Invest Talks - Sektoranalys Health Care: Medfield Diagnostics räddar liv ochunderlättar rätt behandling på plats medbanbrytande screening-instrument

Medfield Diagnostics utvecklar avancerade och teknologiskt banbrytande screening- instrument som  hjälper sjukvårdens medarbetare att snabbt ställa en diagnos när tidsfaktorn är avgörande, exempelvis i samband med stroke eller traumatiska skallskador. Medfield Diagnostics teknologi baseras på mikrovågssystem som med hjälp av AI klassificerar skadan. Målet är att under 2021 inleda bolagets kommersialiseringsfas. Det berättar Medfield Diagnostics vd Stefan Blomsterberg.

Berätta om Medfield Diagnostics och er affärsidé.

–Medfield Diagnostics grundades 2005 som en spinoff från Chalmers. Basen för vår teknologi är mångårig forskning på Chalmers med fokus påmikrovågor och AI. Det är en kraftfull kombination som har möjlighet att generera snabba resultat som kan användas för att kunna behandla stroke och traumatiska skallskador, redan på skadeplats eller i ambulansen.

Varför är det viktigt att på ett tidigt stadium kunna klargöra orsaken bakom exempelvis en stroke eller en traumatisk skallskada?

–Om man på ett tidigt stadium kan avgöra om stroken beror på en blödning eller propp kanrätt behandling sättas in betydligt tidigare änidag. Därigenom elimineras mycket lidande hos drabbade patienter och det sparas mycket stora vård- och rehabiliteringskostnader för samhället. Detsamma gäller förstås även vid traumatiska skallskador, exempelvis i samband med en olycka. Då är det mycket viktigt och ofta avgörandeför patientens prognos och möjlighet att få rätt behandling att tidigt kunna avgöra om patienten har en allvarlig skada som till exempel måste behandlas på ett specialistcenter.

Hur långt har ni kommit i er produktutveckling?

–Vi har genomfört sex kliniska studier, vi har fyra pågående internationella strokestudieroch två pågående traumastudier. Vi har låst designen på hårdvaran och vi har låst den första strokealgoritmen och arbetar nu med verifiering och validering. Arbetet med att CE-certifiera MD100 Strokefinder pågår. I vår pipeline finns även tester där vi utvärderar om vår teknologi kananvändas för att diagnostisera olika typer av inre blödningar, exempelvis i bröst och buk.

När är ambitionen att inleda er kommersialiseringsfas?

–Vår målsättning är att kunna inleda kommersialiseringsfasen i slutet av 2021. Primärt vänder vi oss till den europeiska marknadenmen USA, Kina, Kanada och Australien är andra högintressanta marknader som vi delvis redan nu bearbetar. 

Hur ser marknadspotentialen ut för bolaget och era instrument?

–Marknadspotentialen för vår teknologi är enorm. MD100 Strokefinder är mångsidig och kan användas i såväl ambulansverksamheter (mark, sjö, luft) som på akutmottagningar. Teknologin kan även användas på platser långt ifrån sjukhus där många människor befinner sig, exempelvis kryssningsfartyg eller oljeplattformar. Vi har sålt tjugo instrument som används till forskning och utveckling så intresset av vår teknik är stort.

Vilka är de främsta globala trenderna inom ert verksamhetsområde, prehospital sjukvård?

–Det är kostnadskrävande att upprätthålla vårdplatser på sjukhus vilket gör att trenden i flera länder är att erbjuda en framskjuten vård. Fokus i många länder ligger därför på att genomföra vårdinsatser i ambulans- eller hemmiljö. Utveckling av infrastruktur och IT-stöd gör också att befolkning väljer att bo och verka i ett mer decentraliserat samhälle. Behovet av kvalificerad sjukvård som snabbt kan nå människor som befinner sig långt ifrån sjukhus ökar. Framtidens sjukvård behöver helt enkelt vara flexibel och framskjuten. Efterfrågan på innovativa medicintekniska lösningar som gör det möjligt att exempelvis diagnostisera stroke eller traumatiska skallskador redan på plats ökar. Vår teknik som snabbt hjälper ambulanssjukvården att ta rätt beslut om rätt vårdinsats ligger därmed helt rätt i tiden sett till den prehospitala sjukvårdens utveckling.

Vilka faktorer gör Medfield Diagnostics intressant för presumtiva aktieägare?

–Vi befinner oss fler år före våra potentiella konkurrenter med teknikutveckling inom vårt marknadssegment. Vi utvecklar en banbrytandeefterfrågad produkt med stor potential och med flera potentiella tillämpningar. Eftersom tekniken är snabb, mobil och fri från skadlig strålning är det vad sjukvårdspersonalen söker.

Fakta:

 Medfield Diagnostics etablerades 2005 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn MEDF. Medfield utvecklar mikrovågbaserade instrument, i första hand för att undersöka patienter med hjärnskador, som kan användas av sjukvårdspersonal både i och utanför sjukhus. Medfield Diagnostics AB (publ) har som mål att förbättra diagnosticering av hjärnskador. Tidig diagnos möjliggör snabbare behandling, minimerar onödigt lidande och förbättrar patientens chans till tillfrisknande vilket leder till kostnadsbesparingar för vård och samhälle.

Läs mer på: medfielddiagnostics.com/sv/ir/​​​​​​​ 
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio investtalks.se 

Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Data som ekonomisk tillgång – Snowflake skapar marknadsplats för samarbete runt data

Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.
Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Företag som tar vara på data konkurrerar på helt nya sätt. Marknaden för data har förändrats radikalt och genom Snowflakes marknadsplats finns förutsättningar som erbjuder helt nya möjligheter till bättre samarbete internt inom bolag samt med leverantörer och kunder.  Dessutom skapas förutsättningar för forskning, utveckling samt möjligheter till nya databaserade intäktskällor. 

– Med Snowflake Data Cloud öppnas möjligheten att enkelt utbyta data både internt och externt. 

Detta öppnar upp fantastiska affärsmöjligheter, säger Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Molnföretag Snowflake har skapat en marknadsplats för sömlöst och säkert datautbyte. I dag erbjuder över 400 företag sin data för andra företag att använda och antalet ökar snabbt. Det rör sig om data inom vitt skilda områden som finans, hälsa, demografi, väder, handel och mycket annat.

– Genom att förädla företagsdata med tredjepartsdata skapas förutsättningar för helt nya affärsinsikter. Det är detta som driver ”dataekonomin” och bidrar till revolutionerande nya produkter och tjänster, säger Jakob Brandel.

Snowflake möjliggöra tillgänglighet på data 

Datas värde har förändrats markant de senaste åren. På bara något decennium har data gått från att vara något som arkiveras i pärmar eller Excel-filer till att bli en eftertraktad valuta, en grund till näst intill oändliga affärsinsikter och ett nödvändigt underlag för beslutfattare. Men för att värdefulla insikter ska kunna skapas krävs det att data görs tillgänglig och analyseras i rätt tid av rätt enhet. 

Tyvärr har utbyte av data begränsats av föråldrade och företagsspecifika serverhallar samt avsaknaden av standarder för datautbyte. Dessutom saknas kunskap i organisationerna om vilken data som finns tillgänglig då olika avdelningar har haft begränsade möjligheter att tillgängliggöra sin data. Att dela data har varit komplext, dyrt och osäkert. 

Många företag har moderniserat sin datalagring och nyttjar de publika moln som exempelvis AWS, Microsoft eller Google Cloud. Utmaningen att dela data består dock. Dessa moln skapar tre distinkta silos som inte kan kommunicera emellan sig. Snowflake knyter samman dessa molntjänster till en och samma plattform.

– Med Snowflake får vi bort datasilos inom företagen men vi raserar också murarna mellan de tre stora cloudleverantörerna. Vi möjliggör för företag att ha en cloud-agnostic eller multicloudstrategi. Det är något nytt, säger Jakob Brandel.

Bestäm själv vilken och till vem du vill dela data med

Data kan vara direkt affärskritisk och har därmed ett stort säkerhetsbehov. Då vill man vara säker på att den hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Snowflakes Data Cloud har inbyggd säkerhet som garanterar att data hanteras på rätt sätt. 

Själva datan lämnar aldrig sin ursprungsplats och varken kopieras eller flyttas. Allt utbyte sker genom Snowflakes plattform, vilket gör att all data alltid är live och uppdaterad.

– I Snowflake är säkerheten inbyggd från början, inte påbyggd efteråt. Ägaren väljer själv hur mycket och vilken del av datan som ska vara tillgänglig och för vem och kan hela tiden övervaka hur den används, säger han.

Snowflake accelererar upp innovation

En stor fördel är att lösningen enkelt är skalbar både upp och ner. Användarna betalar inte någon licens eller fast avgift för datautbytet utan endast för den mängd data som lagras samt den mängd bearbetning som utförs. Kunderna slipper därmed oönskade kostnader för outnyttjad kraft och maskiner, som under helger eller jullov när få människor vill göra dataanalys.

– Med Snowflake kan vi öka det globala samarbetet, Data Collaboration, vilket skapar möjligheter till Data Monetization. Data blir en ekonomisk tillgång som alla nu kan ta del av, avslutar Jakob Brandel.

Läs mer på www.snowflake.com

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?