1515

PE Accounting och SEB lanserar finansieringstjänst som förenklar fakturalån för tillväxtbolag

Det snabbväxande ekonomisystemet och tjänsten PE Accounting lanserar tillsammans med SEB en ny finansieringstjänst för tillväxtbolag. Tjänsten kallas PE Block och gör det möjligt att låna pengar baserat på grupper av kundfakturor till villkor som tidigare endast varit tillgängliga för större bolag.

”Vi har en stor del kunder som är mycket framgångsrika och på samma gång i en tillväxtfas där de behöver rörelsefinansiering i perioder. De får däremot sällan lika bra villkor som mer etablerade stora företag och administrationen blir för tung. Det här är ett sätt att komma åt det problemet och göra deras tillväxtresa enklare både i med och motgångar,” berättar Pontus Björnsson, CEO, PE Accounting.

2019 blev SEB delägare i PE Accounting och de driver tillsammans ett innovationsarbete kring teknik som ska förenkla för företag. Den nya finansieringstjänsten bygger på en direkt integration mellan deras system. Kundens kundfakturor som utgör säkerheten stäms av mellan systemen och det mesta av administrationen kring finansieringen automatiseras helt.

”Tekniken och tillförlitligheten med PE Accounting blir för oss på SEB den kvalitetsstämpel som gör den här typen av tjänst möjlig. Vi blir hela tiden uppdaterade kring hur det går för kunden och vet att siffrorna stämmer. Det gör det möjligt att erbjuda finansiering som både kostar mindre för kunden och är säkrare för banken. För oss som satsar mycket på tillväxtbolag är det här en naturlig väg att gå,” förklarar Sharona Gessler, chef för Business Development, Corporate Market, på SEB.

Om PE Accounting

PE Accounting erbjuder en kombination av sitt egenutvecklade affärssystem och redovisningstjänst. Deras kunder sköter allt som rör ekonomi i ett och samma system med hög automatiseringsgrad och får stöd av ett team av ekonomer med fokus på just deras bolag. Allt till ett fast månadspris. Dessutom får nya kunder under de första 1 - 2 månaderna hjälp av ett specialistteam med att ställa om till mer effektiva och säkra ekonomiprocesser. PE Asccounting har senaste fem åren blivit Di Gaseller, används av fler än 800 företag och mer än 20.000 användare. SEB är delägare sedan 2019 med fokus på gemensamma innovationer som förenklar för företag.

Läs mer om PE Accounting affärssystem och redovisningstjänst

Läs mer om finansiering i PE Accounting

Om SEB

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 31 december 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 040 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 106 miljarder kronor.

Läs mer om SEB


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se



Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?