1515

Möjlighet att investera i ett bolag med starka synergier och spännande värdedrivare i korten

Euroafrica Digital Ventures, bestående av dotterbolagen Kupatana och Social Media Lab, är ett tillväxtbolag som äger och tillhandahåller plattformar med tillhörande tjänster inom digital media i Norden samt tillväxtmarknader i Östafrika. Digital marknadsföring i Europa har ökat med 18 % per år sedan 2006 och överstiger nu 600 miljarder kronor i reklamköp årligen. Euroafrica ser en liknande utveckling de kommande åren i Östafrika, dock från en mycket lägre nivå, där bolaget nu har en bra möjlighet att genom starka synergier mellan sina tjänster och dotterbolag kunna kapitalisera på den rådande trenden. Euroafrica genomför nu en IPO om 20 MSEK med teckningsperiod fram till 22 mars.
 
Euroafricas VD Philip Ebbersten ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar till att investera
 
1. Euroafrica är ett vinstdrivande bolag, etablerat i Norden, med hundratals kunder och som besitter spetskompetens inom digital media.

2. Bolaget är marknadsledande med sin digitala marknadsplats i Tanzania, en marknad bestående av 60 miljoner människor.

3. Förvärvet av Social Media Lab innebär flertalet synergier inom koncernen, kompetensmässiga såväl som tekniska, som möjliggör kraftiga framtida tillväxt framgent.
 

Ansvarig analytiker på Analyst Group kommenterar

Euroafrica Digital Ventures är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content, samt en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab under H2-20 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 3x på 2021 års estimerade omsättning om ca 28 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 8,2 kr i ett Base scenario. (Teckningskurs i pågående noteringsemission är om 6,4 kr per aktie.)
 

Inom Euroafrica-koncernen ingår dotterbolagen Social Media Lab och Kupatana

Social Media Lab tillhandahåller konsulttjänster, där kunder får hjälp med kreativa koncept, digitala medieköp, design, system samt webbutveckling. Därtill har SML utvecklat en SaaS-plattform, Social Content, som förenklar och effektiviserar planering av annonskampanjer i alla de stora digitala kanalerna, så som Facebook och Google. Förutom att plattformen möjliggör att i realtid justera såväl som optimera kampanjinnehåll så får kunder därtill automatiskt en sammanställd rapport över kampanjens resultat, samt så kan betalningar för alla de olika kanaler som blir exponerade göras inom kort. I dag vänder SML sig främst till nordiska kunder, med huvudfokus på Sverige, men har även internationella kontakter runtomkring Europa. Kunder som använder Social Content idag är till exempel bolag som Peab, Filmstaden och Ledarna. Ambitionen är att därutöver lansera plattformen i Östafrika, samt öka penetrationen i Europa, två marknader som uppvisar stark tillväxt.

Kupatana är en köp- och sälj plattform som möjliggör en marknadsplats för företag och privatpersoner att lägga upp enskilda annonser för produkter de avser att sälja, som sedan exponeras mot tusentals potentiella köpare. I svenska mått kan Kupatana liknas med Blocket, och fram till dags dato är Kupatana den marknadsledande köp och sälj-sajten i Tanzania, en marknad bestående av 60 miljoner människor. EuroAfrica ämnar därutöver uppdatera Kupatanas plattform för att möjliggöra bland annat E-handel för företag, vilket således öppnar upp en helt ny marknad för Kupatana och ökar försäljningspotentialen markant. Tjänsten kommer innebära att Kupatana säljer produkter åt företagen som ansluter sig till plattformen, via en white label-lösning, vari Kupatana kommer sköta ordermottagning, betalningslösningar, logistik samt övrig administrativ support. Här kommer även Social Content in i bilden som ett ytterligare produkterbjudande så att de kunder som ansluter sig till Kupatana kan få de verktyg som behövs för att på ett så effektivt sätt som möjligt nå ut med sina produkter via digital media.
 
Läs mer om Euroafrica och IPOn här
 
 



Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från HSBAnnons

Digitalisering ökar värdet på fastigheter

Fastigheter må bestå av trä, stål och sten, trots det kan det mesta digitaliseras. Men branschen är konservativ.

– Vi pratar ofta om HSB som en föregångare inom digitalisering, säger Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige.

Läs mer om hur rätt fastighetsförvaltning gör skillnad 

Även om fastigheter är ohyggligt analoga till sin struktur påverkas även den sektorn av de makrotrender som driver digitaliseringen. Till exempel står fastigheter för en stor del av klimatpåverkan genom både byggnation, drift och renovering, men allt det här kan förändras med hjälp av digitalisering.

– Inom HSB har vi tittat på olika aspekter inom digitalisering i flera år, säger Jesper Josbrant, vd för HSB Affärsstöd, HSB:s egna företag för digitala tjänster.

– För mig är det viktigt att skilja på datorisering och digitalisering. Datorisering är att flytta saker från papper till filer, men digitalisering är att förflytta en hel affär. Det har skett inom film och musik, och det finns mycket vi kan göra även med fastigheter.

Ett exempel är den dagliga skötseln, där fastighetsförvaltare kan spara mycket tid och pengar genom att jobba datadrivet och serva huset när data visar att det faktiskt behövs snarare än vid bestämda tidsintervall. Ett annat är förvaltningen, där HSB undersöker hur man med hjälp av sensorer i fastigheten ska kunna känna av husets behov och därmed optimera långsiktigt underhåll och renovering.

– Samtidigt tittar vi på hur vi med hjälp av data och digitala tjänster ska kunna göra det lättare för våra bostadsrättsföreningars styrelser att enklare förstå fastighetens behov och på så sätt fatta mer informerade beslut som höjer fastighetens värde, säger Jesper Josbrant.

Möjliggör tester och utveckling i en riskfri miljö

Ett av de verktyg som HSB använder för att lära sig mer om digitaliseringens möjligheter är det världsunika HSB Living Lab – forskningshuset i Göteborg där människor bor samtidigt som forskarna utvecklar framtidens hållbara boende.

– Det finns så många smarta och innovativa produkter och tekniker i dag, men steget att testa dem i ett verkligt bostadsbestånd kan vara stort. Där ser vi HSB Living Lab som en frizon, en arena som uppmuntrar och möjliggör tester och utveckling i en riskfri miljö. Här kan vi testa innovationer skarpt i en helt verklig miljö innan vi implementerar dem i våra befintliga fastigheter säger Emma Sarin, projektledare för HSB Living Lab.

HSB Living Lab
HSB Living Lab

En av de saker som digitaliseringen har fört med sig som är aktuell i HSB Living Lab är det faktum att data i dag är högt värderad. Eftersom fastigheter och människorna som bor i dem genererar stora mängder data av olika slag pågår nu en rad olika projekt som jobbar med data för att göra bostäder och fastigheter både smartare och mer hållbara. 

– Det kommer vara spännande att följa utvecklingen kring hur man kommer att dra nytta av detta värdet framåt, säger Emma Sarin.

Digitalisering är mer än bara teknik

Att HSB har kommit långt i sin digitaliseringsresa bekräftas av Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige och partner till HSB i arbetet med ny teknik.

– Många företag ser fortfarande digitalisering som en it-fråga, men HSB har varit modiga nog att inse att digitalisering inte bara handlar om teknik utan om allt från kultur till organisation till själva affären. 

Fördelen med HSB:s synsätt är att det gör det lättare att fortsätta även när förändringsarbetet blir jobbigt.

– Många organisationer sätter igång med försök till digitalisering men ger upp när det blir jobbigt, förklarar Hélène Barnekow.

– Men Pernilla Bonde, vd för HSB Riksförbund, och hennes ledningsgrupp har stått upp för vad de tror på, kommunicerat väl och varit proaktiva i sitt arbete. Det tror jag är en nyckel till att de har lyckats så väl.

Läs mer om hur rätt fastighetsförvaltning gör skillnad 

 

Mer från HSB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HSB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?