1515

Premiär för förnybar bensin på Preems raffinaderi i Lysekil

De första testerna för att tillverka förnybar bensin av sågspån har precis genomförts på Preems raffinaderi i Lysekil. Nu påbörjas nästa steg där 50 000 ton pyrolysolja ska processas på anläggningen. Den förnybara råvaran ska levereras från det svenska företaget Pyrocell.

Nu har omfattande tester påbörjats i Lysekil på den katalytiska krackern, en av raffinaderiets största anläggningar, som i första hand tillverkar bensin.

Testet består av två delar, först en kortare omgång med 300 ton pyrolysolja, och senare en längre provdrift som ska processa upp till 50 000 ton pyrolysolja under två år. Råvaran kommer att levereras från Pyrocells nya anläggning i Gävle. Pyrocell är ett samägt bolag mellan Preem och Setra. På anläggningen som ska stå klar under hösten kommer sågspån att förädlas till pyrolysolja. Oljan kommer därefter att vidareförädlas på Preems raffinaderi i Lysekil. Projektet har erhållit finansiering av Energimyndigheten.

– Restprodukter från våra svenska skogar har en unik potential som gör att Sverige på sikt skulle kunna bli självförsörjande på en allt större andel flytande förnybara drivmedel i stället för att importera 85 procent, som vi gör i dag.  Det här ett spännande steg i vårt arbete med att ta fram framtidens drivmedel, säger Peter Abrahamsson, chef Hållbar utveckling.

Vid årsskiftet 2021/2022 kommer det lagstadgade inblandningskravet av förnybart i bensin, den så kallade reduktionsplikten, att öka till 7,8 procent. Till 2030 ska koldioxidutsläppen från bensinen ha minskat med 28 procent.

– Det innebär att Preems produktion av förnybar bensin är en viktig pusselbit för att Sverige ska nå de uppsatta klimatmålen. Vårt långsiktiga mål är att producera ca 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel 2030 vilket innebär att vi kan minska koldioxidutsläppen med 12,5 miljoner ton, motsvarande 20 procent av Sveriges totala utsläpp, avslutar Peter Abrahamsson.
 

För mer information kontakta Preems pressavdelning

070-450 10 01
press@preem.se
 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?