1515

AreaChica AB utökar styrelsen med Rebecca Ihd, Sven Otto Littorin och Per Havden

I takt med att AreaChica AB vinner allt fler kunder och partners inför lanseringen i sommar, så kommer AreaChica AB utöka styrelsen, för att säkerställa en bred och samlad kompetens inom digitalisering, SaaS, offentlig sektor, internationalisering och finans. Rebecca Ihd, Scrive AB och Sven Otto Littorin, entreprenör ansluter som nya styrelseledamöter. Per Havden, CFO AreaChica AB, tar över som styrelseordförande efter Ola Lindewald, VD och grundare.

Rebecca Ihd kommenterar ”AreaChica’s tjänst ligger helt rätt i tiden och vill precis som jag förändra B2B-handeln av professionella tjänster genom digitalisering. Min erfarenhet och kunskap av affärsutveckling, SaaS och försäljning passar väl in med AreaChica’s vision och målsättning” Rebecca Ihd, som även är aktiv i IHM’s ledning tar med detta sin första styrelsepost.

Sven Otto Littorin kommenterar ”Jag är väldigt glad över att komma in i styrelsen. AreaChica står inför en mycket spännande tillväxtresa. Det som inspirerar mig mest med styrelseuppdraget på AreaChica, är att genom digitalisering av köp och säljprocessen så bidrar AreaChica till en ökad demokratisering, dvs fler får chansen att tävla om affären samt ökad tillväxt på ett makroekonomiskt plan." Littorin är entreprenör och var arbetsmarknadsminister i regeringen Reinfeldt år 2006-2010.

Per Havden kommenterar ”I och med en lyckad kapitalanskaffning, så står AreaChica väl rustade att etablera sig på marknaden. Jag är övertygad om att bolaget snabbt når en hög tillväxt och lönsamhet. I korten för framtiden så finns även en internationell expansion i plan.” Per Havden har en lång erfarenhet av start-ups, finansiering och styrelsearbete.

Ola Lindewald, VD och grundare kommenterar ”Vi är otroligt tacksamma och stolta över våra nya styrelse-medlemmar. Per är ju sedan tidigare aktiv i bolaget och väl insatt i den operationella verksamheten. Sven Otto, med sitt stora nätverk i Sverige, såväl som internationellt, blir en viktig spelare för att stödja AreaChica med att öppna upp dörrar, på strategisk nivå i näringslivet och i den offentliga affärsverksamheten. Den sista pusselbiten till styrelsen, Rebecca Ihd, är en person som jag respekterar högt. Hennes bakgrund, marknadskompetens och passion för vår företagsidé gör henne till en utmärkt person för styrelsen, inte minst med tanke på de höga tillväxtmålen vi har på AreaChica.”

Anton Muhrbeck 

CMO - AreaChica AB

anton@muhrbeck.se

070 718 37 87

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?