1515

Plagazi expanderar i Europa med sin unika teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas. - Invest Talks Sektor: Energi

Cleantechbolaget Plagazi har utvecklat en världsunik patenterad teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas. Företaget löser idag två stora världsproblem, hantering av oåtervinningsbart avfall och hållbar framställning av energi. Plagazis teknologi gör det även det möjligt att producera grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört med andra hållbara produktionsmetoder. Bolaget har rönt stor framgång på den europeiska kontinenten, där man tecknat avtal om flera mångmiljonaffärer. Det berättar Plagazis vdTorsten Granberg.

Berätta om Plagazi och er affärsidé

–Plagazi bildades 2007, namnet kommer från vår teknologi ”Plasma Gazification”. Vi har sedan starten fokuserat på att utveckla teknologi, patent och processer för att framställa grön vätgas av avfall. I dagsläget harvi flera patent inom området och är ensamma om att erbjuda en helt unik teknologi som går ut på att avfallet utsätts för en så hög temperatur att det helt förgasas. Systemet är helt slutet och ger inte ifrån sig några miljöfarliga restprodukter och genererar inga koldioxidutsläpp. 2018 inledde vi vår kommersialiseringsprocess. I dagsläget finns vår teknologi representerad påi flera länder, främst i Centraleuropa, men även i Sverige via vårt projekt tillsammans med Köpings kommun.Den globala efterfrågan på vätgas är långsiktigt mycket stark.

Vilka faktorer gör er teknologi internationellt konkurrenskraftig?

– En nyckel är att vi inte enbart producerar grön vätgas, utan även förbättrar den cirkulära ekonomingenom att upprätta nya miljövänliga lösningar på hur vi bör hantera oåtervinningsbart avfall. Runt 70 procent av den energi som går åt att producera grön vätgas med vår teknologi kommer från avfallet som annars hade förbränts eller hamnat på deponi. Vår teknologi är mycket energieffektiv och kan ta hand om i princip alla former av avfall, från hushållsavfall till icke brännbart avfall ex. bildäck, plastbåtar och de sista delarna av skrotade bilar och därigenom få en 100-procentig återvinning av bilar. En annan anledning är att en bromskloss på den globala vätgasmarknadenhittills har varit den gröna vätgasens höga produktionskostnader. Med vår teknologi kan vi framställa grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört andra hållbara produktionsmetoder.

Hur ser er affärsmodell ut?

–Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad Plagazi anläggning med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras från anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.

Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?

–Vätgasmarknaden har verkligen mognat och övriga Europa ligger före Sverige. Våra viktigaste marknader
finns därför just nu i Tyskland och Schweiz, men vi har även fått förfrågningar från andra europeiska länder. Vi bygger bland annat upp en storskalig vätgasanläggning utanför Berlin tillsammans med det tyska företaget Neue Energie Premnitz, en viktig referenskund som sannolikt kan bana väg för fler storskaliga uppdrag på kontinenten. Nu arbetar
vi fokuserat på att bearbeta den omfattande tyska marknaden, där intresset för grön vätgas är mycket stort. Coronapandemins videomöten har inneburit att vi dagligen har kunnat träffa fyra till fem tyska företagsledare på distans, vilket möjliggör en effektiv bearbetning av marknaden. 

Ni planerar att notera bolaget under andra halvan av 2021. Vilka faktorer gör Plagazi till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

–Bakgrunden till noteringen är att ge oss resurser för att öka tillväxttakten i bolaget. Eftersom vi har funnits sedan 2007 och inledde vår kommersialiseringsprocess 2018 har vi hunnit bygga upp ett gediget proof of concept med flera stora och namnkunniga kunder i Tyskland och Schweiz. Vi är ett bolag med bra kassaflöde och stabila finanser. Det faktum att vi har utvecklat helt unika och patenterade förgasningsteknologier somverkligen efterfrågas på den globala vätgasmarknaden bidrar förstås också till att göra oss attraktiva utifrån ett investeringsperspektiv.

Hur ser du på Plagazis framtida tillväxtmöjligheter?

–Vi befinner oss bara i början på något som kan växa sig riktigt stort. Den globala efterfrågan på vätgas kommer sannolikt att fortsätta öka framöver, inte minst i takt medatt framställningskostnaderna minskar. Dessutom satsar Europa enorma resurser på att etableraen cirkulär ekonomi där avfall- och utsläppshantering är otroligt viktigt för att nå de uppsatta klimatmålen. Med vår unika teknologi är vi med och öppnar upp helt nya möjligheter och tillämpningsområden för grön vätgasproduktion och cirkulära lösningar.
Fakta: Plagazi är ett cleantechbolag som grundades 2007. Plagazi har utvecklat en banbrytande och världsunik teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas. Plagazis teknologi gör det möjligtatt producera vätgas från icke återvinningsbart avfall till en fjärdedel av kostnaden jämfört med andra hållbara produktionsmetoder.

Läs mer på: https://www.plagazi.com/aboutplagazi/


Skribent: 

Annika Wihlborg, Invest Talks Studio


Friskrivning från ansvar:
Intervjun är producerad av Invest Talks Studio på uppdrag av bolaget. Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Besök vårt nyhetsrum på: https://news.cision.com/se/invest-talks---content-relations-sverige

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?