1515
Annons

Ultrasnabbt diagnostiksystem kan rädda liv och motverka antibiotikaresistens

Diagnostiksystemet QuickMIC® ger laboratorier möjlighet att på bara några få timmar analysera blodprover som ger underlag för patientspecifika behandlingsalternativ vid sepsis. Produkten utvecklas av diagnostikföretaget Gradientech i samarbete med Prevas och har nyligen belönats med två prestigefyllda internationella priser – Red Dot Design Award och iF Design Award.

– Jag tycker att det här är stort på flera sätt, säger Sara Thorslund, vd för Gradientech. Redan 2016 när vi satte marknadskravspecifikationen uttryckte vi att vårt system skulle ha en funktionalitet, användarvänlighet och ett utseende som kvalificerar det för industridesignutmärkelser i paritet med en Red Dot Design Award. Nu har vi fått bevis för att vi tillsammans har lyckats jobba med detta fokus genom hela projektet.

Stora vinster för den enskilde patienten och för samhället
Förenklat innebär sepsis, som förr kallades blodförgiftning, att en infektion i kroppen blir livshotande. Kroppens immunförsvar överreagerar på infektionen, vilket kan skada kroppens organ. Att snabbt kunna avgöra vilken antibiotika en sepsispatient ska behandlas med kan vara livsavgörande.

Idag tar det ofta mellan ett och två dygn att analysera prover för att få fram ett MIC-värde, det vill säga den minsta koncentrationen av en viss antibiotika som behövs för att ta död på en viss bakterie. Gradientechs diagnostiksystem QuickMIC övervakar bakterietillväxt i realtid och kan korta den tiden till mellan två och fyra timmar. Patienten kan få rätt dos av rätt antibiotika vid rätt tidpunkt, vilket inte bara räddar liv utan även bidrar till minskade vårdkostnader och minskad antibiotikaresistens på samhällsnivå.

Helhetsansvar för instrumentutvecklingen
Sedan 2017 har ett tjugotal konsulter från Prevas varit involverade mer eller mindre på heltid under olika faser i arbetet. De har bidragit med kunskap och erfarenhet inom bland annat projektledning, mekanik och elektronik, kvalitet och mjukvaruutveckling.

– Det övergripande syftet med systemet, det vill säga att rädda liv, har bidragit till ett extra stort engagemang och hög energi i utvecklingsarbetet, säger Rickard Joyner, Prevas projektledare. Från start och genom hela processen har vi också känt att vi har haft kundens fulla förtroende som utvecklingspartner. Det har gett oss bra förutsättningar för att kunna leverera rätt kompetens och lösningar i projektet.

I juni lämnar Prevas konsulter över QuickMIC för slutvalidering och produktion. Under hösten ska systemet genomgå kliniska studier på mikrobiologiska laboratorier – inte bara på svenska sjukhus utan även på sjukhus i delar av världen där antibiotikaresistensen redan är ett allvarligt problem med stor spridning. Efter avslutad klinisk studie kan QuickMIC certifieras för diagnostiskt bruk och börja användas för att öka sepsispatienters chans till överlevnad och samtidigt bidra till minskad antibiotikaresistens.

Mer om samarbetet mellan Prevas och Gradientech.

För mer information, kontakta
Johan Bergsten, Business Region Manager Uppsala, Prevas AB, Tel: +46 18 56 27 10, E-mail: johan.bergsten@prevas.se
Rickard Joyner, Consultant Manager Uppsala, Prevas AB, Tel: +46 18 56 27 30, E-mail: rickard.joyner@prevas.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Prevas pressrelease 20210427, samarbete med Gradientech

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Gaming Innovation Group signs platform deal with casino operator Kings Media in Ontario

Gaming Innovation Group Inc. (GiG) has today signed an agreement with new strategic partner Kings Media Ltd, best known for operating the ‘King Billy’ casino brand across .com markets, marking its arrival into the newly regulated Ontario province in Canada.

The deal will see GiG provide its award winning platform and represents a continued strengthening of a targeted strategy to leverage GiG’s extensive experience in fast growing, complex regulated jurisdictions. The partnership is also notable as Kings Media’s first venture into North American markets, affirming GiG’s assertion that its platform and solutions are perfectly suited for similar online challengers keen to access and expand into regulated regions.

The agreement has been signed for an initial three-year period with the opportunity to be further renewed. It is expected that, with decades of operational experience, the team from Kings Media will be able to call on their significant understanding within the Casino industry, helping to successfully launch and power the brand towards growth in Ontario. 

The Canadian province of Ontario opened for iGaming as recently as April 2022 and is expected to grow to €2bn in gross gaming revenue (GGR) over the next three years, according to H2 Gambling Data. This will be the second deal in Ontario for GiG, with an existing customer expected to launch this quarter, with King Media expected to go live in H1 2023. 

Volodymyr Harkusha, CEO of Kings Media Ltd, said: “In our quest to expand to the exponentially competitive Ontario market, we were looking for an industry-leading, future-ready partner. GiG fit the bill perfectly, not only by ticking and double-ticking all the boxes, but also by impressing us with their clear vision and dedication to the project. We are looking forward to working together with GiG on the mutual challenges ahead and we are certain that this collaboration will enable us to gain a significant foothold in the Ontario market.

Richard Brown, CEO of GiG, said: “I am particularly delighted to partner with Kings Media, a prominent online casino operator and brand with a great deal of experience, who share our values around personalisation, responsible gaming and the importance of regulated markets.  We see great potential in Ontario, particularly when we can harness the operational experience of operators like Kings Media. We look forward to working closer with the team to maximise potential through a successful launch into the market, and anticipate this to become a successful client for GiG.

For more information:
Richard Brown, CEO GiG, richard.brown@gig.com, +34 661599025
 

About Gaming Innovation Group (GiG)
Gaming Innovation Group is a leading iGaming technology company, providing solutions, products and services to iGaming Operators. Founded in 2012, Gaming Innovation Group’s vision is ‘To be the industry-leading platform, sportsbook and media provider delivering world-class solutions to our iGaming partners and their customers.  GiG’s mission is to drive sustainable growth and profitability of our partners through product innovation, scalable technology and quality of service. Gaming Innovation Group operates out of Malta and is dual-listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker symbol GIG and on Nasdaq Stockholm under the ticker symbol GIGSEK. www.gig.com 
 

About Kings Media
Kings Media is the parent company of King Billy Casino, one of the fastest growing and most awarded online operators in the world. King Billy, launched in 2017, has had more than 20 awards and distinctions in its 5-year history, including AskGamblers Best New Casino, AskGamblers Best Casino, iGB Awards Best Affiliate Program and several short-lists for its customer services and marketing campaigns. The casino, which is available in 4 languages (English, French, German and Japanese), has created a superb user experience around the myth of King Billy and his Kingdom and treats all its players with the respect and attention they deserve. King Billy's motto: “Play Long & Prosper!”.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera