1515
Annons

Skapa jobb, RIKTIGA jobb för att hålla ner arbetslösheten istället för med konstgjord andning hålla uppe sysselsättningsgraden

För en vecka sedan presenterade Magdalena Andersson regeringens vårbudget. Denna innehöll satsningar på jobb sa hon. Därefter visade hon upp bilder på att Sverige har den högsta sysselsättningsgraden i hela EU. Då kanske det inte behöver skapas mer jobb?

Satsningar på jobb?

Sverige skall ha den lägsta arbetslösheten i EU år 2020 hette det när Stefan Löfven talade inför valet 2014, och han bad om att han skulle bli ”utvärderad på jobben”. När nu Magdalena Andersson talar om en av EUs högsta sysselsättningsgrader så kan man luras att tro att Sverige lyckats.

Skillnad på arbetslöshet och hög sysselsättningsgrad

Hög sysselsättningsgrad är inte samma sak som låg arbetslöshet även om flera i regeringen, bland annat arbetsmarknadsminister Eva Nordmark jämte finansministern vill få oss skattebetalare att tro det.  Hög sysselsättningsgrad mäter nämligen hur många i befolkningen 15-74 år som är sysselsatta. I Sverige är det 66,5 procent vilket ger oss en femteplats i Europa, efter Schweiz, Island, Nederländerna och Estland. För att medborgare skall anses som sysselsatta skall de antingen ha ett jobb eller studera eller ingå i ett arbetsmarknadsprogram. (I många andra länder räknas dessa inte med i andelen sysselsatta). Arbetslösheten däremot mäter hur många i samma ålderskategori 15-74 som saknar arbete. I Sverige ligger arbetslösheten just nu på 9,7 procent vilket motsvarar 530 000 människor. Det är nästan som att hela Göteborg skulle vara utan jobb. Genomsnittet i EU ligger på 7,5 procent så Sverige har faktiskt den femte högsta arbetslösheten i EU.

Avsikten med att blanda ihop korten

Det är ej svårt att förstå strategin med att byta ut korten. Den strategin hjälper inte dem som är arbetslösa, den strategin skapar inga nya jobb, den strategin hjälper inte Sverige. Den strategin syftar nämligen inte till ovanstående, den syftar sannolikt till att regeringen skall få behålla makten. Möjligen har man goda avsikter igen när eller om man blir omvalda, men hederligt mot de arbetslösa hade varit att redan nu arbeta med en strategi som faktiskt skapar riktiga jobb.

Konstgjord andning

Genom att skjuta till pengar för utbildning och arbetsmarknadsprogram för att hålla upp sysselsättningstalet gör regeringen konstgjord andning på Sverige. Detta kostar stora summor, och kraftiga skattehöjningar på alla plan kommer att krävas. Det är inte fel. Men när inte ekonomin orkar med denna kostnad längre så dör patienten.

”Små och medelstora företag som skapar 4 av 5 nya jobb är dem enda som kan rädda regeringens jobb-politik och därmed skapa ett bättre Sverige med lägre skatter, bättre vård och gladare människor” Mathias Rebane, näringspolitisk talesperson, Företagarförbundet

Blicken på jobbskapande

Lösningen som Sverige måste komma till förr eller senare är jobbskapande, ett riktigt jobbskapande. Detta är inte enkelt, men en början är att rikta blicken mot dem som skapar fyra av fem jobb idag – små och medelstora företag. Med närmare 1 miljon småföretag i Sverige så måste en klok regering som vill skapa jobb och välfärd på riktigt se mot dessa företag och fundera över hur trösklarna kan sänkas så att vart fjärde småföretag anställer en person? Det skulle skapa 250 000 jobb och halvera arbetslösheten.

250 000 riktiga jobb innebär skatteintäkter i storleksordningen 50-60 miljarder per år istället för kostnader motsvarande 30-40 miljarder för arbetsmarknadsinsatser och utbildningar. Vinsten för svenska folket blir närmare 100 miljarder. Med dessa skapas en starkare svensk välfärd och ett företagsklimat som är rustat att konkurrera internationellt.

I förhållande till detta ter sig regeringens satsning på 500 miljoner för matchning som ganska blekt.

Företagarförbundet föreslår tre åtgärder

  1. Rädda de företag som ni lovat rädda med de stödpaket som avsatts. Betala ut de pengar som reserverats för dessa nu. (med regeringens egna ord ”skyndsamt”)
  2. Etablera företagarförbundets modell för tillväxtjobb, som syftar till att skapa ett nytt jobb i var fjärde småföretag.
  3. Sänk arbetsgivaravgiften och skapa fler skatteintäkter


Mattias Rebane

Näringspolitisk talesperson
Företagarförbundet

Följande bilagor finns för nedladdning:
DEBATT - Skapa riktiga jobb_V4

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Nanologica tar order från insulintillverkare för produktion

Nanologica AB (publ) har tagit en order på bolagets silika för preparativ kromatografi för utvärdering i produktionsskala, från en av världens största tillverkare av insulin. Om produkterna motsvarar kundens förväntningar förväntar sig bolaget kommersiella leveranser inom ett år.

Nanologica har bearbetat kunder inom preparativ kromatografi sedan 2016 och ett flertal kunder har framgångsrikt utvärderat bolagets silika för preparativ kromatografi, NLAB Saga®, i olika steg. Nanologica har under en längre tid fört dialog med en av dessa kunder kring hur detta bolag ska kunna sänka sina kostnader för produktion av insulin och andra diabetesprodukter. I samband med att Nanologica nu färdigställt produkt vid sin storskaliga produktionsanläggning kan kunden nu för första gången utvärdera NLAB Saga® i fullskalig produktion.

Nanologica upplåter produkter kostnadsfritt mot att delges resultat och insyn i den slutliga utvärderingen. Kunden finansierar själv övriga kostnader för tester i fullskalig produktion. Vid ett positivt utfall förväntar sig Nanologica förhandlingar om leveranser över lång tid och med början inom ett år.

Denna order är kanske den viktigaste milstolpen hittills för Nanologica. Vi har skalat upp produktionen till stora volymer och har samtidigt kunder som är beredda testa vårt material i fullskalig produktion. Vi har under en längre tid arbetat för att kunna ta detta steg och vi anträder nu på allvar vår resa inom preparativ kromatografi, ett område som inom några år kommer att kunna generera betydande lönsamhet för bolaget”, kommenterar vd Andreas Bhagwani.

Nanologica har sedan 2019 investerat i att skala upp produktionsvolymen så att NLAB Saga® ska kunna användas inom preparativ kromotografi, som bland annat används vid insulintillverkning.  Bolaget har utvecklat kapacitet att tillverka i tonskala vid en produktionsanläggning i Storbritannien, där de första större volymerna nyligen färdigproducerats.

Tack vare den höga kvaliteten på Nanologicas silika NLAB Saga® bedöms Nanologicas kommersiella potential inom preparativ kromatografi vara stor. Bolaget avser att bedriva försäljning direkt och tillsammans med partners på samtliga stora marknader – Indien, Kina, USA och Europa – och har ett mål om att nå försäljning inom preparativ kromatografi om 100–300 MSEK år 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Johansson, Director IR, Communications and Marketing
Tel: +46 72 211 21 90 eller e-post: ir@nanologica.com

Om Nanologica AB (publ)
Nanologica tillverkar, utvecklar och säljer nanoporösa silikapartiklar för tillämpningar inom life science. Nanologica är världsledande när det gäller att kontrollera form, storlek, porositet och ytegenskaper hos silikapartiklar, vilket skapar möjligheter för att ta fram unika produkter. Genom de två affärsområdena, kromatografi och drug development, strävar bolaget efter att öka tillgänglighet till innovativa behandlingar och kostnadseffektiva läkemedel inom sjukvården, till gagn för patienter runt om i världen. Inom kromatografi strävar bolaget efter att göra insulin och andra peptidläkemedel tillgängliga för fler behövande patienter genom att sänka kostnaden för tillverkningen. Inom drug development tillhandahåller Nanologica en unik drug delivery-plattform för lokal leverans av läkemedel till lunga i syfte att tillhandahålla nya behandlingsmöjligheter för patienter med lungsjukdomar. Nanologica har huvudkontor i Södertälje och Nanologicas aktie (NICA) är listad för handel på Nasdaq Stockholm Main Market sedan 29 mars, 2022. För ytterligare information, vänligen besök www.nanologica.com.

Denna information är sådan information som Nanologica AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 augusti, 2022 kl 10.55 (CET).

Tel: +46 72 211 21 90 eller e-post: johanna.johansson@nanologica.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
2022-08-11 Nanologica tar order från insulintillverkare för produktion

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera