    

   

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från CuebidAnnons

Företagen behöver stå bättre rustade inför det ökade cyberhotet

Idag kan alla företag räkna med att utsättas för försök till dataintrång. Hoten förändras ständigt, samtidigt som många verksamheter inte har resurser nog att identifiera ett säkerhetsintrång. Cuebid hjälper företag att undvika mardrömmen att obehöriga kommer in i systemen.

Dataintrång är en attraktiv marknad för cyberbrottslingar. Riskerna är låga, vinsterna goda och motståndet minimalt. Oftast behövs det inte mer än ett användarkonto för att kunna orsaka ett företag stor skada.

– Utsätts man för en attack kan det få en mängd olika konsekvenser. Hela verksamheten kan stängas ner eller information manipuleras på olika sätt. Ofta ställs företagen inför två val – att betala eller lösa det på annat sätt – och oavsett vilket blir det ofta väldigt kostsamt, förklarar Niklas Dahl, vd Cuebid Väst.

Tiden viktig vid intrång

Ju tidigare intrånget uppmärksammas ju större chans att minska skadorna.

– Många attacker sker i samband med högtider då företagen har stängt eller minskad bemanning, förklarar Niklas.

IT-miljöerna har växt snabbt och många företag saknar både resurser i form av tid men även kunskapen som krävs för att hitta intrång och hantera dem snabbt. 

– Det är inte så konstigt att många företag känner en oro och en ovisshet inför hoten om dataintrång. Hoten förändras ständigt och blir fler och fler, menar Niklas.

Övervakning dygnet runt

Genom att vända sig till en extern expert kan man få hjälp att implementera avancerade lager av säkerhetsmekanismer som hela tiden anpassar sig för att hantera det föränderliga hotlandskapet. 

– Vi erbjuder kontinuerlig säkerhetsövervakning, dygnet runt, varje dag året om. Våra algoritmer upptäcker oväntade händelser och kan direkt gå in och isolera problemet så att det inte fortsätter att sprida sig, berättar Thomas Hedströmmer, Cuebidkoncernens säkerhetsarkitekt. 

Varje larm eller åtgärd hanteras av erfarna säkerhetsanalytiker. Det utsatta företaget kontaktas efter en förutbestämd rutin och kan själva bestämma hur de vill gå vidare. Cuebid tar ansvar för att övervaka och kontrollera om något sker och kan agera direkt och på så sätt minimera skadan. 

– Våra kunder kan sova bättre om natten när de vet vi ständigt är där och skyddar verksamheten, säger Thomas Hedströmmer.

Testa säkerheten i din IT-Infrastruktur genom vårt pentest 

Utbildning av anställda en viktig del

Att utbilda sin personal i IT-säkerhet är en annan viktig del. Majoriteten av attackerna initieras av medarbetarna när de till exempel klickar på en länk i ett e-postmeddelande. På Cuebid har man utvecklat en plattform med flera korta utbildningstillfällen.

– Utbildningsplattformen är ett starkt kompletterande erbjudande till våra övriga säkerhetslösningar. Är de anställda uppmärksamma och medvetna om vilka risker som finns stärker det hela företagets it-säkerhet. avslutar Johan Malmberg, koncern-vd Cuebid.

Analyser er IT-miljö med oss

Om Cuebid: 

Sedan 2009 har Cuebid hjälpt över 500 svenska företag att undvika mardrömmen att få ett IT-intrång. Vi är en tjänsteleverantör inom cybersäkerhet, kommunikation, datacenter och molnlösningar.

Läs mer om Cuebid här! 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cuebid och ej en artikel av Dagens industri

Dreams genomför ny, omfattande klimatsatsning – ser Sverige som ett föregångsland

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable med målsättningen att skapa banktjänster som hjälper människor leva mer hållbart. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin uppmärksammade beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil. Bland annat lanseras ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. 

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable. 

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. 

– Vi ser att en hållbar livsstil går i linje med människors välbefinnande, och att efterfrågan på tjänster som gör detta enklare ökar. Vår ambition är skapa ett erbjudande för en ny generations kunder och genom vår beteendevetenskapliga modell bidra till hållbara val – för både plånboken och för planeten. Som företag har vi högt ställda krav på oss och vill hjälpa till att driva det ökade fokuset på hållbarhet i vår bransch, säger Konstantin Lezhnin, vd för Dreams Sustainable.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar en procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt. 

– Grunden för Dreams har alltid varit att hjälpa människor att förverkliga sig själva genom att ge verktyg för att ändra sitt beteende till det bättre, och må bra i sin ekonomiska situation. Att tillsammans med BNP Paribas kunna accelerera det arbetet innebär att vi kommer att fortsätta att leverera på detta löfte till våra kunder samtidigt som vi bygger en varaktig, hållbar verksamhet för framtiden, säger Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 

För BNP Paribas, som under många år varit ledande inom hållbarhetsområdet, är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag. 

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams. 

Om Dreams metod 
Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val. 

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83% sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35% använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar. 

Användare av Dreams rapporterar att de:
- Mår bättre över sin privatekonomi (74%).
- Upplever ökat finansiellt självförtroende av tjänsten (60%).
- Känner mindre stress kopplat till sin privatekonomi (65%).

Om BNP Paribas
BNP Paribas är den största banken i EU och den globala bank som har starkast närvaro på plats lokalt i Norden. 2022 utsågs BNP Paribas till ”World’s Best Bank for Sustainable Finance” av den internationella tidskriften Euromoney. 

Under de senaste tre åren har BNP Paribas mer än dubblat sina intäkter från kunderna i regionen och anställt mer än 200 personer i Norden. Idag har gruppen över 900 personer i regionen fördelat över Corporate and Institutional Banking, Personal Finance, Asset Management, försäkring via Cardif, Factoring, car fleet management och leasing via Arval, samt Leasing Solutions.

Om Dreams
Dreams vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten. Genom sin beteendevetenskapliga metod gör man det enkelt och roligt för sina 460 000 användare att både spara pengar och att fatta hållbara beslut i vardagen. År 2022 bildades Dreams Sustainable AB som ett samägt bolag av Dreams AB och BNP Paribas för att vidareutveckla Dreams framgångsrika koncept för att hjälpa människor till en mer hållbar livsstil. Huvudkontoret, med sina drygt 50 medarbetare, finns i Stockholm. Dreams tillhandahåller banktjänster i samarbete med partnerbanker. För mer information om Dreams, besök www.getdreams.com
 

Presskontakt:

Caroline Ehrning
PR Manager
Dreams
caroline@getdreams.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera