1515

Studentbostäder i Norden utmanar studentbostads- marknaden med handlingskraft, ambitiösa tillväxtmål och en nordisk expansionsplan - Invest Talks Sektor: Fastigheter

Studentbostäder i Norden är en av Nordens ledande privata studentbostadsaktörer. Bolaget förvaltar
drygt 5000 studentlägenheter i Sverige och Danmark och siktar på att bli marknadsledande i Norden. Studentbostäder i Norden är ett bolag med ett kraftfullt tillväxtfokus och ägare med gedigen erfarenhet av att bygga framgångsrika och expansiva fastighetsbolag. Det berättar bolagets vd Rebecka Eidenert.

Berätta om Studentbostäder i Norden och er affärsidé

–Bolaget startades hösten 2018, grundarna kunde se att det saknades ett rikstäckande studentbostadsbolag som håller en långsiktig agenda. Det har under många år varit en stor brist på studentbostäder. Utomlands är det vanligare med privata aktörer som äger studentbostäder. Vår affärsidé är att långsiktigt äga, utveckla och förvalta studentbostäder i nära samarbete med kommuner och lärosäten. Vi ser att fler unga väljer att studera vidare och att kommunerna också har ansträngda budgetar.

Vad skiljer er från andra studentbostadsbolag?

–Studentbostäder har historiskt sett varit dyrare att förvalta främst på grund av en hög omflyttningsgrad, nyckeln till att hantera detta på ett effektivt sätt är att uppnå skalfördelar med ett stort innehav samt digitaliseringslösningar och erbjuda lägenheter som dagens studenter vill ha. Yteffektiva med hög kvalitet i attraktiva lägen och med fler gemenskapsytor. Vi haren specialiserad organisation för studentbostäder med rätt digitalaverktyg, medarbetarna är engagerade och vi är nära våra beslutsfattare. Våra värdeord är ansvarsfulla, öppna och framåtlutande. Det hjälper oss i vår vardag att ta rätt beslut. Merparten av studentbostäderna i Sverige ägs av stiftelser, kommuner eller lärosäten. Vi är en privat och snabbfotad aktör som verkar för att minska obalansen mellan tillgång och efterfrågan.

Hur har er verksamhet utvecklats sedan bolaget grundades 2018?

–Vi startade med studentbostäder för 950 mkr, 1350 studentlägenheter som tills idag har utvecklats till en portfölj för 3,6 miljarder, 4 251 studentlägenheter på 13 orter, en projektportfölj med över 2 200 studentlägenheter som skall förverkligas inom de kommande 5 åren där nästan hälften finns i Stockholm. Hittills under 2021 har vi gjort ytterligare transaktioner om 2,4 miljarder där vi utökar till 3 nya orter och går utanför Sveriges gränser med vårt förvärv i Köpenhamn. Genom dessa förvärv kommer vi öka vårt driftnetto med 54% till 222 mkr/år. Sammanfattningsvis har vi hållit en hög tillväxttakt sedan start. Sedan 2018 har vi i princip årligen dubblerat vårt samlade fastighetsvärde.Sofia Folstad, Finans- och transaktionschef SBS

Hur har marknaden för studentlägenheter utvecklats på senare år?

–I Sverige finns ca 400 000 studenter och ca 100 000 studentbostäder, bristen på bostäder är störst i de stora städerna. I Stockholm går det nästa9 studenter per studentlägenhet. Om bristen ökar kommer detta sätta sina spår i att alla som vill inte kommer ha möjlighet att studera vidare. Det är enviktig samhällsfråga. Vi har utvecklat ett bra koncept som vi nu kan applicerai all vår nyproduktion. Vi satsar på yteffektiva lägenheter så vi kan få ner månadshyran. Samtidigt kan vi öka snitthyran per kvadratmeter kombinerat med gemensamma utrymmen i bottenplan. Vi vill även få in så mycket rörelse som möjligt för våra hyresgäster med exempelvis utegym, idrottsplan eller padel.

Vilka är era lång- och kortsiktiga tillväxtmål?

–Våra finansiella mål är att generera tillväxt i förvaltningsresultat samt tillväxt i substansresultat per aktie som över en femårsperiod i genomsnitt uppgår till minst 20 procent per år. Våra viktigaste operationella mål är att produktionsstarta i genomsnitt mellan 700 och 1000 studentbostäder perår över en femårsperiod samt att vid utgången av 2025 förvalta minst 10 000 studentbostäder. I dagsläget äger och förvaltar vi strax över 4000 lägenheter. Via de transaktioner vi genomförthittills under 2021 tillkommer ytterligare 1000 lägenheter. Vi har dessutom en projektutvecklingsportfölj på 2000 lägenheter.

Vilka faktorer gör Studentbostäder i Norden intressant för presumtiva aktieägare?

–Vi är den enda renodlade rikstäckande studentbostadsbolaget, vilket ger oss ett tydligt fokus med en klar position. Vi har ett stort fokus på att leverera tillväxt till våra aktieägare på såväl kort som lång sikt. Vårt innehav består av små lägenheter, vilket gerhögre snitthyra per kvadratmeter enligt Hyresgästföreningens NORM-hyra. Vår framtida projektportfölj innebär även att vi successivt kommer att öka vårt driftnetto per kvadratmeter. Samtidigt ökat antalet studenter på flera håll i landet i åldersgruppen då allt fler i åldersgruppen 19 till 26 år väljer att studera vidare. Ytterligare ett argument för presumtiva investerare är det faktum att vi är ett bolag med en tydlig tillväxtagenda och handlingskraftiga ägare i form av SBB, Fastator och Amasten.

Fakta: Studentbostäder i Norden äger, förvaltar och utvecklar stu- dentbostäder i långsiktiga partner- skap med kommuner, regioner och högskolor. Vi erbjuder prisvärda studentboenden av hög kvalitet och en helt digitaliserad hyreshantering. Vår ambition är att bli Nordens le- dande studentbostadsbolag och det givna valet för studenter på väg mot sitt drömyrke. Studentbostäder i Norden är sedan december 2020 noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas under kortnamnet STUDBO.

Läs mer på: https://sbsstudent.se/for-investerare/

Skribent: 

Annika Wihlborg, Invest Talks Studio

Friskrivning från ansvar:
Intervjun är producerad av Invest Talks Studio på uppdrag av bolaget. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Besök vårt nyhetsrum på: https://news.cision.com/se/invest-talks---content-relations-sverige

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FacebookAnnons

Satsa globalt – här är experternas bästa råd för internationell expansion med e-handel

Business Sweden, Facebook och Smartly är tre aktörer som på olika sätt stöttar svensk export. Så hur gör man som svenskt företag för att lyckas internationellt?

En del av svaret är att utveckla sin e-handel och här är experternas bästa tips.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

E-handeln har ökat dramatiskt det senaste året och för Sverige har det blivit en betydande exportinkomst. Fördelen med att satsa globalt är uppenbar: kundkretsen mångdubblas, men baksidor finns i form av bland annat ökad konkurrens, höga utvecklingskostnader och större risk för bakslag inom allt från lokala lagar till tull- och logistikproblem. 

Därför har vi ställt frågor till tre personer med över 60 års kombinerad erfarenhet av internationell handel med digital inriktning. Piet-Hein Kerkhof är Vice President på annonseringstjänsten Smartly och har drygt 20 års erfarenhet av internationell e-handel på några av världens största e-handlare. Linda Laszlo Ek hjälper svenska företag som vill ta sin e-handel ut i världen i sin roll som Senior Trade Adviser och expert på internationell e-handel på Business Sweden. Johnas Liljegren är Head of Retail på Facebook där han arbetar tätt ihop med många av Sveriges mest framgångsrika e-handelsexporter.

Om du hade ett råd till ett traditionellt företag inom B2C som vill börja med internationell e-handel, vad skulle det vara?

Linda Laszlo Ek:

– Klivet ut på andra marknader online kan innebära en mångdubblad kundkrets. För att stå sig i en allt tuffare globala konkurrens, där e-handlare slåss om kunderna, blir det allt viktigare att planera och lägga upp en exportstrategi för hur man ska positionera sig och sticka ut bland sina konkurrenter på varje marknad. Att därför förstå och lära känna varje marknad man ska in på och göra sig så relevant som möjligt mot sin målgrupp lokalt blir avgörande för ens framgång. Det handlar om alltifrån att synas i rätt kanaler, förstå kundernas beteendemönster och preferenser och inge ett förtroende som gör att lokala kunder känner sig trygga med att handla dina produkter.

Johnas Liljegren:

– I dag är det viktigt att vara upptäckbar, inte bara sökbar. Den fysiska butiken har historiskt stått för större delen av inspiration till köp, detta har nu flyttat till mobilen. Precis som vi vill få rekommenderat vad vi ska titta på eller lyssna på vill vi bli inspirerade till köp. Precis som underhållningsplattformar jobbar med personalisering genom data gör våra plattformar det också både för organiskt innehåll och för annonser. Att jobba med insikter, automation, kreativitet och produkterbjudande ger plattformar som Instagram eller Facebook möjlighet att inspirera fler att välja annonsörens produkter.

Piet-Hein Kerkhof:

– Gränsen mellan online och offline har suddats ut. Med allt som fladdrar runt i användarnas flöden och skärmar måste innehållet sticka ut och engagera. För att vara relevant måste man som företag anpassa sig. Du lyckas genom att sammanföra annonsköpare, kreatörer och dataanalytiker för att tillsammans skapa annonser som sticker ut, når fram och ger mätbara resultat. Börja med att digitalisera en sak först och gör det bra.

Vilken koll måste man ha på lagar och regler i de länder man säljer till?

Linda Laszlo Ek:

– Det beror på lite olika omständigheter och var i internationaliseringsprocessen du befinner dig samt hur mycket du ska satsa på en specifik marknad. Faktorer som vilka produkter du säljer, vilka marknader du ska in på samt vilka kanaler du ska använda spelar också roll. Men generellt sett kan man säga att ju mer riktad och lokalanpassad e-handel du kör mot en viss marknad, samt om du börjar komma upp i höga försäljningsvolymer, desto större ansvar har du att efterfölja lokala regelverk. Det kan handla om allt från lokala produktkrav, registreringskrav, momsredovisning, marknadsföringsregler till informationskrav på din webbshop för att nämna några exempel. 

– Allt regleras mer på e-handelsområdet än tidigare, så det gäller att se upp vilket ansvar man har på varje marknad. Inom EU pågår det ett stort arbete, där det kommer nya förordningar och direktiv hela tiden. Det är nog få som missat de nya momsreglerna med den nya e-tjänsten OSS, som träder i kraft den 1 juli och som kommer påverka EU:s e-handlare. Till nästa år kommer även nya regler för konsumenträtten inom EU.

Kan man jobba med internationell e-handel inom B2B? Vad är ett bra första steg för att komma igång? 

Johnas Liljegren:

– Minska friktion i alla led. Hur kan ni vara mer tillgängliga, enklare att handla av, bättre på att möta kunden? Ofta har man inom B2B en mindre kundgrupp och inom ett specialiserat område. Jobba smart med insikter och kunskap ni har inom ert produktområde och dela dessa med era kunder. Rollen mässor, event och fysiska möten haft tidigare flyttar allt mer online.

Linda Laszlo Ek:

– Det är klart att det finns en stor potential även för många B2B-företag att satsa på e-handel och digitala kanaler, något som vi ser blir allt vanligare och även nödvändigt för att skapa konkurrensfördelar. En bra fråga att ställa sig om man inte har börjat med e-handel ännu är: ”Kan jag förbättra kundresan genom att erbjuda mina företagskunder e-handel?” Sedan är det, liksom vid e-handel för B2C, viktigt att lägga upp en exportstrategi och göra sig relevant på varje enskild marknad genom att förstå e-handelsmognaden lokalt för branschen, samt preferenser och beteendemönster lokalt. Vad som funkar på en marknad kanske inte funkar på en annan.

Johnas Liljegren:

– Ja, rätt frågor är viktiga att ställa: Behöver du få fler företag att känna till din tjänst eller produkt för att vara valbar eller behöver du vara tillgänglig när kunden överväger olika leverantörer? Beroende på vilken kategori ni arbetar inom kommer e-handeln vara mer eller mindre planerad. Den stora skillnaden mot konsumenthandel är troligen att en större del av köpen är planerade.

Kan man etablera sig i många marknader trots att man inte sitter i dem fysiskt med hjälp av teknik i dag? 

Piet-Hein Kerkhof:

– Absolut. Annonsering i sociala medier är uppbyggd så att du kan skala upp den till nya marknader utan någon större ökning av din marknadsföringsbudget. Genom automatisering kan du enkelt hantera och växla mellan ett stort antal konton och kampanjer från ett och samma ställe. En annan fördel är att du kan hitta kunder som liknar dem som redan köper från dig, oavsett var i världen de befinner sig. Du kan även automatisera flerspråkiga kampanjer för att marknadsföra dina produkter på lokala språk.

Linda Laszlo Ek:

– Ja, det är ju det som är den stora fördelen med e-handel och digitala kanaler. Att man, tack vare teknik och digitala kanaler, i dag kan bli en globalt framgångsrik exportör utan att behöva etablera sig med fysisk verksamhet på varje marknad. Sedan finns det förstås en del fördelar med lokal etablering och registrering efterhand man börjar komma igång med försäljning på en specifik marknad och vill satsa mer ordentligt. Lokal etablering gör det möjligt att spela på lika villkor och till viss del erhålla samma förmåner som sina lokala konkurrenter. Det kan till exempel vara att skaffa ett lokalt varulager för att kunna konkurrera om snabba leveranser, att erbjuda lokala betallösningar eller rekrytera lokal kundtjänst.

Johnas Liljegren:

– Globala plattformar som Facebook och Instagram är bra exempel på hur digitalisering och globalisering suddar ut landsgränser. Man kan som varumärke ha en närvaro i alla länder där de globala plattformarna verkar. Att sälja sina produkter via e-handel har lägre kapitalkostnader än fysisk handel. Försäljare kan via e-handelsplattformar som till exempel Shopify skapa e-handel och betalningslösningar utan stora initiala kostnader och de kan jobba med personalisering och effektiv marknadsföring med verktyg som bland annat Facebook tillhandahåller. Vi ser i dag ofta hur nystartade så kallade ”digital native vertical brands” tänker globalt från start och kan styra det mesta centralt och med små team med hjälp av teknik.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

 

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?