1515

Det här har svenskarna gjort hemma under Corona-pandemin

Majoriteten svenskar har trivts hemma under Corona-pandemin. Titta på serier, jobba samt laga mat & baka är vad de flesta svarar att de har gjort mer än vanligt i bostaden under det senaste året. Det visar resultatet av en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Landshypotek Bank.

Större delen av svenskarna (72 %) svarar att de trivs lika bra i bostaden som för ett år sedan. Nästan var femte (18 %) säger att de trivs bättre hemma än för ett år sedan. Titta på film / serier är den aktivitet som toppar listan över vad folk (58 %) har gjort mer av hemma. På delad andraplats kommer Jobba samt Laga mat & baka (43 %). 

– Ett exceptionellt år då så många spenderat mycket mer tid än vanligt i bostaden hade man kanske kunnat tro att fler skulle vara trötta på att vara hemma. Men det här resultatet ger en annan bild – många verkar trivas hemma. Det är också spännande att se att det finns en sådan bredd av aktiviteter som många gör i hemmet, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

De äldre åldersgrupperna 50–64 år (83 %), 65–79 år (87 %) samt pensionärer är de som i högst utsträckning svarar att de trivs lika bra som för 1 år sedan. Även de som bor i mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner (82 %) svarar i större omfattning än rikssnittet (72 %) att de trivs lika bra hemma som tidigare.

Majoriteten av svenskarna (79 %) svarar att de har spenderat mer tid i bostaden jämfört med vad de brukar. Unga personer i åldern 18–29 år (87 %) uppger i högre utsträckning än allmänheten i stort att de spenderat mer tid i sin bostad. Även kvinnor (85 %) och personer boende i storstäder och storstadsnära kommuner (85 %) svarar detta i högre grad.

Det har har svenskarna gjort mer hemma under pandemin
 

Sammanfattning av resultatet:
Titta på film / serier, jobba, laga mat & baka. Det har svenskarna gjort mer av hemma i bostaden under Corona-pandemin.

•    Majoriteten (79 %) har spenderat mer tid i sin bostad under det senaste året

•    Flest har i högre utsträckning tittat på film/serier (58 %), jobbat hemifrån (43 %) samt lagat mat/bakat (43 %)

•    Majoriteten (72 %) trivs lika bra som för ett år sen – en av fem (18 %) trivs bättre

Hela resultatet av undersökningen samt diagrammet bifogas (pdf).

Kort om Novus-undersökningen

•    Antal intervjuer: 1006
•    Deltagarfrekvens: 58 %
•    Framtagen av Novus på uppdrag av Landshypotek Bank
 

Kontakta för mer information
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10

Om Landshypotek Bank
Landshypotek Bank grundades 1836 och är till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 37 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 200 medarbetare och verkar över hela landet.
 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Novus-rapport_1 år med Corona - Trivts hemma och gjort det här

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?