1515

Rocker lanserar sparkonton med Sveriges bästa sparränta för flexibla uttag

Nu lanserar bankutmanaren Rocker sparkonton med betydligt högre ränta än vad den gamla storbanken erbjuder. Rockerkunder får idag 0,95% ränta med flexibla uttag, just nu bäst i Sverige. Att öppna ett sparande med Rocker är gratis och går dessutom snabbt, det tar bara ett par minuter att starta.

Rocker är ett fintechföretag som bygger nästa generations mobila finansiella tjänster för vanliga konsumenter och konkurrerar med de gamla bankerna med snabbare innovationstakt, smartare tjänster och en bättre kundupplevelse.

I dagarna släpper Rocker en ny app som omfattar många nya tjänster och funktioner som ger konsumenter bättre överblick och kontroll över den egna ekonomin. Användaren kan enkelt få en fullständig överblick över den egna ekonomin och hantera betalningar, betala köp långsammare, spara kvitton eller dela kostnader, oavsett vilka banker eller kort som kunden har använt ursprungligen.

I den nya appen erbjuder Rocker sparkonton och högre ränta än hos den gamla storbanken. Räntan uppgår för närvarande till 0,95% för sparande med flexibla uttag. Det är just nu den högsta sparräntan för konto utan bindningstid i Sverige (di.se/jamfor-sparkonto). Användaren har alltid möjlighet att ta ut alla medel när som helst. Insatta medel omfattas av statlig insättningsgaranti upp till 1 050 000 kronor.

“Med stöd av ny teknik och ett nytt synsätt på finansiella tjänster kan vi snabbt utveckla bättre lösningar på det som många upplever att de gamla bankerna borde göra. Vi lyssnar på våra kunders förslag om vad man vill kunna göra med sin ekonomi. Därför lanserar vi nu spartjänster med hög sparränta och som går snabbt att öppna”, säger Hanna Neidenmark, Rockers VD.

Att öppna ett sparande med hög ränta med Rocker är både gratis och smidigt. Det tar bara ett par minuter att starta upp. Användaren laddar ned Rocker-appen på AppStore eller Google Play, registrerar sig med hjälp av BankID, öppnar upp ett sparkonto i appen och för sen enkelt över pengar till sparande med hjälp av Trustly eller Swish.

Lanseringen av spartjänster sker som ett led i Rockers strategi att utmana storbankerna med smartare och enklare finansiella tjänster som hjälper människor till en bättre ekonomi i vardagen. Etableringen av sparkonton utgör ett första steg av flera produktinnovationer för att skapa bättre förutsättningar för konsumenter att spara mer och få pengarna att växa.
 

Kontakt

Oscar Hyléen, Kommunikations- och IR-direktör Rocker 

oscar.hyleen@rocker.com

+46 709 23 59 25
 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?