1515

Vattenfall säljer 49,5 procent av havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid till BASF

Vattenfall säljer 49,5 procent av den havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid (HKZ) i Nederländerna till BASF. Anläggningen blir världens största havsbaserade vindkraftpark och även den första någonsin som byggts utan statligt stöd för elen som produceras.

Vattenfall kommer att använda HKZ för att förse sina kunder i Nederländerna med fossilfri el. BASF kommer att använda sin andel av elen för att stödja kemisk produktion på anläggningar runtom i Europa.

Vattenfall och BASF har tecknat ett avtal om att BASF köper 49,5 procent av Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Hollandse Kust Zuid. Priset för BASF:s andel uppgår till 0,3 miljarder euro, baserad på uppnådd status för projektet. Med bidrag till finansieringen av bygget av vindkraftparken uppgår BASF:s totala insats i projektet till omkring 1,6 miljarder euro. Transaktionen väntas slutföras under fjärde kvartalet 2021, beroende på godkännande från relevanta myndigheter.

Bygget av Hollandse Kust Zuid påbörjas i juli 2021. När vindkraftsparken beräknas vara helt driftsatt 2023 kommer den att vara världens största havsbaserade vindkraftspark med 140 turbiner och en total installerad kapacitet på 1,5 gigawatt. Anläggningen kommer också att vara den första helt kommersiella havsbaserade vindkraftpark i världen som inte får några prissubventioner för den el som produceras. En betydande del av elen från HKZ kommer att vara reserverad för Vattenfalls nederländska kunder.

BASF köper el från vindkraftparken genom ett långsiktigt elhandelsavtal (PPA, Power Purchase Agreement) motsvarande sin ägarandel. På så vis kommer företaget att kunna förse flera av sina produktionsanläggningar i Europa med förnybar el, som anläggningen Verbund i Antwerpen, som är Belgiens största kemiska produktionsanläggning och BASF-koncernens näst största anläggning i världen och som i i stor utsträckning kommer att drivas med denna förnybara el.

Elförsörjningen till BASF:s övriga europeiska anläggningar kommer att bero på hur villkoren för förnybar energi utvecklas framöver på respektive marknad. Vindkraftsparken kommer även att bidra till Nederländernas möjligheter att nå sina mål om andel förnybar kraftproduktion och minskning av växthusgaser. BASF har fler än 1 500 medarbetare i Nederländerna som utvecklar, tillverkar och säljer produkter till många sektorer.

- Denna vindkraftspark blir en viktig byggsten i försörjningen av vår anläggning Verbund i Antwerpen och andra europeiska anläggningar med förnybar el. Det är BASF:s första större investering i produktionsanläggningar för förnybar energi. I och med investeringen säkrar vi betydande volymer av el från förnybara energislag åt BASF, vilket är en viktig del av vår omställning mot klimatneutralitet, säger dr Martin Brudermüller, vd för BASF SE.

- Vattenfall och BASF har ett gemensamt mål om att fasa ut utsläppen av växthusgaser från våra verksamheter. I och med detta samarbete bevisar Vattenfall återigen att partnerskap med industrier är ett viktigt verktyg för att påskynda den europeiska energiomställningen i flera olika sektorer. Jag är extra stolt över att vi kan göra detta samtidigt som vi säkrar leverans av fossilfri el till våra nederländska kunder, säger Anna Borg, vd och koncernchef för Vattenfall.

Vattenfall har som mål att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. För att kunna nå detta mål gör företaget stora investeringar i förnybar energi, där havsbaserad vindkraft spelar en viktig roll. En hörnsten i Vattenfalls tillväxtstrategi är att leta efter samarbetspartners för att kunna balansera upp de betydande investeringskostnaderna för företagets framtida tillgångar. Starka investerare kan stötta Vattenfall i att skynda på och driva omställningen av energilandskapet eftersom det öppnar upp ekonomiskt utrymme för nya investeringar i förnybar energi och minskning av koldioxidutsläpp.

BASF strävar efter att minska sina utsläpp av växthusgaser med 25 procent till år 2030 och uppnå klimatneutralitet till år 2050. Ett viktigt verktyg för att minska utsläppen ytterligare är att ersätta fossilbaserad el med fossilfri el. BASF kommer att säkra de mängder förnybar energi som behövs med en så kallad ”make and buy”-metod. I detta ingår avsikten att ta in medinvesterare i det här projektet för att möjliggöra effektiv användning av kapitalet.

BASF arbetar med att skala upp teknik med låga utsläpp till industriella dimensioner. Efter 2030 förväntar sig BASF kunna implementera tekniker som till exempel koldioxidfria metoder för produktion av väte- och eluppvärmda ångkrackrar, vilket kommer att öka BASF:s behov av förnybar el avsevärt. Ångkrackrar spelar en central roll i produktionen av baskemikalier och kräver en avsevärd mängd energi för att i höga temperaturer och under högt tryck kunna bryta ned kolväten till olefiner och aromater. Havsbaserade vindkraftsparker kan spela en viktig roll när det gäller att tillföra de mängder förnybar energi som behövs.

 - Vattenfall och BASF är samarbetspartners sedan länge. Med detta verkligt europeiska projekt tar vi ytterligare ett steg för att stärka vårt partnerskap. Tillsammans kommer vi att ha positiv inverkan på klimatet och på våra verksamheter, och vi kommer att fortsätta leta efter samarbetsmöjligheter också framöver, säger Anna Borg och dr Martin Brudermüller.

Om BASF
Vi på BASF skapar kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomiska framgångar med miljöskydd och socialt ansvarstagande. BASF-koncernens över 110 000 medarbetare bidrar till våra kunders framgångar i praktiskt taget alla sektorer och i nästan alla världens länder. Vår portfölj är uppdelad i sex olika segment: Kemikalier, material, industrilösningar, yttekniker, näring och omvårdnad samt jordbrukslösningar. BASF genererade under 2020 en försäljning på 59 miljarder euro. BASF:s aktier handlas på börsen i Frankfurt (BAS) och som amerikanska depåbevis (BASFY) i USA. Läs mer på www.basf.com.

Bilder finns att ladda ner på:
https://group.vattenfall.com/press-and-media/media-bank/hollandse-kust-zuid.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
 

Följande bilagor finns för nedladdning:
210624_Vattenfall PM avtal BASF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?