1515

Rent dricksvatten på fyra timmar

Med hjälp av Prevas har 4Life Solutions uppfunnit vattenrenaren SaWa, som kan göra rent dricksvatten till människor i världens fattigaste länder. Samtidigt som lösningen är billig, säker, enkel att använda och miljövänlig.

Det låter nästan för bra för att vara sant, men det är det inte. Snart kommer en användarvänlig, billig och miljövänlig lösning att vara tillgänglig för världens fattigaste länder.

Idén uppstod när Alexander Løcke skulle göra ett examensarbete på Designskolan i Aalborg. Här uppfann han produkten SolarSack, som kunde förvandla förorenat vatten till säkert dricksvatten på några timmar med hjälp av en plastpåse och solens strålar.

När processen är fullbordad, är 99,99 % av vattnets bakterie- och virusinnehåll eliminerat med hjälp av UV-strålning. En SolarSack kan användas i upp till ett år och kan rena 2 000 liter vatten till säkert dricksvatten.

Svårigheten för användarna är att bli säkra på när vattnet är tillräckligt rent. Därför ska produkten ha en indikator, som visar när vattnet är säkert att dricka.

- Med den första versionen av indikatorn fanns det emellertid ett problem: Den var för dyr, förklarar Poul Bundgaard, operativ chef vid 4Life Solutions, som är det företag Alexander Løcke grundade.

För att få hjälp att göra indikatorn billigare tog 4Life Solutions kontakt med Prevas. Prevas har stor erfarenhet av att konstruera och utveckla elektronik, programvara och mekaniska komponenter och system för energisektorn, livsmedelsindustrin och Life Science.

- Vi kan utveckla helt nya produkter från grunden, men arbetar också med produktanpassning och vidareutveckling utifrån prototyper eller koncepttester. SolarSack-prototypen var bra redan när den kom till oss, men att få ner styckpriset till under en dollar var ett nära nog omöjligt uppdrag, förklarar Henrik Møller.

Prevas lyckades emellertid konstruera om produkten och utnyttja alternativa komponenter, bland annat lysdioder, som var både driftsäkra och tillräckligt billiga för att kunna gjutas in i vattenbehållarna i stället för solceller. Den nyutvecklade produkten är nu satt i produktion och leveranserna beräknas kunna börja under 2021.

Hos 4Life Solutions är man mycket nöjd med den hjälp man fått från Prevas.

- Det är oerhört viktigt att SolarSack är billig, lättanvänd och pålitlig. Om användarna inte känner att de kan lita på att det SolarSack-behandlade vattnet är fullkomligt säkert, återgår de naturligtvis till sina tidigare metoder, som innefattar skogsavverkning för att få bränsle till att koka sitt dricksvatten, förklarar Poul Bundgaard.

4Life Solutions hoppas och tror på starkt och brett genomslag för den nya SolarSack-produkten, som de kallar SaWa. Namnet SaWa står för ”Safe Water”, men det betyder också ”OK” på swahili. - Tillgång till säkert dricksvatten kan minska förekomsten av en lång rad sjukdomar, till exempel kolera och tyfus, kraftigt. Varje år dör 500 000 personer för att de saknar tillgång till rent dricksvatten. Vi vill gärna vara en del i arbetet att minimera det antalet, avslutar Poul Bundgaard. 

Mer om samarbetet mellan Prevas och 4Life Solutions.

Bildtext:
En SaWa liknar vid första ögonkastet en vanlig, blå plastpåse. Det är den inte – på fyra timmar kan den förvandla biologiskt förorenat vatten till rent dricksvatten, med hjälp av enbart solens strålar.

För mer information kontakta:
Henrik Møller, President, Prevas A/S, Tel: +45 29 49 92 02, E-mail: henrik.moller@prevas.dk
Poul Bundgaard, COO, 4Life Solutions, Tel: +45 40 41 38 14, E-mail: pb@solarsack.com
Johan Strid, President & CEO, Prevas AB, Mobil: +46 703 79 10 61, E-mail: johan.strid@prevas.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Prevas pressrelease 2021-05-04, samarbete med 4Life Solutions

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?