1515

Ny bemanningstjänst skapar balans mellan egna medarbetare och inhyrd it-kompetens

Bristen på IT-kompetens är fortsatt hög hos många organisationer och konsultköpen ökar, både inom privat och offentlig sektor. Den höga efterfrågan skapar problem både för konsulterna och deras uppdragsgivare. För konsulterna handlar det om att hitta rätt uppdrag. För köparna att hitta rätt konsultkompetens till rätt pris, men också att hitta en bra balans mellan konsulter och egna medarbetare. En alltför hög andel temporär kompetens riskerar annars att dränera det intellektuella kapitalet inom uppdragsgivarnas organisationer. Skillhub är en ny plattform som vill lösa detta dilemma.

It-företaget CoreChange startar Skillhub, en ny typ av konsultmäklartjänst som inte bara vill förmedla it-kompetens utan också kunna hjälpa uppdragsgivarna att skapa rätt balans mellan inhyrd it-kompetens och egenanställd personal. Frilansmarknaden för konsulter växer och närmare hälften av It-konsulterna kommer från bolag med 1–4 anställda.

- Ökningen av frilansande it-konsulter gör att uppdragsgivarna behöver lägga allt mer tid på att hitta rätt kompetens till rätt pris, säger CoreChange nytillträdda vd, Erik Thornberg. Med Skillhub har vi automatiserat ett hundratal olika processer som minskar tiden för konsultköpen med 70 procent. På köpet kan uppdragsgivarna också enkelt leta upp tidigare konsulter man jobbat med och på så sätt korta startsträckan i sina projekt ytterligare.

Här finns pengar att spara för uppdragsgivare och mycket intellektuellt kapital att (åter)vinna om man vill jobba med tidigare anlitade konsulter. Uppdragsgivarens upprepade administrativa kostnader och search-avgifter som är legio annars inom branschen reduceras. För IT-konsulten som är registrerad i Skillhub blir överblicken över uppdragen förbättrade och inkomsten jämnare.

Ett annat vanligt problem för konsultköparna uppstår när projekt avslutas. Antingen för att budgeten tar slut eller naturligt då projektet är slutfört. I de situationerna försvinner it-kompetensen ut ur bolaget tillsammans med konsulten, en problematik som riskerar att dränera det intellektuella kapitalet över tid.

- Konsulterna har en allt viktigare roll i organisationerna som injektorer av ny kunskap, inte minst hos snabbväxande bolag, säger Erik Thornberg. Med Skillhub följer också tjänsten Total Talent Management och genom den kan vi signalera till uppdragsgivarna när kompetensbalansen mellan de egna medarbetarna och den inhyrda blir för skev. Istället för konsultförmedling blir Skillhub då ett verktyg för nyrekrytering av rätt kompetens så att balansen mellan tillfällig och permanent kompetensförstärkning kan upprätthållas.

Erik Thornberg, vd CoreChange: 072-5673870

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?