1515

Jula Holding blir delägare i klädföretaget JOY

Nu tar Jula Holding ett nytt spännande steg in i konfektionsbranschen och blir delägare i klädföretaget JOY.

– Vi ser stora fördelar i samarbeten och synergier mellan bolagen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef Jula Holding.

– Vi har stor erfarenhet av retail och hoppas kunna tillföra mer än bara kapital i det här samarbetet. Bolagen har en tydlig samsyn kring värderingar och syn på företagande och vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna. Dessutom har vi en stark tro på de innovativa lösningar inom e-handel som JOY står för, säger Karl-Johan Blank.

Om JOY

JOY är en klädkedja inom detaljhandeln som främst vänder sig till kvinnor över 45 år. Företaget har funnits på den svenska marknaden sedan 1971 men gör nu en omstart där man med sitt gedigna arv som utgångspunkt bygger en modern, digital verksamhet för att tillgodose Sveriges kvinnor med kläder för livet.

En attraktiv investeringsmöjlighet

– Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen. Det här är en attraktiv investeringsmöjlighet och vi ser att det finns ett tydligt utrymme på marknaden. Företaget har redan upparbetade tillgångar i form av kunddatabas, varumärken och produkter och vänder sig dessutom till en målgrupp där vi ser en stor potential. Vi tror också väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda, säger Joachim Frykberg, vd Jula Holding.

En gemensam entreprenörsanda

– Vi är tre kvinnor som gör detta och nu har vi fått en fantastisk partner och delägare i form av Jula Holding. Vi ser stora möjligheter till samverkan mellan Jula, Hööks och JOY, säger Anna Ullman Sersé, vd JOY.

En gemensam nämnare för bolagen är tron på att det finns många affärsmöjligheter inom segmentet kvinnor över 45 år som är en spännande målgrupp med stor potential.

– Vi har en stor gemensam kundgrupp och präglas alla av en stark entreprenörsanda. Vi är modiga och delar samma värderingar där kunden står i fokus, fortsätter Anna Ullman Sersé.

Hållbarhet genom en långsiktig garderob

JOY arbetar också utifrån en Slow Fashion-ambition med fokus på tidlös design som håller över fler säsonger och får kunden att köpa nyckelprodukter som kan kombineras till outfits som de verkligen använder.

– Vi vill uppmuntra våra kunder att optimera sina klädköp för att maximera användandet utifrån stil, funktion och livslängd, och på så sätt också minimera felaktiga spontanköp. Det handlar bland annat om en generös produktinformation, en effektiv kundtjänst och att hjälpa kunderna till ett mer genomtänkt och hållbart beteende kring hur de köper kläder. Insatser som är bra för både plånboken och miljön, säger Anna Ullman Sersé.

För ytterligare information

Anna Ullman Sersé, vd JOY, +46 702 16 36 56, anna.ullmanserse@joyshop.se

Joachim Frykberg, vd Jula Holding, +46 701 90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från VerizonAnnons

Vd:n: ”Fem principer att följa efter pandemin”

År 2022 kommer att definieras av vår förmåga att tänka i nya banor kring hur vi arbetar, använder teknik och antar ledarrollen. Det menar Tami Erwin, vd på Verizon Business, och delar med sig av fem vägledande principer som hon tror kommer att hjälpa ledare att navigera under det kommande året och framåt.

Läs mer om visionen för digitalt ledarskap   

Mer än någonting annat har pandemin belyst vilken effekt tekniken har för vår förmåga att anpassa oss till perioder av osäkerhet och förändring. Covid-19 och de inneboende begränsningar det medförde påverkade hur vi arbetar, lever, lär oss och agerar i grunden.

1. Påskynda den digitala övergången

En av Tami Erwins viktigaste lärdomar från pandemin är att omfamna den digitala övergången. Ju snabbare människor kan integrera teknik i sin organisation, desto lättare kommer deras verksamhet att kunna anpassa sig till nya trender.

När vi nu till exempel träder in i 5G-eran, så finns det en uppsjö av spännande applikationer som utnyttjar realtidsanalyser, inklusive smarta fabriker, smarta bilar, smarta städer, IoT, samt ”augmented” och ”virtual reality”, säger hon.

2. Identifiera problemet och se till att äga lösningen

Tekniken gör det allt lättare att lösa problem på nya sätt, exempelvis inom sjukvården och den senaste övergången till telemedicin. Pandemin har i grunden förändrat vår uppfattning om vad det innebär att få tillgång till sjukvård och erbjudit oss en möjlighet att effektivisera många hälsotjänster längs vägen.

Förändringarna betyder även att anställda får nya verktyg att identifiera problem och äga lösningen. Vi måste flytta vårt fokus från de produkter vi säljer, till de utmaningar våra kunder står inför – och arbeta bakåt för att hitta en lösning.

Tami Erwin, vd på Verizon Business.
Tami Erwin, vd på Verizon Business.

3. Möjliggör framtidens arbete

Hybridarbete och möjligheten att arbeta varifrån som helst är här för att stanna. 

Videokonferenser, molnet, och snabbmeddelanden är exempel på hur teknik kan underlätta nya beteenden och mönster som kan gynna medarbetare.

Ta Verizons Network as a Service-lösning som exewmpel. Enkelt uttryckt är NaaS en säker, kostnadseffektiv prenumerationsbaserad modell som låter företag i alla storlekar konsumera nätverksinfrastruktur efter behov, säger Tami Erwin och fortsätter:

Tänk på det som en termostat, där du kan öka eller sänka temperaturen efter behov. Med en NaaS-lösning kan företag se till att deras anställda har samma säkerhet och nätverksanslutning när de arbetar från ett kafé eller hemifrån, som de har på kontoret. Detta förändrar i grunden vad det innebär att vara trygg, säker och online, så att anställda kan arbeta varifrån som helst.

4. Livslångt lärande - kärnan i medarbetarnas utveckling

När människor lever allt längre kommer ''livslångt lärande'' att bli allt viktigare för anställda, när vi försöker utnyttja nya möjligheter. Tekniken kommer naturligtvis att vara en viktig drivkraft detta.

Oavsett om det är augmented reality-klasser som transporterar elever till Colosseum i Rom, eller en ny app som hjälper dig att utföra hemreparationer i realtid, så går vi mot att bli ett samhälle präglat av ständig inlärning. Vi måste tänka på samma sätt i näringslivet. 

5. Tro att du kan – förklara vad du vill

Tami Erwin har ägnat en stor del av sin karriär åt att lyfta fram kvinnor inom teknik och telekommunikation och nu är detta mer avgörande än någonsin. Kvinnor har drabbats oproportionerligt hårt under pandemin. Inkomsttrender i Kina, Italien, Japan, Sydkorea, Storbritannien och USA visade att kvinnor har 24 procent större risk än män att förlora sina jobb. Dessutom kan kvinnor också förvänta sig att deras inkomst kommer att sjunka 50 procent mer än vad männens gör. 

Pandemin har lyft fram en ny ledarstil - den medkännande, omtänksamma och nyfikna ledaren. När du beaktar vilken stor kraft enkla goda gärningar har haft under de senaste tolv månaderna börjar du inse hur stor påverkan du själv kan bidra med när du hjälper andra att uppnå sina mål. Det är framför allt kvinnor som utmärker sig med dessa ledaregenskaper och det är dags för oss att omfamna våra styrkor, säger Tami Erwin.

Läs mer om visionen för digitalt ledarskap 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?