1515

Hedin Bil väljer InternalCars BegTest Pro-verktyg

Sveriges största bilhandelskedja I.A. Hedin Bil AB inför ett gemensamt premiumverktyg för test, värdering och handel av begagnade bilar. Över 100 bilhandlare inom koncernen ska nu använda BegTest Pro-verktyget från InternalCars Handlarbudet. Den nya tjänsten gör att Hedin Bil kan arbeta på ett standardiserat och kvalitetssäkrat sätt inom hela organisationen.

För att öka tryggheten vid köp av begagnade bilar har Hedin Bil lanserat en storsatsning i form av ”Hedin Certified”. Genom att noggrant testa alla bilar och lägga till omfattande garantipaket vill Hedin Bil skapa en transparent säljprocess för att öka kundnöjdheten. En begagnad bil ska kännas lika trygg som att köpa en ny bil – fast med ett lägre pris.

Som ett led i att effektivisera och kvalitetssäkra detta arbetssätt har Hedin Bil tagit hjälp av InternalCars/Handlarbudets BegTest Pro-system, som redan används av majoriteten av de stora bilhandelskedjorna i Sverige. Joacim Lundahl, affärsutvecklare inom servicemarknad hos Hedin Bil, berättar att processen att ansluta sig till InternalCars BegTest Pro pågått under flera år:”Flera av våra handlare har använt BegTest-verktyget och Handlarbudet under en lång period, med goda resultat,” säger Joacim Lundahl.”Men när vi beslöt oss för att erbjuda våra kunder Hedin Certified blev det helt nödvändigt att hitta ett gemensamt testverktyg med hög kvalitet och standardiserade metoder.”

”Under 2020 togs beslutet att BegTest Pro-verktyget ska bli standard inom hela Hedin Bil och nu under våren 2021 rullar vi ut systemet till samtliga anläggningar i Sverige. Vi säkerställer rutinerna och arbetssättet med internutbildning till berörd personal,” berättar Joacim Lundahl.InternalCars har skräddarsytt BegTest Pro-verktyget till Hedin Bil och bland annat tillfört vissa specialfunktioner som gör det enklare för bilhandlarna att bedöma och värdera inbytesbilar."Vi välkomnar Hedin Bil och ser deras val av InternalCars affärssystem som ett kvitto på att vi uppfyller deras höga krav på kvalitet,” säger Karl Vilhelm Lundin, vd på InternalCars.

”Resan tillsammans med Hedin Bil har bara börjat. Våra skickliga systemutvecklare gör ständigt nya förbättringar och vi på InternalCars är väldigt lyhörda för våra kunders önskemål. Tillsammans hjälps vi åt för att utveckla BegTest Pro till ett ännu bättre premiumverktyg för bilbranschen,” avslutar Karl Vilhelm Lundin.

Om InternalCars

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats.

Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 1.500 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 8.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 1,6 miljarder kronor.Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Hedin Bil, Din Bil, Upplands Motor, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, Bavaria, Holmgrens Bil, BraBil, Möller Bil, Förenade Bil, Toyota Center Metro Gruppen, Motor Trend Toyota, Mercedes Stockholm, med flera.

Kontaktperson InternalCars:

Karl Vilhelm Lundin, VD
Tel 08-400 11 860, kv.lundin@internalcars.com

Om I.A. Hedin Bil AB

I.A. Hedin Bil AB är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns över 30 varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på drygt 120 platser i Sverige, Norge, Belgien och Schweiz.

I slutet av 2018 lanserades ”Hedin Certified” med målet att skapa en unik position för Hedin Bil på begagnatmarknaden med trygga, transparenta och prisvärda bilar som har omfattande garantier. Våren 2020 startades även konceptet ”Car Store”, en begagnathandel inom Hedin Bil-koncernen.

Kontaktperson I.A. Hedin Bil AB:

Anders Hedin, VD, anders.hedin@hedingroup.com
Media & Press: press@hedinbil.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?