1515

EnginZyme utses till Technology Pioneer 2021 av World Economic Forum

STOCKHOLM, 15 juni 2021 – EnginZyme, som möjliggör verkligt hållbar produktion av kemikalier, har utsetts till Technology Pioneer av World Economic Forum. Detta prestigefyllda erkännande belyser företagets innovationer som bidrar till att lösa vår tids stora utmaningar inom den kemiska industrin.

”Vi är väldigt hedrade över ett erkännande från en så aktad och globalt respekterad organisation," säger Karim Engelmark Cassimjee, VD och medgrundare av EnginZyme. ”Vårt team har tagit på sig att lösa en av vår tids fundamentala utmaningar - hur man producerar verkligt hållbara kemikalier, livsmedel, material och andra produkter som det moderna samhället förlitar sig på. Att få ett erkännande som en Technology Pioneer bekräftar det unika i vår teknologi och dess potential att spela en avgörande roll i kampen mot klimatförändringarna. Vi är mycket glada att bli en del av denna gemenskap och ser fram emot att bidra till World Economic Forum.”

World Economic Forum utnämner varje år ett begränsat antal av världens mest lovande företag som genom utveckling av ny teknik och innovationer har stor potential att påverka affärer och samhälle avsevärt. Genom att införliva dessa i sitt nätverk syftar World Economic Forum till att ge nästa generations innovatörer en röst för att lösa globala utmaningar och ge dem möjlighet att bidra med sina idéer i sammanhang med flera parter. Tidigare Technology Pioneers inkluderar Airbnb, Dropbox, Google och Twitter samt svenska företag som Spotify, Tobii Technology och iZettle.

”Vi mycket glada över att välkomna EnginZyme till 2021 års Technology Pioneers,” säger Susan Nesbitt, chef för Global Innovators Community, World Economic Forum. ”EnginZyme och de andra pionjärerna utvecklar teknik som kan hjälpa samhället att lösa några av våra mest brännande frågor. Vi ser fram emot att ta del av deras bidrag till World Economic Forum i sina åtagande att förbättra världens tillstånd.”

Som Technology Pioneer kommer Karim Engelmark Cassimjee som representant för EnginZyme att bjudas in att delta i World Economic Forums aktiviteter, evenemang och diskussioner under hela året. EnginZyme kommer också att bidra till initiativ i forumets regi under de närmaste två åren och arbeta med globala ledare för att hantera viktiga bransch- och samhällsfrågor.

Om EnginZyme

EnginZymes mål är att lösa en av vår tids mest fundamentala utmaningar – verkligt hållbar produktion av kemikalier, livsmedel, material och andra produkter som det moderna samhället förlitar på. Företagets teknikplattform använder naturens katalysatorer, enzymer, genom att kombinera biologins kraft med den kemiska industrins effektivitet i en lösning som ger det bästa av två världar. EnginZyme stöds av Sofinnova Partners, Industrifonden och SEB Greentech VC och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Mer information finns på http://www.enginzyme.com/

Om World Economic Forum:
World Economic Forum, med åtagande att förbättra världens tillstånd, är den internationella organisationen för offentligt-privat samarbete. Forumet engagerar de främsta ledarna inom politik, näringsliv och andra delar av samhället för att forma de globala, regionala och branschrelaterade agendorna. (www.weforum.org).

Om Technology Pioneers:
World Economic Forum anser att innovation är avgörande för samhällets framtida välbefinnande och för att driva ekonomisk tillväxt.Technology Pioneer-gemenskapen lanserades 2000 och består av företag från tidig fas till tillväxtstadier från hela världen som är involverade i design, utveckling och spridning av ny teknik och innovationer och anses ha en betydande inverkan på näringslivet och samhället. World Economic Forum tillhandahåller en plattform till Technology Pioneers för samarbete med ledare inom såväl offentlig som privata sektorn, och för att bidra med nya lösningar för att övervinna den nuvarande krisen och bygga framtida motståndskraft.

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Laurentz, kommunikationschef
E: hanna@enginzyme.com; T: +46 728 902657

Följande bilagor finns för nedladdning:
PM_EnginZyme Technology Pioneer 2021 av World Economic Forum

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?